شناسهٔ خبر: 28944594 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی | لینک خبر

مدیرگروه آموزشی گفتاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی:

فعالیت مداخله ای گفتار درمانگران بر رفع مشکلات بلع و تغذیه نوزادان نارس، موثر است

صاحب‌خبر -
مدیرگروه آموزشی گفتاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: فعالیت مداخله ای آسیب شناسان گفتار و زبان بر روی اختلالات مربوط به بلع و تغذیه نوزادان نارس، موثر است.
 
به گزارش وبدا، دکتر فریبا یادگاری در پی اجرایی شدن پایان نامه یکی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشته گفتاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی که سبب پیشرفت تغذیه دهانی در نوزادان نارس با سن جنینی ۲۶ تا ۲۹ هفته شده است، اظهار داشت: این طرح پژوهشی تحت عنوان «بررسی اثربخشی پروتکل مداخله حرکتی دهانی نوزادان نارس (PIOMI) بر پیشرفت تغذیه دهانی در نوزادان نارس با سن جنینی ۲۶ تا ۲۹ هفته» توسط حدیثه قمی در قالب پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته گفتاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و با همکاری مشترک گروه آموزشی گفتاردرمانی و مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال این دانشگاه اجرا شده است.
 
مدیرگروه گفتاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی درخصوص نتایج این طرح تحقیقاتی افزود: در واقع، گفتاردرمانگران علاوه بر رفع اختلالات رشد گفتار و زبان کودکان، ماموریت ویژه در رفع اختلالات بلع و تغذیه نوزادان نارس دارند.  
 
این عضو هیات علمی دانشگاه اظهار داشت: گفتاردرمانگران آموزش دیده و ماهر می توانند با اجرای روش های لمس درمانی و ارتباطی برای نوزادان نارس، باعث دستیابی زودتر این نوزادان به توانایی تغذیه مستقل شوند و با توجه به اینکه "تغذیه مستقل" یکی از شاخص های مهم در رشد و تکامل نوزادان نارس و ترخیص آنان از بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها یا زایشگاه ها تلقی می شود، اجرای روش های مداخله ای گفتاردرمانگران برای نوزادان نارس، بسیار حائز اهمیت است.
 
وی ادامه داد: ضمن آنکه دستیابی زودتر نوزاد به توانایی تغذیه مستقل و ترخیص زودتر او از بخش مراقبت های ویژه بیمارستان، سبب "پیشگیری از سرایت احتمالی عفونت های بیمارستانی به نوزاد، کاهش استرس های ناشی از بستری در بخش مراقبت های ویژه، برقراری آغوش مادر به طور شبانه روزی برای نوزاد و تقویت ارتباطات هیجانی و عاطفی بین نوزاد و مادر و در نهایت، کاهش هزینه های بستری برای خانواده ها و مراکز درمانی" می شود.
 
دکتر یادگاری به عنوان استاد راهنمای طرح پژوهشی نیز گفت: نتایج این تحقیق نشان داد که اجرای تمرینات لمس درمانی سبک، باعث ایجاد استرس اضافه در نوزادان نارس مورد مطالعه نشده و روند وزن گیری آنان همانند روند وزن گیری نوزادان نارس دیگر، پیش رفته است.
 
مدیر گروه آموزشی گفتاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به مزایای اجرای مداخلات گفتاردرمانی در دوره نوزادی، افزود: روش های مداخله زودهنگام برای تغذیه و بلع در دوره نوزادی می تواند روند رشد بعدی گفتار و زبان کودکان را تحت تاثیر قرار دهد، چراکه کارکردهای تغذیه ای به عنوان پیش نیازهای رشد گفتار، تلقی می شوند.
 
گفتنی است، طرح تحقیقاتی مورد اشاره که در قالب پایان نامه اجرا شد، با بالاترین نمره (۲۰)، مورد قبول هیات داوران دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی قرار گرفت.
 
همچنین دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با ۲۲ گروه آموزشی تخصصی و هشت مرکز تحقیقات، به تعلیم و تربیت بیش از یک هزار و ۸۰۰ نیروی متخصص در رشته های خاص سه حوزه سلامت  (توانبخشی، رفاه و سلامت اجتماعی، سلامت روانی) می پردازد که ۶۰ درصد آنان در مقاطع تحصیلات تکمیلی اشتغال دارند، چراکه دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در برخی از رشته ها به عنوان تنها برگزارکننده دوره های تحصیلات تکمیلی و یا نخستین مجری این دوره ها در کشور و حتی کشورهای منطقه شناخته شده است.302/127

نظر شما