شناسهٔ خبر: 28946427 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزیر دادگستری:

توجه به حقوق زنان نقش مهمی در ارتقای سلامت جامعه دارد

تهران- ایرنا- معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری گفت: سلامت با همه جوانب آن از حقوق اولیه انسانی است و توجه به حقوق زنان نقش مهمی در ارتقای سلامت خانواده و جامعه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از وزارت دادگستری، محمود عباسی روز سه شنبه در جلسه افتتاحیه همایش ملی حقوق سلامت زنان با گرامیداشت هفته ملی سلامت زنان، اظهار داشت: زنان نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می دهند؛ سلامت زنان زیربنای سلامت خانواده ها و جوامع است و مشکلات آنان بر سلامت جسمی و به ویژه سلامت روان خانواده، جامعه و نسل های بعدی تأثیرگذار خواهد بود.
وی افزود: عوامل بیولوژیکی، اجتماعی، فرهنگی، مشکلات اقتصادی و تأثیر آنها بر سلامت زنان، قانونگذاران را ملزم به توجه ویژه به وضعیت بهداشتی و سلامتی زنان می کند.
عباسی خاطرنشان کرد: حمایت از حق و تأمین سلامت بیولوژیکی، روانی و اجتماعی زنان از وظایف اصلی دولت ها محسوب می شود و بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، سلامتی صرفاً به معنای فقدان بیماری و معلولیت نیست بلکه وجود رفاه و آسایش کامل جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی به معنای سلامت است.
وی با استناد به اصول مختلف قانون اساسی و با اشاره به اصل بیست و یکم و بیست و نهم برخورداری از حق تأمین اجتماعی، بازنشستگی، بیکاری، پیری، از کار افتادگی، بی سرپرستی، در راه ماندگی، حوادث و سوانح، نیاز به خدمات بهداشتی درمانی و مراقبت های پزشکی و بیمه همگانی را از جمله حقوق بنیادین آحاد جامعه به ویژه زنان برشمرد که در تمام جهات آن با رعایت موازین اسلامی باید تأمین شود.
عباسی با اشاره به منشور حقوق شهروندی اضافه کرد: منشور حقوق شهروندی نیز در مواد مختلف از جمله مواد 3، 90 حق بر سلامت زنان را به رسمیت شناخته و توجه به آن را از ضرورت های اساسی می داند.
اجتمام*٣٢٢٩*1834

نظر شما