شناسهٔ خبر: 28946143 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در صحن مجلس مطرح شد؛

صباغیان: هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام با مصوبات مجلس مخالفت می‌کند/ مطهری: ۲ شورای نگهبان نداریم

نایب رییس دوم مجلس در تایید اظهارات صباغیان مبنی بر دخالت شورای عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام در تصمیمات مجلس گفت: ما دو شورای نگهبان نداریم؛ اگر این هیات نظری دارد، در زمان بررسی به کمیسیون ها اعلام کند ولی بعد از مصوبه مجلس، فقط شورای نگهبان می تواند نظر دهد؛ آن هم از نظر تطبیق با قانون یا شرع.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدرضا صباغیان بافقی در نشست علنی امروز (سه شنبه، یکم آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی با انتقاد از مدیریت مسئولان در دانشگاه آزاد، گفت: تعدادی از دانشجویان از سوی این دانشگاه برای حضور در کلاس درس معرفی شدند و از آن ها ثبت نام به عمل آمد و حتی به آن ها کارت دانشجویی دادند اما پس از مدتی به ایشان اعلام کردند که نمی توانید ادامه تحصیل بدهید.

نماینده مردم مهریز و بافق در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این موضوع برای نوجوانان و خانواده ها بحران ایجاد کرده، افزود: دستی در کار است که مردم را به نظام بدبین کند لذا باید با متخلفان برخورد شود.

وی در بخش دیگر تذکر خود به مشکلات اقتصادی مردم اشاره کرد و تصریح کرد: قیمت برخی محصولات تا ۵ برابر افزایش پیدا کرده و هزینه آن برای مردم کمرشکن شده است؛ دولت هم مدام از بسته حمایتی صحبت می کند در حالی که این موضوع در میان مردم به یک لطیفه تبدیل شده است.

صباغیان در ادامه تذکر خود گفت: مدتی است هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام متنی را به مجلس ارسال می کند که شورا با فلان مصوبه مجلس مخالفت کرده است؛ این کار خلاف ساز و کار مجاری قانونی است زیرا فقط شورای نگهبان حق تطبیق مصوبات مجلس با شرع و قانون اساسی را دارد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با بیان اینکه مجلس از هرسو مورد هجوم قرار می گیرد، ادامه داد: اگر این موضوع رویه شود، در آینده هم ادامه پیدا می کند و باعث تضعیف مجلس خواهد بود؛ اینکه در قالب یک نامه نظر هیات نظارت را برای مجلس بفرستند، در شان مجلس نیست و تضعیف شورای نگهبان است.

وی تصریح کرد: تضعیف مجلس و تضعیف شورای نگهبان، تضعیف نظام است و چرا باید شورای عالی برای ما در مجلس چیزهایی تصویب کند که خودمان خبر نداریم.

علی مطهری که ریاست جلسه امروز در ساعات پایانی را برعهده داشت، گفت: موضوع اقدامات هیات عالی نظارت نکته مهمی است؛ این هیات می تواند نظرات خود را در حین بررسی طرح ها و لوایح به کمیسیون ها ارائه کند یا نماینده شورا در جلسات کمیسیون حاضر شود اما اینکه مصوبات مجلس پس از تصویب، در آن هیات بررسی شود و کاری مشابه شورای نگهبان انجام دهد، این رویه به هیچ وجه قابل قبول نیست.

نایب رئیس مجلس چنین اقدامی را خلاف قانون اساسی و دخالت در روند قانونگذاری دانست و افزود: ما دو شورای نگهبان نداریم؛ اگر این هیات نظری دارد، در زمان بررسی به کمیسیون ها اعلام کند ولی بعد از مصوبه مجلس، فقط شورای نگهبان می‌تواند نظر دهد؛ آن هم از نظر تطبیق با قانون یا شرع.

مطهری تاکید کرد: مجلس باید از حق خود در این مورد دفاع کند.

برچسب‌ها:

نظر شما