شناسهٔ خبر: 28945378 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فوتسال ساوه پشت درهای بسته تلویزیون

ساوه - ایرنا - ساوه با انار، طالبی و صنعت در ایران شهره است اما سالهاست ورزش فوتسال و قهرمانی جوانان ساوجی در آسیا آوازه ای پررنگ تر به این نام بخشیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، تیم فوتسال شن سا ساوه در سال 1384 با کسب عنوان قهرمانی آسیا با شایستگی بر فراز فوتسال این قاره کهن ایستاد و همین تیم در ادامه افتخار آفرینی هایش بار دیگر در سال 1386، جام جهانی کوچک که تورنمنتی با حضور تیم های مطرح باشگاهی جهان در کشور پرتغال بود را فتح کرد.
ساوه با 285 هزار نفر جمعیت در رقابت های این فصل لیگ برتر کشور دارای 2 نماینده به نام های سن ایچ و شهرداری است در حالی که بسیاری از شهرها و استان های کشور از این موهبت محروم هستند و این نشانه عمق علاقمندی و نبوغ ساوجی ها در این رشته ورزشی است.
جوانان ساوجی با رغبت هرچه تمام تر رقابت نمایندگان شهرشان را دنبال می کنند و در انتظار آخر هفته و مسابقه تیم شان هستند تا با حضور پرشور در سالن برای ساعتی هم که شده انرژی و هیجان خود را تخلیه کنند اما دریغ که یک کمبود اساسی در این میان وجود دارد و آن هم پوشش شبکه آفتاب بر روی هنرنمایی فوتسالیست های ساوجی است.
مساله پخش نشدن مسابقات تیم های ساوه در لیگ برتر فوتسال کشور از شبکه استانی آفتاب این روزها در کانون توجه شهروندان،‌ مسئولان و اعضای این باشگاه ها قرار گرفته است و نامه فرماندار این شهرستان برای مدیرکل صدا و سیمای استان مرکزی و موضع گیری امام جمعه ساوه هم مهر تایید بر این مطالبه مردمی است.
«محمد بهاروند»‌ فرماندار ساوه در این خصوص به ایرنا، گفت: در هفته گذشته نامه ای به مدیرکل صدا و سیمای استان مرکزی ارسال شد و که پخش مستقیم مسابقات نمایندگان شهرستان ساوه در لیگ برتر فوتسال کشور در دستور کار قرار گیرد.
وی با بیان اینکه پخش مستقیم رقابت های 2 نماینده فوتسال ساوه از شبکه استانی آفتاب حق مسلم مردم ساوه است، گفت: حضور نمایندگان استان مرکزی در رقابت های لیگ برتر فوتسال کشور، نه تنها برای ساوه بلکه برای استان مرکزی یک افتخار محسوب می شود و انتظار است که با توجه به حساسیت و اهمیت این رقابت ها، رسانه ملی در راستای توسعه ورزش در جامعه و احترام به مطالبه و خواست مردم این بازی ها را به طور مستقیم پخش کند.
معاون استاندار مرکزی افزود: ورزش فوتسال در ساوه ریشه دیرینه ای دارد و در کارنامه این شهرستان قهرمانی آسیا و لیگ برتر کشور وجود دارد و از آنجا که امسال دو تیم شهرداری و سن ایچ از این شهرستان در مسابقات لیگ برتر فوتسال کشور حضور دارند، پخش زنده مسابقات می‌تواند باعث رشد ورزش همگانی و افزایش انگیزه شود.
در همین رابطه شهردار ساوه به ایرنا گفت: کمترین حق مردم ساوه پخش مستقیم رقابت های 2 تیم محبوب شهرشان است و پخش زنده این مسابقات می تواند نقش موثری در تقویت روحیه اعضای تیم و بالابردن سطح نشاط اجتماعی در شهر ایفا کند.
«سید مهدی حسینی» افزود: مجموعه شهرداری به طور جدی حامی تحقق این مطالبه عمومی مردم ساوه است و به زودی مکاتبات و پیگیری های لازم را در این باره انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه مکان کنونی دفتر صدا و سیمای ساوه را شهرداری تامین کرده است، از صدا و سیمای استان مرکزی خواستار همکاری در پخش زنده رقابت های تیم لیگ برتری شهرداری ساوه شد.
مدیر عامل باشگاه سن ایچ ساوه نیز در این خصوص اظهار داشت: باشگاه سن ایچ متعلق به شهر ساوه است و تلاش می شود که علاوه بر درآمدزایی، در توسعه ورزش این شهر نیز گامی مثبت برداشته شود.
« باقری» افزود: در راستای تحقق این هدف از صدا و سیما و ارگان های مربوطه توقع همکاری داریم تا زحمات اعضای باشگاه به درستی دیده شده و باعث افزایش انگیزه و انرژی در بازیکنان و کادر مربیان تیم سن ایچ شود.
وی ادامه داد: در مقطعی پیگیر پخش مستقیم مسابقات تیم فوتسال سن ایچ از صدا و سیمای استان مرکزی بودیم که از ما خواسته شد امتیاز جذب اسپانسر را به استان بدهیم و آنها نیز به طور رایگان این مسابقات را نمایش دهند اما بعد اعلام کردند که برای هر بازی نیاز به پرداخت مبلغ 50 الی 60 میلیون ریال است.
باقری گفت: با این اوصاف باشگاه سن ایچ، دیگر تمایلی به پیگیری پخش زنده نشان نداد اما همچنان از پخش زنده این بازی ها استقبال می شود.
موضوع پخش مستقیم مسابقات نمایندگان فوتسال لیگ برتری ساوه نیز از سوی شهروندان به عنوان یک مطالبه مطرح است و تماشای یک مسابقه فوتسال در سالنی مملو از جمعیت و هیجان شاید برای تعدادی از ساوجی ها میسر شود اما سایر جوانان و شهروندان تمایل دارند در خانه های خود به تماشای بازی تیم های شهرشان از تلویزیون بنشینند.
«س.خواجوی» 17 ساله با بیان اینکه سرگرمی خاصی در ساوه وجود ندارد، گفت: من و هم سن و سالانم نیاز به نشاط و شادابی داریم و تماشای مسابقات فوتسال در اواخر هفته این امکان را برایمان فراهم می کند تا اوقات فراغت سالمی را سپری کنیم.
وی افزود: ورزشگاه ها گنجایش محدودی برای حضور تماشاگران دارند و اگر به هر دلیلی موفق به تماشای مسابقه در ورزشگاه نشویم، بازی را از دست خواهیم داد.
«ف. فرهادی» جوان 23 ساله ای که دانشجوی رشته گرافیک است، بیان کرد: پخش نشدن مسابقات فوتسال تیم های ساوجی می تواند باعث بی انگیزگی بازیکنان و کاهش تمایل اسپانسرها برای سرمایه گذاری و درآمدزایی از راه تبلیغات محیطی شود.
وی گفت: ساوه با اینکه در زمینه کشاورزی صاحب نام است و در حوزه صنعت نیز یکی از قطب های صنعتی کشور محسوب می شود اما پخش تلویزیونی مسابقات فوتسال لیگ برتر سن ایچ و شهرداری این امکان را فراهم می کند تا در قالب تبلیغات محیطی به معرفی تولیدات شهرستان ساوه و رونق اقتصادی هچه بیشتر این خطه پرداخته شود.
توضیحات مدیر شبکه آفتاب استان مرکزی و شرایط پخش زنده بازی ها

مدیرکل صدا و سیمای استان مرکزی نیز اما و اگرهای پخش مسابقات نمایندگان ساوه در لیگ برتر فوتسال ایران را تشریح کرد.
«امیر هوشنگ آذر دشتی» در پاسخ به نامه سرگشاده فرماندار ساوه و سایر مطالبی که از سوی اعضای باشگاه های لیگ برتر ساوه و نیز شهروندان مطرح شد، با مهم ارزیابی کردن نقش و کارکرد رسانه و ورزش در ایجاد نشاط اجتماعی، اظهار داشت: پخش زنده مسابقات ورزشی همواره مورد درخواست مدیران شبکه آفتاب بوده است.
وی اظهار داشت: پخش زنده مسابقات لیگ برتر فوتسال کشور هزینه های بسیار بالایی دارد و در زمره تکالیف شبکه های استانی تعریف نشده است و برای این منظور هم هیچگونه اعتبار و بودجه ای در نظر گرفته نمی شود.
مدیرکل صدا و سیمای استان مرکزی همچنین وجود زیرساخت های سخت افزاری در ورزشگاه و سالن های محل برگزاری مسابقات را از شروط لازم برای پوشش زنده تلویزیونی مسابقات برشمرد و یادآور شد: برخی زیرساخت های فنی مانند فیبر نوری و خطوط ارتباطی دیتایی در اغلب ورزشگاه های استان فراهم نیست.
به گفته این مسئول، اکنون صدا و سیمای مرکز اراک سخت افزارهایی نظیر واحد SNG (سامانه پیمایش خودکار ویژه ارتباط ماهواره ای)، واحد سیار تلویزیونی مناسب، دستگاه DMNG را ندارد.
به گفته آذردشتی باشگاه‌ها، مسئولان و مدیران ورزشی استان نیز اهتمامی برای تامین بخشی از هزینه‌های تولید و پخش ندارند و پرداخت هزینه های پخش مستقیم به تنهایی از عهده صدا و سیما خارج است.
وی بیان کرد: در صورت فراهم شدن بسترهای فنی و زیرساخت های لازم در ورزشگاه ها و تامین بخشی از هزینه‌های تولید و پخش توسط باشگاه ها یا نهادهای مرتبط، مرکز صدا و سیمای استان مرکزی آمادگی پخش زنده مسابقات را خواهد داشت.
علاوه بر 2 تیم لیگ برتری فوتسال، ساوه دارای یک تیم فوتبال (خوشه طلایی) در لیگ دسته اول است.
سرانه فضاهای ورزشی شهرستان ساوه با هفت هزار ورزشکار مرد و پنج هزار ورزشکار زن حدود 73 سانتیمتر است، ضمن اینکه 37 هیات و 72 باشگاه ورزشی نیز در این شهرستان فعالیت دارند.
گزارش از سمیرا عارفی مجد
9921/6539/3075

نظر شما