شناسهٔ خبر: 28946402 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

همایش علمی بزرگداشت بیهقی در سبزوار برگزار شد

اساتید و فعالان عرصه ادبیات در این چارچوب با بیان دیدگاههای خود جنبه های مختلف زندگی ادبی بیهقی را مورد بررسی قرار دادند و همچنین از اثر پژوهشی تازه تالیف

صاحب‌خبر - اساتید و فعالان عرصه ادبیات در این چارچوب با بیان دیدگاههای خود جنبه های مختلف زندگی ادبی بیهقی را مورد بررسی قرار دادند و همچنین از اثر پژوهشی تازه تالیف عبدالرضا مدرس زاده با عنوان 'آویزه های بیهقی' رونمایی شد.
بیهقی پژوه و استاد دانشگاه کاشان در این همایش گفت: کتاب تاریخ بیهقی سند فرهنگی عصر غزنویان و محصول نگاه و نگرش به کارکردهای فرهنگی عصر غزنوی است.
عبدالرضا مدرس زاده افزود: بیهقی هنر بزرگ و بی نظیری دارد و چنان بی پیرایه و صادقانه بیان ماجرا کرده که مجال داوری و اظهارنظر برای خواننده باقی گذاشته است.
دیگر استاد ادبیات فارسی نیز در این همایش گفت: تاریخ بیهقی از استوانه های محکم نثر فارسی می باشد که به زبان ادبی نوشته شده و گزینش واژگان، تعبیرات، القاب و عناوین این کتاب استنباط نکاتی تازه است.
مهدی ماحوزی افزود: تاریخ بیهقی بخشی از یک نوشته نیست بلکه کتابی کامل و جامع می باشد که در آن فرهنگ ایرانی به درستی بیان شده است. تاریخ بیهقی شرح زیبایی و زشتیها و پیکار فرهنگ ایران با زشتیها و رسیدن به قله زیبایی است. این کتاب سراسر عبرت و اندرز می باشد و از فرهنگ ایرانی در مقابل حکومت بنی امیه و عباسیان دفاع کرده است.
رئیس کمیسون فرهنگی شورای شهر سبزوار نیز در این همایش گفت: کتاب تاریخ بیهقی به عنوان اثر فاخر تاریخی و میراث فرهنگی، شرایط ثبت در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) را دارد که در حال پیگیری است. در صورت ثبت کتاب تاریخ بیهقی در یونسکو این اثر ارزشمند در سطح جهانی شناسانده می شود.
مسعود پسندیده افزود: تاریخ بیهقی به عنوان سند فرهنگی عصر غزنویان با برجستگیهای ادبی و بیان مسایل تاریخی، سیاسی و اجتماعی قابلیت ثبت به عنوان میراث معنوی جهانی را در یونسکو دارد.
وی ادامه داد: نامگذاری اول آبان ماه در تقویم رسمی کشور به عنوان 'روز پدر نثر فارسی ابوالفضل بیهقی' مطالبه چندین ساله مسئولان فرهنگی و مردم سبزوار است. ثبت روز بیهقی در سالنامه رسمی کشور در شورای انقلاب فرهنگی مطرح شد و رایزنی برای تصویب آن در حال انجام است.
هشتمین همایش ابوالفضل بیهقی به مدت چهار روز در سبزوار ادامه دارد.
بیهقی از مورخان دوره غزنوی است که در سال 385 قمری در قریه حارث آباد بیهق(سبزوار) متولد شد. وی بعد از کسب فضایل به دیوان رسایل محمودی راه یافت و در خدمت خواجه بونصر مشکان به کار پرداخت و در خدمت سلاطین غزنوی به سر برد. وی در زمان عزالدوله عبدالرشید در سال 440 قمری نیز چندی صاحب دیوان بود اما به تهمت حاسدان گرفتار، معزول و محبوس شد. بیهقی بعد از رهایی از زندان باقی عمر را در انزوا بسر برد و در سال 470 هجری قمری درگذشت.
سبزوار در فاصله 230 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.
8145/7495/1858
انتهای پیام

نظر شما