شناسهٔ خبر: 28947072 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

​اربعین نماد حرکت انسانی در برابر «جهل برای برکشیدن حماسه حق»

دبیر علمی کتاب سال گفت: اربعین قبل از اینکه یک روز باشد علاوه بر اینکه روز چهلم شهدای عاشوراست نماد حرکتی انسانی - الهی و پیامبرانه در برابر جهل و جهالت برای بر کشیدن حماسه حق است.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی مهدوی راد در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: ​زیارت اربعین، ​مجموعه میراث معرفتی و شناختی و آگاهی آفرینی ماست، اما اینکه در مجموعه زیارتنامه‌ها چرا اینقدر به خواندن زیارت اربعین در روز اربعین سفارش شده این است که در ساختن انسان مؤمن، آگاه، متعهد، تراز قرآن و خدا و دین است و اهمیتش به دلیل محتوای آن است که ما با توجه و عمل به مضامین آن به جایی می‌رسیم.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2759906" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2260428/2759906?width=350&height=250"></script></div>

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران افزود:​ زیارت اربعین گذشته از اینکه یادآور قیام حیرت آور تاریخ انسانی است؛ زیارتی تأمل برانگیز است و امام صادق فرمودند مأثور است و نقل عام نیست.

وی با اشاره به مضامین زیارت اربعین گفت:​ در این زیارت به صورت خیلی دقیق چهره افرادی که در مقابل امام ایستادند چهره نمایی شده است اینکه آن‌ها در پی پست‌ترین و فرومایه‌ترین بهای دنیا بودند.

حجت الاسلام و المسلمین مهدوی راد افزود:​ در مقابل این افراد،​ هدف امام حسین (ع) بیدار کردن، آگاه کردن و برگرداندن انسان به هویت خود بود و با این راهنمایی و هدایت امام، فراز‌های بعدی​ زیارت اربعین وارد کربلا می‌شود.

دبیر علمی کتاب سال با اشاره به فراز‌های دیگر زیارت اربعین تأکید کرد:​ زیارت اربعین در آن سو و در مقابل امام حسین و یارانش، عربده کشی‌ها و فساد را بازگو می‌کند، این طرف جمع کوچکی از عابدان واقعی در شب و شیران نترس و در هم ریزنده ستمگران در روز را به تصویر می‌کشاند.

حجت الاسلام و المسلمین مهدوی راد به نکته‌ای جالب درباره اصحاب امام حسین علیه السلام در روز عاشورا اشاره کرد و گفت: ​این افراد تصریح می‌کردند که با نهایت آگاهی امام را انتخاب کردند و مصداق آن ماجرای شب عاشورا است که امام جمعشان کرد و فرمود بروید من ذمه شما را آزاد کردم آن‌ها با من کار دارند. با وجود این غلط تاریخی که می‌گویند برخی رفتند، هیچ کس هم نرفت، همه آن‌ها که ماندند حرف زدند و هر کدام حماسه‌ای سرودند که چرا برویم؟

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران افزود:​ هریک از یاران امام حسین قاطعانه جمله‌ای می‌گویند که آن را زهیر (​یکی از یاران امام حسین) ​هم مکرر گفته است اینکه ما اینجا آمدیم در کنار شما و با شما هستیم (​علی نیاتنا و بصائرنا) ​یعنی ما بر اساس یک نگاه و آگاهی برخاسته از فکر درونی اینجا آمدیم و کنار شما ایستادیم.

وی گفت: جامعه کوچک امام حسین (ع)، ​جامعه‌ای عینی از جامعه پیامبرانه در برابر جامعه جاهلانه است.

مهدوی راد در خصوص توصیه معصومین علیه السلام برای عرض ادب به امام حسین علیه السلام اینگونه است که همه ما کشتی هستیم و کشتی حسین بزرگ است همه ما را از امواج خروشان نجات می‌دهد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در خصوص پیاده روی اربعین حسینی گفت:​ همه مناسبت‌ها خصوصیاتی دارد، اما اینکه یک روز اختصاص به اربعین حسینی داده می‌شود، یک نماد برای نشان دادن این است که زندگی دارای هدف عالی و بلند و رهایی از دنیاست.

وی افزود:​ افرادی که در مسیر هستند و زائران را پذیرایی می‌کنند با اینکه ثروتمند هم نیستند، معتقدند که همه آنچه را که دارند ​برای کسانی که حماسه ایستادگی در مقابل باطل و بر کشیدن حق را می‌سرایند، ​نثار می‌کنند.

نظر شما