شناسهٔ خبر: 28944697 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

القدس العربی: خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد بازی با آتش است

روزنامه القدس العربی نوشت تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با روسیه، بازی با آتش است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، پایگاه اینترنتی روزنامه القدس العربی در سرمقاله امروز خود نوشت: در سال 1987 میان رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا و میخائیل گورباچوف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای با برد 500 تا 5500 کیلومتر امضا و اروپا از شر 2700 موشک رها شد. این معاهده به عنوان نقطه عطف مهمی در محدود کردن مسابقه تسلیحاتی در دوران جنگ سرد بود که نوید عصر جدیدی از توافق را میان روسیه و آمریکا می‌داد.

در حال حاضر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده به دنبال خارج شدن از این معاهده به این بهانه است که روسیه به نقض این معاهده ادامه داده و تسلیحات جدیدی ساخته است و بودجه هنگفتی برای مسائل دفاعی و موشکی خود در نظر گرفته است. از سوی دیگر روسیه درباره پیامدهای خطرناک تصمیم رئیس جمهور آمریکا هشدار داده است.

دیروز جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا به روسیه سفر کرد. مقامات این کشور به دنبال آگاه شدن از تصمیم جدید رئیس جمهور آمریکا هستند. این مسئله روشن است که بولتون آخرین مسئول بلندپایه در دولت آمریکاست که درباره پیامدهای خروج واشنگتن از این معاهده می تواند به نفع مسکو عمل کند. وی نه تنها از مهمترین تندروها در دولت آمریکاست بلکه از حامیان سرسخت خارج شدن آمریکا از این معاهده است.

باب کورکر یکی از اعضای معروف کنگره آمریکا اعلام کرد بولتون مخالف تمدید معاهده "استارت" بوده که در سال 2010 میان روسیه و آمریکا برای کاهش شمار کلاهک‌های هسته‌ای به 1550 عدد امضا شده است.

القدس العربی افزود: بولتون همچنین یکی از مهمترین حامیان خارج شدن آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران در سال 2015 است. کارشناسان بر این باورند تصمیم ترامپ برای خارج شدن از معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان برد به معنای بازگشت به دوران مسابقه تسلیحاتی با هدف سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری وزارت دفاع آمریکا در فعال‌سازی بازار کار و کارخانه‌های تسلیحات‌سازی خود و در درجه دوم ایجاد بازدارندگی نظامی در برابر روسیه است. افزایش اشتغال در آمریکا در این حوزه می تواند به افزایش محبوبیت رئیس جمهور آمریکا منجر شود و به همین دلیل است که وی بر قرارداد 110 میلیارد دلاری خود با عربستان سعودی اصرار دارد.

برخی نیز می‌گویند تهدیدات آمریکا درباره خارج شدن از معاهده سال 1987 یک مانور تاکتیکی است تا آمریکا در صورت آغاز مذاکره مجدد درباره این معاهده یا تمدید معاهده استارت در سال 2021 دست برتر را در مذاکرات داشته باشد. ترامپ در این زمینه سابقه دارد به طوری که قبلا تهدید کرد از توافق تجارت آزاد "نفتا" با کانادا و مکزیک خارج می شود و سپس وارد مذاکرات جدید با این کشورها شد و به توافق سه جانبه جدیدی رسید ولی شکی در این نیست که توافق در امر تجارت بسیار آسان‌تر از مسائل هسته‌ای و بازی با آتش است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

نظر شما