شناسهٔ خبر: 28946139 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نشست اعضای اتاق ایران

شریعتمداری: حل مشکلات اساسی مهمتر از تعریف طرحهای متعدد است

تهران- ایرنا- وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به جای تعریف 15 هزار پروژه در بحث اقتصاد مقاومتی، بهتر است پنج تا 6 مشکل اساسی را از سر راه تولیدکنندگان برداریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمد شریعتمداری» امروز (سه شنبه) در نشست اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اظهار داشت: با حل مشکلات اساسی بر سر راه تولید، سایر مشکلات نیز قابل حل و فصل خواهد بود.
وی گفت: امروزه نظریه ها و مدل های زیادی در رشد، توسعه و ایجاد اشتغال وجود دارد و نیازی نیست کشف و اختراع جدیدی انجام دهیم، بلکه می توان مدل های یاد شده را با شرایط کشور تطبیق داد تا ضربه مهلکی به اقتصاد کشور وارد نشود.
گزینه پیشنهادی وزارت تعاون با تاکید بر اینکه باید دقت و نظارت بیشتری بر اعطای تسهیلات اشتغالزایی در کشور داشته باشیم، تصریح کرد: پول پاشی هدف دولت دوازدهم نبوده و نیست و تلاش شده از آن فاصله بگیرد.
شریعتمداری به بودجه یک میلیارد و 500 میلیون دلاری از محل صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی اشاره کرد و گفت: تاکنون 750 میلیون دلار آن تخصیص یافته تا بیش از چهار هزار و 200 نفر اشتغال به همراه داشته باشد.
وی یادآورشد: در موضوع اشتغال، یک نگاه وزارت کار را مسئول ایجاد اشتغال می ‌داند اما نگاهی دیگر نه، در حالی که باید همه اجزای اقتصادی با هم کار کنند تا اشتغال شکل بگیرد.
گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت تعاون تاکید کرد: دبیرخانه شورای عالی اشتغال در این وزارتخانه است و هیچگاه از زیر بار مسئولیت اشتغال شانه خالی نمی کند بلکه در تنظیم عرضه و تقاضای بازار کار نیز مسئولیت دارد.
وی تاکید کرد: باید با ایجاد کارگروه‌های مشترک و همچنین کارگروه های اندیشه‌ورزی، هدف اشتغال را محقق کنیم.
شریعتمداری گفت: در فعالیت های مرتبط به موضوع اشتغال، نظارت وزارتخانه و سازمان برنامه و بودجه وجود دارد اما کافی نیست؛ همچنین درخصوص قانون کار نیز دیدگاه ها بر کافی نبودن قانون و لزوم اصلاح آن استوار است.
وی افزود: باید از طریق توسعه سیاستی و همچنین ابلاغ به شورای حل اختلاف، تسهیلاتی را در اجرای قانون کار ایجاد کنیم.
«تاکید می کنم دست این وزارتخانه برای ابلاغ سیاست هایی که از قانون کنونی کار حداکثر استفاده انجام شود، باز است و دولت فقط باید نقش کاتالیست داشته باشد.»
گزینه پیشنهادی وزارت تعاون گفت: اگر مسئولیتی در این وزارتخانه یافتم، باید سهم کارگر و کارفرما معادل سهم دولت در تامین اجتماعی باشد و از دارایی بیمه شدگان - که در حقیقت حق الناس است - صیانت می کنم.
وی همچنین به موضوع مطالبات تامین اجتماعی از دولت نیز اشاره کرد و افزود: قرار بود در بودجه امسال 50 هزار میلیارد تومان به این مهم اختصاص یابد تا از طریق تهاتر اجرایی شود؛ در تلاشیم در 6 ماهه دوم سال از امکانات موجود برای تحقق آن استفاده کنیم که در این صورت یک سوم از منابع بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی تسویه خواهد شد.
گزینه پیشنهادی وزارت تعاون تاکید کرد: سازمان تامین اجتماعی متعلق به کسانی است که حق بیمه برای آن پرداخت کرده‌اند نه دولت و دیگران.
«باید قانون کار به گونه ای باشد که ضمن تسهیل در سرمایه گذاری، ایجاد اشتغال را سرعت دهد؛ در این زمینه موضوع تشکل ها در ایران نیز باید اصلاح شود که در وزارت صنعت معدن و تجارت نیز از آن لطمات فراوانی خوردیم.»
شریعتمداری همچنین به ایجاد شغل های نوین نظیر کار در منزل، کسب و کارهای نو (استارتاپ ها) و فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: در این زمینه باید فعال‌تر عمل کنیم زیرا از جهان عقب هستیم.
وی یادآور شد: در این حوزه‌ها، بیشتر خدمات سوداگرانه شکل گرفته و باید به شیوه ای، اشتغال آنها را تبدیل به اشتغالی کنیم که افزایش ارزش افزوده را به دنبال داشته باشد.
به گزارش ایرنا، در جلسه امروز اتاق ایران گزینه های پیشنهادی رئیس جمهوری برای تصدی وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی؛ صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی هر کدام به مدت یک ساعت دیدگاهها و برنامه های خود را با فعالان بخش خصوصی در میان گذاشتند.
جلسه رای اعتماد به چهار وزیر پیشنهادی رئیس جمهوری شامل فرهاد دژپسند برای تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی، محمد شریعتمداری برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رضا رحمانی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت و محمد اسلامی برای وزارت راه و شهرسازی پنجم آبان در مجلس شورای اسلامی برگزار می شود.
اقتصام* 3065* 9189*9132 ** 2023

نظر شما