شناسهٔ خبر: 28944532 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

ناگفته‌های خیابان و فضاهای عمومی شهر در برنامه سوم شهرداری

در سی‌امین نشست از سلسله نشست‌های گفتگوی اجتماعی«تهران امید دارد» ، نقد و ارزیابی برنامه سوم توسعه شهرداری تهران در دستورکار قرار گرفت. با توجه به زمان فشرده و کوتاه شورای شهر برای بررسی برنامه و نقدهای مطرح شده به آن، به ابتکار کمیته اجتماعی شورای شهر تهران و شورای راهبردی«تهران امید دارد»، مجموعه نشستهای فشرده ای طراحی شده است که از 30 مهرماه تا 6 آبان، هرروز با موضوعی به ارزیابی و نقد برنامه پرداخته شود و پیشنهادهای مطروحه در آن جمع بندی و برای اصلاح برنامه به شورای شهر ارائه گردد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ در سی‌امین نشست از سلسله نشست‌های گفتگوی اجتماعی«تهران امید دارد» ، نقد و ارزیابی برنامه سوم توسعه شهرداری تهران در دستورکار قرار گرفت. با توجه به زمان فشرده و کوتاه شورای شهر برای بررسی برنامه و نقدهای مطرح شده به آن، به ابتکار کمیته اجتماعی شورای شهر تهران و شورای راهبردی«تهران امید دارد»، مجموعه نشستهای فشرده ای طراحی شده است که از 30 مهرماه تا 6 آبان، هرروز با موضوعی به ارزیابی و نقد برنامه پرداخته شود و پیشنهادهای مطروحه در آن جمع بندی و برای اصلاح برنامه به شورای شهر ارائه گردد.

 

نخستین جلسه از نشستهای نقد و ارزیابی برنامه سوم توسعه شهرداری، دوشنبه 30 مهرماه با  موضوع«خیابان و فضاهای عمومی شهر» برگزار شد. در این نشست که از شورای شهر تهران، افشین حبیب زاده، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک حضور یافت، ابتدا شهاب الدین کرمانشاهی، متخصص ترافیک و استاد دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران، به طرح بحثی درباره مفهوم و کارکرد خیابان پرداخت.

 

کرمانشاهی درباره کارکرد خیابان گفت: طراحی خیابان فقط برای جا به جایی و کانال عبور انسان و کالا نیست بلکه در طراحی خیابان باید ایمنی، محیط زبست، سلامتی، همه شمولی و مزایای اقتصادی نیز لحاظ شود.

 

کرمانشاهی در خصوص مساله ایمنی مطرح کرد که آمار تلفات تصادفات در تهران از هر 100 هزار نفر، 9/1 نفر است و این آمار بین 3 تا 4 برابر آمار کلانشهرهای دنیاست.

 

در مساله محیط زیست ، شهر تهران با 20 روز ناسالم مواجه است که این با آمارهای جهانی که بین 1 تا 3 روز رسانده اند بسیار فاصله دارد.

 

کرمانشاهی خاطر نشان کرد که اگر در طراحی خیابان ها به سلامتی توجه نشود ، بر اثر کم تحرکی ، با پدیده چاقی مفرط مواجه خواهیم بود.

 

این استاد دانشگاه سپس با مروری کوتاه بر نظریات شهری در مورد خیابان از جین جیکوبز، دونالد اپلیارد و آلن جیکوب، مطرح کرد که یک نکته مهم در این نظریات این است که هرچقدر حجم وسایل نقلیه کمتر باشد، تعامل اجتماعی بیشتر خواهد بود.

 

براساس همین نظریات است که ایده خیابان کامل مطرح شد تا دسترسی ایمن را برای تمام کاربران اعم از پیاده، دوچرخه، حمل و نقل عمومی و خودرو را دربرگیرد.

 

بازطراحی خیابان برای دستیابی به «خیابان کامل» حداقل دارای تجربه در 70 شهر در 40 کشور دنیا هست که از سه نمونه مطرح آن می توان به تجارب نیویورک در ایالات متحده آمریکا، بوگوتا در کلمبیا و چنای در هند اشاره کرد.

 

کرمانشاهی در پایان مطرح کرد که بازطراحی خیابانها اقداماتی ارزان، زودبازده و محبوب هستند و در این راستا با گنجاندن ماده ای پیشنهادی در برنامه سوم مبنی بر تدوین اصول راهنمای بازطراحی خیابان، تعیین شاخص های پیاده مداری و سنجش وضعیت معابر براساس آن و اولویت بندی حداقل 10% معابر شهر برای برنامه بازطراحی بر مبنای پیاده مداری، می توان جایگاه خیابان،پیاده و فضای عمومی را در برنامه سوم احیاء کرد.

 

سپس حاضران و مدعوین جلسه از جمله فعالان و متخصصان شهری چون گروه هایی چون مجمع حق بر شهر باهمستان، آشتی با شهر و انجمن دادشهر به طرح بحث در خصوص پیشنهادها در موضوع خیابان و فضای عمومی در برنامه سوم پرداختند که مباحثی چون توجه به رویدادهای شهری، اهمیت موضوع امنیت،احیای کوچه، ضرورت در اولویت قرارگیری مبلمان و تجهیزات شهری نظیر سرویس بهداشتی، اهمیت محله محوری و هویت محلی در بازتعریف فضاهای عمومی شهر و عدالت جنسیتی در طراحی خیابان ها و فضاهای عمومی شهر جهت لحاظ در برنامه پیشنهاد شد.

 

در پایان افشین حبیب زاده عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه هیچ کدام از اصول سیاستهای مصوب شورا در برنامه رعایت نشده است، گفت که مساله پیاده و حق انسان بر شهر نه تنها در برنامه که در پروژه های جاری شهرداری نیز رعایت نمی شود، به طور مثال اگر از پروژه تازه افتتاح شده انتهای صیاد بازدید کنید، متوجه خواهید شد که پیاده و پلکان ورودی منزل درون بزرگراه است و هیچ توجهی به حقوق شهروندی نشده است.

 

حبیب زاده در پایان مطرح کرد که ظرفیت‌هایی برای گسترش پیاده در شهر به صورت مناسب وجود دارد که برای آنها طرح نیز موجود هست مانند خیابان های انقلاب و آزادی اما مغفول مانده است

منبع: اسکان نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما