شناسهٔ خبر: 28943290 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تذکر صباغیان در مورد ضرورت اصلاح رویه هیئت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام

یک عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: این که شورای نگهبان به عنوان یک کانال نظر هیئت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام را برای ما بفرستد در شآن مجلس نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، محمدرضا صباغیان عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی  در تذکری خطاب به مسئولین دانشگاه آزاد و وزارت علوم گفت:  متاسفانه تعدادی دانشجو را معرفی کرده‌اند، قبول شده‌اند، ثبت‌نام کرده‌اند و حتی کارت دانشجویی به این افراد داده شده است سپس اعلام شده که شما نمی‌توانید ادامه تحصیل بدهید؛ واقعا برای خانواده‌ها،‌ نوجوانان و جوانان بحرانی بزرگ ایجاد شده است.

صباغیان افزود: من فکر می‌کنم دستی در کار است که اصلا مردم را نسبت به نظام بدبین کند؛ واقعا مجلس باید وارد شود و با متخلفین برخورد کند.

نماینده مهریز در مورد مشکلات اقتصادی مردم گفت: بعضی اجناس تا 4 یا 5 برابر افزایش یافته است واقعا تحمل آن طاقت فرسا است ما مسئولین این موضوعات را کمتر لمس می کنیم. دولت هم فقط می گوید بسته حمایتی. بسته حمایتی برای مردم تبدیل به جوک شده است کی می خواهید به این مشکلات رسیدگی کنید؟

صباغیان در تذکری خطاب به مطهری تأکید کرد: در مورد روش کاری هیئت عالی نظارت تشخیص مصلحت نظام احساس می شود که ساز و کار و مجاری قانونی رعایت نمی شود. من فکر می کنم مجلس از هر شکلی مورد هجوم قرارگرفته است. ما این موضوع را مورد توجه قرار نمی دهیم. این که شورای نگهبان به عنوان یک کانال نظر هیئت نظارت را برای ما بفرستد در شأن مجلس نیست شورای نگهبان فقط حق تطبیق مصوبات مجلس با شرع و قانون اساسی آن هم بعد از تصویب مصوبات را دارد.

علی مطهری عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: این نکته ای که در مورد هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام فرمودید نکته ای مهم است. این که این هیئت نظرات خودش را در حین بررسی طرح ها و لوایح به کمیسیون ها ارائه بکند و حتی نمایندگانشان در کمیسیون حضور داشته و از موضع خود دفاع بکند، یک رویه درست و پذیرفته شده است. اما این که مصوبات مجلس بعدا در آن هیئت بررسی شود - شبیه کاری که شورای نگهبان انجام می‌دهد -  به هیچ وجه قابل قبول نیست و خلاف قانون اساسی است.

مطهری افزود: ما در کشور دو شورای نگهبان نداریم یک شورای نگهبان داریم. لذا باید به حالت اول برگردد یعنی اگر این هیئت نقطه نظراتی دارد در حین بررسی طرح ها و لوایح بررسی کند ولی بعد از مصوبه مجلس فقط شورای نگهبان از منظر مطابقت با شرع و قانون اساسی می تواند نظر بدهد. مجلس باید از حق خود دفاع بکند.

انتهای پیام   

نظر شما