شناسهٔ خبر: 28945578 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بررسی آثار اجتماعی ریزگردها و اختلال در خدمات‌رسانی آب و برق

متخصصان مدیریت اجتماعی پژوهشگاه نیرو، آثار اجتماعی ریزگرد‌ها و اختلال در خدمات‌رسانی آب و برق را مورد بررسی قرار دادند.

صاحب‌خبر -

بررسی آثار اجتماعی ریزگردها و اختلال در خدمات‌رسانی آب و برقبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وزارت نیرو؛ اشرف‌السادات پسندیده، عضو هیات علمی گروه مدیریت علوم اجتماعی پژوهشگاه نیرو با اشاره به این که این بررسی به عنوان یک تحقیق موردی شناخته می‌شود، اظهار کرد: این تحقیق نخستین بررسی از این نوع است که سعی کرد ابعاد گسترده‌ای از علل، آثار و پیامد‌های پدیده ریزگرد‌ها را مورد بررسی قرار دهد.

پسندیده گفت: بهمن ماه ۱۳۹۵، استان خوزستان با یکی از بی سابقه‌ترین بحران‌های خود در چند دهه اخیر مواجه شد که بخشی از نارضایتی‌های ناشی از وقوع این بحران به همراه نارضایتی‌های انباشته شده از سایر مسائل این استان در سال‌های گذشته خود را در روز‌های بعد نشان داد.

وی افزود: در این روز با از مدار خارج شدن تعداد زیادی از پست‌های فشار قوی و نیروگاه‌های مهم استان، برق بیش از ۹۰ درصد مشترکان استان قطع و به دلیل وابستگی عملکردی، تجهیزات تامین آب شرب استان نیز از مدار خارج و آب بخش قابل توجهی از مشترکان استان نیز قطع شد.

بیشتر بخوانید: ریزگرد‌ها، نفس خوزستان را تنگ‌تر می‌کند/برون رفت از مشکل ریزگرد‌ها نیازمند مشارکت جمعی است

عضو هیات علمی گروه مدیریت علوم اجتماعی پژوهشگاه نیرو ادامه داد: به دلیل آنکه بیشتر زیرساخت‌های حیاتی با برق گره خورده است، همزمان با قطع برق شاهد اختلال گسترده در خدمات رسانی و تامین آب، اینترنت و ارتباط دستگاه‌های تلفن بودیم.

پسندیده ابراز کرد: با وجود آنکه در خوزستان شاهد مدیریت بحران فوق العاده‌ای از سوی وزارت نیرو و به ویژه صنعت برق بودیم، اما این موضوع در ذهن مردم به روشنی چیزی که مدیران تصور می‌کردند، نبود.

وی با بیان اینکه احساسات مختلفی مانند تبعیض و احساس کم توجهی باعث تشدید این شرایط و نارضایتی شد، تاکید کرد: بررسی‌های صورت گرفته بیانگر خسارت حدود ۲ هزار میلیارد ریال ریزگرد‌ها بر اقتصاد است.

پسندیده در پایان با اشاره به این که در سابقه مطالعه در خصوص ریزگرد‌ها به اوایل دهه ۸۰ برمی گردد، گفت: اینکه چرا توجه کافی نسبت به این مطالعات صورت نگرفته است، جای بحث دارد.

بر پایه این گزارش؛ انباشت ذرات گرد و خاک حاوی ترکیبات و املاح خاص بر روی مقره‌ها یکی از شروط لازم برای وقوع حادثه نهایی بوده است. وقوع پدیده ریزگرد‌ها در چند دهه گذشته و تشدید این پدیده در سال‌های اخیر در کنار مه شدید و رطوبت بالا، شرط لازم دیگر برای وقوع حادثه نهایی بوده است. با رسیدن میزان رطوبت در خوزستان به نزدیک صد درصد، خاک انباشت شده بر روی مقره‌ها بواسطه تجمیع ذرات گرد و غبار، به گل تبدیل شده و نهایتا موجبات کاهش ظریب عایقی مقره‌ها، اتصال کوتاه و قطعی برق را باعث می‌شود.

انتهای پیام/

خسارت حدود ۲ هزار میلیارد ریال ریزگرد‌ها بر اقتصاد

نظر شما