شناسهٔ خبر: 28944874 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

گزیده مهمترین اخبار مجلس در اول آبان

توضیحات «ظریف» درباره FATF/تشریح برنامه های وزیر پیشنهادی راه/سوال از وزیر جهاد کشاورزی

توضیحات «ظریف» درباره FATF، تشریح برنامه های وزیر پیشنهادی راه، سوال از وزیر جهاد کشاورزی، تاکید مطهری مبنی بر توجه دولت به کولبران از جمله مهمترین اخبار امروز (سه شنبه اول آبان ماه) مجلس شورای اسلامی هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، توضیحات «ظریف» درباره FATF، تشریح برنامه های وزیر پیشنهادی راه، سوال از وزیر جهاد کشاورزی، تاکید مطهری مبنی بر توجه دولت به کولبران از جمله مهمترین اخبار امروز (سه شنبه اول آبان ماه) مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید

 

جلسه غیر علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست «مسعود پزشکیان»، نائب رییس مجلس شورای اسلامی و با حضور «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه کشورمان و «عباس عراقچی»، معاون سیاسی وزیر امور خارجه برگزار شد و در این جلسه وضعیت ایران در FATF مورد بررسی قرار گرفت. همچنین «ظریف» گزارشی از مذاکرات برجامی با اروپاییان به نمایندگان ارائه داد. قبل از برگزاری جلسه علنی مجلس نشست خبری «محمد اسلامی»، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با خبرنگاران پارلمانی برگزار شد و در این نشست وی در پاسخ به سوال خبرنگار شبستان در مورد برنامه هایش برای حمل و نقل هوایی گفت: از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون صنعت هوایی ما همواره دچار تحریم هایی بوده است و این تحریم ها اولین بار نیست که اتفاق افتاده است، حداکثر این تحریم ها در دوره های گذشته نیز بوده است.

وی اظهار داشت: الحمدالله صنعت هوایی ما با توان متخصصان و با ظرفیت های گوناگون و متنوعی که در اختیار دارد دوره تحریم گذشته را طی کرده است و این دوره تحریم را نیز قوی تر و شایسته تر پشت سر می گذارد.

پس از این جلسه غیرعلنی «مسعود پزشکیان»، نایب رییس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی مجلس گفت: از ساعت 8 صبح امروز جلسه غیرعلنی را با حضور وزیر امور خارجه و کارشناسان این وزارتخانه داشتیم که گزارشی از روند گفتگوها و مذاکرات با اروپاییان و کشورهای مختلف ارایه دادند. امیدواریم با همکاری و هماهنگی حداکثر توفیق را در این مسایل به دست آوریم. «بهروز نعمتی»، سخنگوی هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه امروز مجلس شورای اسلامی درباره نشست غیرعلنی امروز سه شنبه اول آبان مجلس با حضور وزیر امور خارجه گفت: بحثی که امروز در نشست غیرعلنی مجلس مطرح شد مسئله حرف و حدیث های اخیر در ارتباط با لوایح چهارگانه FATF بود که وزیر امور خارجه در همین راستا به مسئله فشارهای اقتصادی آمریکا به کشور اشاره کرد. «ظریف» در این نشست بر این مسئله تاکید کرد که آمریکایی ها با استفاده از فشارهای اقتصادی خود قصد فروپاشی نظام را دارند که این خیالی خام است.

 

 

«نعمتی» تصریح کرد: مبحث روانی ای که این روزها توسط دشمنان نظام امور استفاده قرار می گیرد مورد تاکید قرار گرفت. شاهد هستیم که روزانه رسانه های مختلف با بزرگ سازی مسایل بی اهمیت قصد اعمال فشار حداکثری به کشور را دارند که با استفاده از این ۲ روش یعنی فشار اقتصادی و روانی اهدافشان را در جامعه پیش ببرند.

 

بنابراین گزارش، «امیرحسین قاضی زاده هاشمی»، عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی دستور کار این جلسه را به شرح ذیل قرائت کرد:

1. بررسی طرح یک فوریتی اصلاح بند چ ماده 88 قانون برنامه پنج ساله ششم، بررسی طرح یک فوریتی الحاق جزء ز به بند 5 ماده 6 قانون اصلاح موادی به قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی.

۲. بررسی تقاضای عده ای از نمایندگان در مورد رسیدگی به طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران طبق اصل 85 قانون اساسی.

۳. گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد موضوع توقف ثبت سفارشات خودرو و افزایش تعرفه واردات خودرو.

۴. بررسی طرح یک فوریتی نحوه پیگیری و رسیدگی به ارجاعات نظارتی مجلس.

۵. گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مورد آسیب شناسی وضعیت شاغلان و بیکاران با رویکرد حمایتی.

۶. سوال «علی محمد شاعری»، نماینده بهشهر و «نادر قاضی پور» و «علیرضا محجوب» از وزیر جهاد کشاورزی.

 

در ادامه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی «محمدعلی وکیلی»، عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی برنامه جلسات علنی مجلس در ۲ هفته آینده را اعلام کرد و گفت: شنبه بعدازظهر جلسه علنی به منظور رای اعتماد به وزرای پیشنهادی داریم و تمام تلاشمان را انجام می دهیم شنبه بعدازظهر تا انتها کار رای اعتماد تمام شود. یکشنبه جلسه علنی عادی داریم. جلسه شنبه را نیز به این منظور بعدازظهر برگزار می کنیم که همکارانی که قصد حضور و شرفیابی در مراسم اربعین را دارند در این مراسم حضور یابند.

نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز «محمود نگهبان سلامی»، نماینده خواف و رشتخوار و «اسفندیار اختیاری»، نماینده زرتشتیان را به عنوان ناظران مجلس در شورای علوم، تحقیقات و فناوری اتنخاب کردند. این ۲ نماینده عضو کمیسیون تحقیقات و مجلس هستند. «علی مطهری»، نایب رییس مجلس شورای اسلامی که در غیاب «علی لاریجانی» ریاست جلسه علنی امروز سه شنبه یک آبان را به عهده داشت در ادامه جلسه علنی مجلس گفت: از دولت می خواهیم به مسئله کولبران و ته لنجی ها با توجه به ویدیویی که آقای شهاب نادری نماینده اورامانات در مجلس نشان دادند، توجه بیشتری کند.

 

وی از امیری معاون پارلمانی خواست این مسئله را به دولت منتقل کند.

 

بنابراین گزارش، در ادامه برنامه های امروز مجلس شورای اسلامی سوال از وزیر جهاد کشاورزی در دستور کار قرار گرفت. «علی محمد شاعری»، نماینده بهشهر در مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی اول آبان در صحن علنی مجلس در سوال از وزیر جهاد درخصوص قیمت خرید تضمینی گندم گفت: دولت به تکالیف خود در بخش کشاورزی عمل نکرده است. دولت تاکنون قیمت خرید گندم که قرار بود اول مهرماه اعلام کند، اعلام نکرده است و سال گذشته نیز قیمت خرید تضمینی گندم را در اردیبهشت ماه اعلام کرد در حالی که باید در شهریورماه اعلام می کرد و این موضوع را با هشت ماه تاخیر اطلاع رسانی کرد.

«شاعری» اظهار کرد: شورای اقتصاد نیز قیمت خرید گندم را اعلام نکرده است و کشاورزان بلاتکلیف در کاشت هستند و نمی دانند گندم، جو، برنج و یا حبوبات بکارند. این تکلیف توسط دولت رعایت نشده است. میزان قیمت خرید دولت در سال گذشته در خصوص بسیاری از محصولات از جمله گندم رعایت نشده است. گندم در سال 96 و 97 به قیمت کیلویی 1300 تومان خریداری شده که این موضوع به قیمت تصویبی شورای اقتصاد بوده است. «محمود حجتی»، وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال «علی محمد شاعری»، نماینده بهشهر در مورد خرید تضمینی گندم گفت: در سال 91 هر تن گندم به مبلغ 300 دلار با تعرفه صفر وارد کشور شده است. با این تعرفه گندم به هیچ کشوری وارد نمی شود، 700 هزار نفر از تولیدکنندگان گندم در کشور کمتر از 10 تن گندم تولید می کنند حتی اگر کل آن سود باشد مجموع درآمد آن ناچیز است در حالی که حداقل 50 تا 60 درصد آن برای تولیدکننده هزینه دارد.

 

وی اظهار داشت: قیمت پایین گندم در کشور یکی از ناراحتی ها و دغدغه های ما در دولت بود و در دولت یازدهم پیشنهاد افزایش قیمت گندم را ارایه کردم شورای عالی اقتصاد به علت عدم وجود منابع آن را تصویب نکرد و اعلام کردند که قیمت گندم همچنان معادل سال گذشته باشد. در حال حاضر که برای تامین ارز مشکلاتی وجود دارد اگر ما بحث خودکفایی گندم را هم پیگیری نمی کردیم همانند سال 92 می خواستیم 600 میلیون تن گندم وارد کنیم. در ادامه این جلسه پس از پاسخ های وزیر «شاعری» اعلام کرد که از پاسخ های وی قانع شده است.

در ادامه سوال از وزیر جهاد کشاورزی؛ «نادر قاضی پور»، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در سوال از وزیر جهاد کشاورزی گفت: جناب وزیر شما توضیحاتی دادید و آقای شاعری نیز اشاراتی کردند اما در مورد ورود محصولات تراریخته و عملکرد ضعیف وزارت کشاورزی باید پاسخگو باشید. در تمام کشورها برای ورود محصولات تراریخته به آن کشور قوانین متعددی وضع شده است اما در ایران این محصولات بدون توجه وزارت جهاد وارد می شوند و این وزارتخانه اهتمام جدی برای ساماندهی این محصولات ندارد.

 

«قاضی پور» تصریح کرد: در روسیه هر محصول کشاورزی که 9 تا حتی یک درصد تراریخته باشد با شکل برچسب بر روی آن مشخص می شود و طبق آیین نامه قانونی در ایران باید کمیته اشخاص حقیقی و حقوقی در خصوص حمل و نقل محصولات تراریخته زنده و غیره در ثبت سفارش آن را اعلام کنند و در حال حاضر حتی یک بند از وضعیت محصولات تراریخته در واردات در فرآیند گمرکی وجود ندارد. این محصولات توسط افراد بنام (آقای م) وارد کشور می شود و سود میلیاردی نصیب واردکنندگان می کند در حالی که متولی امنیت غذایی کشور وزارت جهاد است که در این موضوع توجهی ندارد. «محمود حجتی»، وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال «محجوب» و «قاضی پور» نمایندگان تهران و ارومیه در مورد نظارت بر محصولات تراریخته گفت: قانونی در سال 88 به نام قانون ملی ایمنی زیستی به تصویب مجلس رسید و در آنجا طبق ماده 2 قانون تمامی امور مربوط به تولید،‌ رهاسازی، نقل و انتقال داخلی صادرات، عرضه و فروش و استفاده از محصولات تغییر شکل یافته ژنتیکی مجاز شد و دولت نیز مکلف شد تمهیدات لازم از طریق بخش های غیردولتی فراهم کند.

وی اظهار داشت: طبق بند چ ماده 31 توسعه ماموریت هرگونه رهاسازی محصولات تراریخته در چهارچوب ایمنی زیستی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت مقررات بین المللی که به تصویب مجلس رسیده است، انجام می شود و دولت موظف است آزمایشات لازم را در این زمینه انجام دهد و با اطلاع رسانی به مردم محصولات تراریخته را اعلام کند. ما در داخل کشور تولید محصولات تراریخته نداریم. واردات این محصولات تراریخته به کشور در چهارچوب قوانین مشکل قانونی ندارد و ما ممنوعیتی برای واردات آن نداریم البته باید نظارت جدی بر روی واردات آنها انجام شود.

 

وی گفت: در ارتباط با بعضی محصولات که مربوط به خوراک دام می شود و در مورد اینکه تا چه اندازه باید موارد بهداشتی رعایت شود همکاران ما در وزارت بهداشت این موضوع را مورد پیگیری قرار می دهند. هیچ بذر تراریخته ای تاکنون وارد کشور نشده است. آزمایشگاه هایی که ناظر بر رد یا تایید محصولات تراریخته است آزمایشگاه پژوهشگاه مهندسی ژنتیک وزارت علوم و آزمایشگاه پژوهشگاه بیوتکنولوژی وزارت جهاد کشاورزی است که این دو محصولات را تست می کنند و اگر تراریخته باشند مجوز و در مرحله بعدی از کشتی تا ارسال برای دامداری ها و مرغداری ها مورد نظارت قرار می گیرند و با هماهنگی وزارت راه بر روی برگه بارنامه برچسب تراریخته ذکر می شود. در ادامه جلسه علنی امروز سه شنبه یک آبان سوال «نادر قاضی پور» و «علیرضا محجوب»، نمایندگان ارومیه و تهران از وزیر جهاد کشاورزی در مورد واردات محصولات تراریخته مطرح شد که پس از پاسخ های وزیر نمایندگان سوال کننده اعلام کردند از پاسخ های «حجتی» قانع شده اند و نیازی به رای گیری مجلس نیست.

 

«علی مطهری»، نائب رییس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز سه شنبه اول آبان مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت 12 و 04 دقیقه به صدا درآورد و گفت: جلسه بعدی مجلس (چهارشنبه، دوم آبان) با ادامه بررسی دستور کار هفتگی تشکیل می شود./

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما