شناسهٔ خبر: 28946373 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مطهری: دو شورای نگهبان نداریم

تهران-ایرنا- نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: دو شورای نگهبان نداریم، اگر هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نقطه نظری دارد در حین بررسی طرح ها و لوایح ارایه کند، زیرا پس از تصویب در مجلس فقط شورای نگهبان از نظر مطابقت مصوبه با شرع و قانون اساسی می تواند نظر بدهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، محمد رضا صباغیان در جلسه علنی روز سه شنبه در تذکری خطاب به مطهری در مورد روش کار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: سازو کار و مجاری قانونی رعایت نمی شود، مجلس از هر شکلی مورد هجوم قرارگرفته و ما این موضوع را مورد توجه قرار نمی دهیم.
وی ادامه داد: اینکه شورای نگهبان به عنوان یک کانال نظر هیات عالی نظارت مجمع را برای ما بفرستد در شان مجلس نیست؛ شورای نگهبان فقط حق تطبیق مصوبات مجلس با شرع و قانون اساسی را آن هم بعد از تصویب مصوبات دارد.
علی مطهری نایب رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده مهریز، گفت: نکته ای که در مورد هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام گفتید، مهم است.
وی افزود: اینکه این هیات، نظرات خود را در حین بررسی طرح ها و لوایح به کمیسیون ها ارائه کند و حتی نمایندگان آنها در کمیسیون حضور داشته و از موضع خود دفاع کنند، یک رویه درست و پذیرفته شده است، اما این که مصوبات مجلس بعدا در آن هیات بررسی شود شبیه کاری که شورای نگهبان انجام می‌دهد و به هیچ وجه قابل قبول نبوده و خلاف قانون اساسی است.
مطهری یادآور شد: ما در کشور دو شورای نگهبان نداریم تنها یک شورای نگهبان داریم، اگر این هیات نقطه نظراتی دارد در حین بررسی طرح ها و لوایح ارایه کند ولی بعد از مصوبه مجلس فقط شورای نگهبان از منظر مطابقت با شرع و قانون اساسی می تواند نظر بدهد.
این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در تذکر دیگری خطاب به مسئولین دانشگاه آزاد و وزارت علوم درباره ثبت نام دانشجویان دانشگاه آزاد، گفت: تعدادی دانشجو را معرفی کرده‌اند که قبول شده‌اند، آنها ثبت‌نام کرده‌اند و حتی کارت دانشجویی به این افراد داده شده است، سپس اعلام شده که شما نمی‌توانید ادامه تحصیل بدهید؛ اینکه نمی توانند ادامه تحصیل دهند چه معنایی دارد؟ این کار برای خانواده‌ها،‌ نوجوانان و جوانان بحران ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: من فکر می‌کنم دستی در کار است که مردم را نسبت به نظام بدبین کنند، بنابراین مجلس باید وارد شده و با متخلفین برخورد کند.
نماینده مهریز در مورد بالا رفتن قیمت مایحتاج زندگی روزانه مردم نیز گفت: قیمت بعضی اجناس 4 تا 5 برابر افزایش یافته است که تحمل آن طاقت فرسا است، مسئولین این موضوعات را کمتر لمس می کنند. دولت هم فقط می گوید بسته حمایتی. چه زمانی می خواهید به این مشکلات رسیدگی کنید؟

** بنیاد شهید و امور ایثارگران مکلف پرداخت هزینه درمان جامعه ایثارگری است
غلامعلی جعفرزاده نماینده مردم رشت در تذکری درباره پرداخت هزینه درمان جامعه ایثارگران با طرح این پرسش که چرا دولت‌ها در چهار سال دوم کاری‌شان به جاده خاکی می زنند، گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران مکلفند هزینه پرداخت درمان جامعه ایثارگری را بدهند. اما هیات دولت در نیمه دوم مهرماه مصوبه‌ای خلاف قانون داشت مبنی بر این که هزینه درمان شاغلان و بازنشستگان ایثارگر را باید دستگاه‌های زیرمجموعه‌شان بدهند. این در حالی است که قبل از این مصوبه موافقت‌نامه‌هایی رد و بدل شد.
وی ادامه داد: ادارات و دستگاه‌های دولتی پولی برای پرداخت هزینه‌ی درمان ایثارگران ندارند، این چه اقدامی است که دولت اعلام کرده از اول آبان ماه بنیاد شهید به ایثارگران شاغل و بازنشستگان آن خدمات درمانی نمی‌دهد و دستگاه‌های زیرمجموعه‌شان باید پرداختی‌های لازم را داشته باشند؟ حال این که چنین پیش بینی در بودجه دستگاه‌ها نشده و آنها پول کافی ندارند.
جعفرزاده گفت: 400 هزار ایثارگر سرگردان شده اند، آنها کسانی هستند که جانشان را برای این کشور داده‌اند. مصوبه دولت خلاف قانون است. حداقل باید اجازه داده شود تا در بودجه 98 زیر ساخت‌ها فراهم شود و دستگاه‌ها آماده باشند؛ اکنون بیمه‌ها با بنیاد شهید قرارداد دارند.
این نماینده مجلس دهم اضافه کرد: ایثارگری که با نامه بنیاد شهید به بیمارستان رفته و تحت درمان قرار گرفته اگر بخواهد از امروز ترخیص شود، بنیاد شهید هیچ پولی پرداخت نمی‌کند و باید سراغ دستگاه زیر مجموعه‌اش برود که آن هم بودجه‌ای ندارد.
علی مطهری رئیس جلسه در پاسخ به این تذکر گفت که دولت موضوع را باید با قوانین مربوطه بررسی کند تا مشخص شود اقدام خلاف قانونی صورت گرفته یا نه؟
وی افزود: پیش از این چنین کاری در دستگاه‌ها انجام می‌شد، لذا این اقدام نوعی بازگشت به گذشته است. با توجه به این که مشکلاتی برای ایثارگران به وجود آمده بود قرار شد این موضوع در بنیاد شهید متمرکز شود، لذا به نظر نمی‌رسد که این کار صلاح باشد، لذا لازم است دولت توجه لازم را داشته باشد.

** سخنان قاضی پور توهین به یک کمیسیون تخصصی است
محمد نعیم امینی فرد سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با استناد به ماده 79 آیین‌نامه داخلی مجلس در پاسخ به سخنان آقای قاضی‌پور نماینده ارومیه مبنی بر اینکه در حین سوال از وزیر بهداشت، وی پول دارد و نمی‌گذارد سوال در مجلس مطرح شود، گفت: مساله‌ای که نماینده مردم ارومیه عنوان کردند جای تامل دارد.
وی ادامه داد: آقای قاضی پور به صورت مکرر طرح تحقیق و تفحص و اعمال ماده 236 را به دفعات در کمیسیون بهداشت و درمان مطرح کردند و همه مراحل به صورت قانونی اعمال شده است، البته سوال حق نماینده است و وزیر هم مکلف است که پاسخ دهد.
سخنگوی کمیسیون بهداشت یادآور شد: این ‌که نماینده مردم ارومیه می گویند آقای وزیر پول دارد و نمی‌گذارد سوال از وی در مجلس مطرح نشود، یک توهین مستقیم به یک کمیسیون تخصصی است.
سیام**1058**1535

نظر شما