شناسهٔ خبر: 28946024 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

انتقاد وزیرراه دولت اصلاحات از آخوندی

منبع: فارس

وزیر راه دولت اصلاحات گفت: علیرغم وعده‌های دولت و وزیر راه و شهرسازی مبنی بر برطرف شدن مشکل مسکن، اما در 5 سال گذشته تعداد بی‌مسکن‌ها به 4 میلیون نفر رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، احمد خرم رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در پاسخ به این سؤال که عملکرد وزیر مستعفی راه و شهرسازی در 5 سال گذشته در بخش مسکن را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: در 5 سال گذشته علیرغم وعده‌هایی که رئیس جمهور، معاون اول و وزیر راه و شهرسازی داده‌اند که مشکل مسکن برطرف خواهد شد، آمارها نشان می‌دهد تعداد بی‌مسکن‌ها رشد کرده و به 4 میلیون نفر رسیده است.

بیشتر بخوانید

واکنش کاربران توییتر به استعفای آخوندی +عکس

* زنگ خطر برای دولت و رشد سالانه تعداد متقاضیان

وی با اشاره به اینکه هر سال به تعداد متقاضیان مسکن حدود 650 هزار تا 700 هزار نفر اضافه می‌شود، گفت:‌این آمار و ارقام مورد تائید معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است و این یک زنگ خطر محکم برای دولت است به خصوص اینکه این زنگ خطر از سال 91 و 92 و 96 و 97 با افزایش قیمت‌ها همراه شد.

*اقشار ضعیف و متوسط جامعه باید دور مسکن‌دار شدن را خط بکشند

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تصریح کرد: با این وضعیت قیمت‌ها می‌توانیم بگوییم که اقشار ضعیف و متوسط جامعه باید دور مسکن‌دار شدن را خط بکشند چرا که برای تهیه یک واحد مسکونی 100 متری در ارزان‌ترین نقطه شهر تهران حداقل 250 میلیون تومان نیاز است تا آن مسکن خریداری شود.

خرم اضافه کرد: میزان تسهیلات پرداخت شده برای جوانان و اقشار ضعیف و متوسط جامعه در حال حاضر 80 میلیون تومان است که برای دریافت آن نیازمند این هستند که 40 میلیون تومان به مدت یک سال در بانک مسکن سپرده گذاری شود. پس این مبالغ تامین کننده خرید یک واحد مسکونی نیست.

* روش‌های کنونی تامین مسکن در کشور مربوط به قرن 18 است

وی تاکید کرد: روش‌های کنونی تامین مسکن در کشور مربوط به قرن 18 و اوایل قرن 19 است در حالی که در حال حاضر در قرن 21 قرار داریم پس این روش‌ها پاسخگوی تامین مسکن نخواهد بود.

*یک واحد هم مسکن اجتماعی ساخته نشد

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه در کوچک‌سازی‌های انجام شده نتیجه عکس می گیریم و ناهنجاری‌های اجتماعی و بهداشت روانی در واحدهای 40 متری به وقوع می‌پیوندد، گفت: متاسفانه در 5 سال گذشته وحتی در دوره‌ای که آخوندی وزیر مستعفی راه و شهرسازی در دهه 70 مسکن اجتماعی یا مسکن پاک (پس‌انداز،‌انبوه‌سازی، کوچک‌سازی) را مطرح کرد حتی یک واحد هم ساخته نشده است.

خرم با بیان اینکه در دهه 70 مسکن اجتماعی برای ساخت 2 هزار واحد در وزارت متبوع او آغاز شد اما به اتمام نرسید و در نهایت در قالب مسکن مهر و با تسهیلات مسکن مهر این پروژه به اتمام رسید.

وی تاکید کرد: بعد از این موضوع دولت به شعار مسکن استیجاری پرداخت و بعد از آن فروش متری ساختمان مطرح شد که گزارشها نشان می‌دهد در این دو روش نیز موفق نشدیم و تنها چندهزار واحد مسکن استیجاری ساخته شد که آن واحدها نیز در قالب مسکن مهر تکمیل و تحویل داده شد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران افزود:در حال حاضر مسکن حمایتی و یا مسکن اجتماعی مطرح می‌شود که دولت قصد دارد با این روش اقشار کم درآمد و متوسط جامعه را مسکن‌دار کند اما این روش‌های تجربه شده شکست خورده است. پس هر چه به جلو می‌رویم ساخت و ساز و تامین مسکن مردم با مشکل مواجه می‌شود.

*مسکن مهر تنها پروژه خانه دار کردن مردم

خرم خاطرنشان کرد: در 5 سال گذشته جز پروژه مسکن مهر پروژه دیگری که بتواند متقاضیان متوسط و کم درآمد جامعه را مسکن‌دار کند پروژه دیگری نداشتیم و متاسفانه در 5 سال گذشته متقاضیان مسکن بر روی هم انباشته شدند.

وی با اشاره به اینکه مسکن مهر هم دارای اشکالاتی بود اما اصل قضیه که تخصیص زمین به اندازه نیاز جامعه بود، مفید بود اما مکان یابی آن به درستی انجام نشد،‌گفت: در 5 سال گذشته باید در کنار تولید مسکن انبوه ،نوسازی و بهسازی بافت فرسوده نیز پررنگ می‌شد.

*۴۰ سال است نوسازی و بهسازی بافت فرسوده ادامه دارد

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران افزود: در 12 سال گذشته از 600 هزار واحد مسکونی که باید در تهران بهسازی می‌شد ۱۰۰ هزار واحد مسکونی هم بهسازی نشد در حالی که باید کل نوسازی و بهسازی در 10 سال گذشته تمام می‌شد که متاسفانه 40 سال است در حال نوسازی و بهسازی هستیم.

خرم تصریح کرد: دلیل افزایش مشکلات در بخش مسکن هم برای دولت و هم برای مجلس این است که آنها نمی‌خواهند از دانش و تکنیک روز دنیا استفاده کنند و این تکنیک‌ها را بومی‌سازی کنند و در داخل مورد استفاده قرار دهند.

وی افزود: دولت و مجلس تصور می‌کنند اگر به 200 هزار نفر وام بدهیم یک تصور غلط است چرا که آنها می‌توانند به جای اینکه به 200 هزار نفر وام بدهند به ۱۰۰ هزار نفر وام کامل و با سقف بالا پرداخت کنند تا به جای اینکه مشکل 200 هزار نفر به طور ناقص حل شود مشکل مسکن ۱۰۰ هزار نفر به طور کامل حل شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه این روش‌ها، روش‌های تامین مسکن و ساختمان نیست، گفت: باید بازسازی و نوسازی بافت فرسوده در شهرها جدی گرفته شود تا میزان حاشیه‌نشینی کاهش یابد.

خرم گفت: اینکه تاکنون ساماندهی بافت‌های فرسوده با این تصور که زمین‌ها تملک شود و تعدادی پلاک و واحد مسکونی تجمیع شوند یک تفکر غلط است و باعث می‌شود بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده به روش‌های غلطی پیش برود.

وی افزود: اینکه دو واحد مسکونی کلنگی تخریب و سپس یک واحد مسکونی 6 طبقه احداث شود در حقیقت تراکم سه برابر شده و تعداد جمعیت در بافت فرسوده را افزایش داده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران افزود:‌ در این روش مردم مستاصل می‌شوند و ناهنجاری‌های اجتماعی افزایش می‌یابد.

خرم گفت:‌باید منطقه 12 شهر تهران را خط کشی کرده و اعلام شود این منطقه باید بهسازی شود اما برای منطقه 17 نباید بهسازی صورت گیرد بلکه باید از ابتدا به غیر از واحدهای باارزش تاریخی،‌نوسازی صورت گیرد و واحدهای جدید احداث شود.

وی با بیان اینکه در بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده باید فضایی بین ساختمانها ایجاد شود و باید ساخت وساز در ارتفاع صورت گیرد، گفت: در این بافت‌ها باید خدمات عمومی و زیربنایی به طور کامل دیده شود و به گونه‌ای در این بافت‌ها ساخت وساز صورت گیرد که ساکنان بالای شهر برای سکونت در این مناطق نیز رغبت پیدا کنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران تاکید کرد: در کشورهای پیشرفته مشکل مسکن حل شده است چرا که در این کشورها مسکن استیجاری توسط بخش خصوصی و شهرداری‌ها سالانه در حجم بالا احداث می‌شود پس این روش‌های کنونی برای تامین مسکن منسوخ شده است.

به گفته وی، باید به سمت همین روش‌هایی که در دنیا اجرا و بازخوردهای مثبتی گرفته شده است حرکت کنیم.

خرم تصریح کرد: دولت می‌توانست از 56 میلیارد دلاری که به مبلغ 3200 تومان کسب کرده بود 10 میلیارد دلار آن را در بانک سپرده گذاری و به مردم تسهیلات دهد، بنابراین در این وضعیت رونق خوبی در بخش صنعت مسکن ایجاد می‌شد چرا که مسکن 180 رشته وابسته به خود دارد.

وی افزود: باید از مشاوران بین‌المللی برای تدوین طرح جامع مسکن نیز استفاده می‌شد چرا که ما در داخل تکنیک و دانش طرح جامع مسکن را نداریم.

نظر شما