شناسهٔ خبر: 28946314 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مذاکرات مدوني با آمريکا نداريم؛

آمريکا آماده همکاري با روسيه درباره سوريه نيست

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- لاوروف: هيچ مذاکرات مدوني بين ما و آمريکا درباره سوريه، شبه جزيره کره و برنامه هسته‌اي ايران جريان ندارد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از خبرگزاري ايتارتاس؛ سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه اعلام کرد آمريکا براي حذف تروريست هاي باقيمانده در سوريه و تضمين بازگشت آوارگان سوري به اين کشور آماده همکاري کامل و تمام عيار با روسيه نيست.
سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه در پاسخ به پرسشي درباره طرح مسئله سوريه در مذاکرات امروز با جان بولتون مشاور امنيت ملي آمريکا که به مسکو سفر کرده است با بيان اين مطلب به خبرنگاران گفت: در خصوص موضوع همکاري ما با آمريکا در خصوص ديگر مسائل به ويژه مسائل منطقه اي اعم از سوريه، شبه جزيره کره و برنامه هسته اي ايران، هيچ مذاکرات مدون و فرمول بنده شده اي جريان ندارد.
لاوروف افزود: ما در خصوص سوريه يک کانال ويژه براي تنش زدايي داريم. ما آماده ايم تا به منظور يافتن راه هاي حل وفصل مناقشه سوريه در کارآمدترين شکل ممکن، مانند راه اندازي فرايندي براي بازگشت آوارگان و آغاز مذاکرات سياسي و تضمين حذف نهايي تروريست هاي باقيمانده در خاک سوريه، همکاري هاي ملموس تري با واشنگتن داشته باشيم. با اين حال طرف آمريکايي براي آغاز چنين همکاريهاي کامل و تمام عياري هيچ آمادگي ندارد.
وزير امور خارجه روسيه همچنين با اشاره به مذاکرات شبه جزيره کره تصريح کرد مسکو اخيرا ميزبان مذکراتي بسيار مفيد و سازنده ميان نماينده وزارت خارجه آمريکا (استيون بيگان) و معاون وزير امور خارجه روسيه ( ايگور مارگولوف ) بوده است.
بولتون روز دوشنبه سفر دو روزه خود را به مسکو آغاز کرد. وي پيشتر در روز 20 اکتبر توئيت کرده بود براي ديدار با همتايانش و به منظور پيشبرد منافع آمريکا در مسائل امنيتي از کشورهاي روسيه ، جمهوري آذربايجان، ارمنستان و گرجستان ديدن مي کند.
به گفته دميتري پسکوف سخنگوي دفتر رياست جمهوري روسيه پيش بيني مي شود بولتون با ديپلماتهاي روس و همچنين يوري اوشاکوف معاون کرملين ديدار و گفتگو کند.
پسکوف همچنين از تلاش براي زمينه سازي ديدار ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه با بولتون خبر داد.
سرگئي لاوروف همچنين در خصوص مسئله هسته اي ايران و نيز مسائل منطقه اي اعم از اوضاع سوريه و شبه جزيره کره، هيچ مذاکرات رسمي با واشنگتن جريان ندارد.
وزير خارجه روسيه در پاسخ به پرسشي درباره طرح مسئله هسته اي ايران در مذاکرات امروز با جان بولتون مشاور امنيت ملي آمريکا که براي ديدار با مقامات روسيه در مسکو به سر مي برد، با بيان اين مطلب به خبرنگاران گفت : روسيه از مدتها پيش موضع خود را درباره برنامه هسته اي ايران قطعي و نهايي کرده است.
لاوروف افزود: آمريکا رسما تصميم گرفت تا از توافق هسته اي ايران خارج شود . ما بر اين باوريم که اين يک اشتباه بزرگ است و ديگر شرکاي ما در توافق هسته اي ايران مانند اتحاديه اروپا و چين نيز در اين موضوع با ما هم عقيده و يک نظر هستند.
وزير امور خارجه روسيه تصريح کرد: هم اکنون مذاکرات فشرده اي ميان کشورهاي باقيمانده در برجام به منظور جلوگيري از تاثير پيامدهاي منفي تصميم آمريکا در اعمال فشار بر روابط اقتصادي ايران و ديگر کشورها در جريان است.

نظر شما