شناسهٔ خبر: 28943234 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

معاینه رایگان چشم کودکان خانواده‌های نیازمند

مدیر کل بهزستی استان تهران: خانواده‌های بی‌بضاعتی که توان پرداخت هزینه معاینه را در طرح ندارند، رایگان معالجه می‌شوند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، داریوش بیات‌نژاد در آغاز برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم و سایر اختلال‌های بینایی که امروز با حضور مینو رفیعی معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور در مهد کودک آریان برگزار شد، اظهار داشت: برنامه غربالگری و پیشگیری از تنبلی چشم حدود 22 سال است که با همکاری سازمان بهزیستی اجرا می شود و اثار مثبتی در جلوگیری از نابینایی و کم‌بینایی کودکان داشته است.
وی تصریح کرد: با اقدامات پیشگیرانه می‌توانیم از بروز معلولیت‌ها در بخش‌های مختلف جلوگیری کنیم و برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم و سایر اختلالات بیماری از این دست برنامه‌هاست.
بیات‌نژاد گفت: طرح پیشگیری از تنبلی چشم با هزینه‌های بسیار کم انجام می‌شود اما این طرح از هزینه‌های گزاف و البته نابینایی کودکان در آینده جلوگیری می‌کند و از خانواده‌ها می‌خواهیم کودکان خود را در سنین 3 تا 6 سال در این طرح مشارکت دهند و علاوه بر سلامت کودکان شان از هزینه‌های بعدی جلوگیری کنند.
مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت : یک میلیون نفر از جمعیت کشور از کم‌بینایی و نابینایی رنج می‌برند و چنین طرح‌هایی در کشور می‌تواند از معلولیت‌های نابینایی و کم بینایی جلوگیری کند.
وی ادامه داد: 15 هزار و 300 نفر از معلولان شناسایی شده در بهزیستی استان تهران افراد کم‌بینا و نابینا هستند که بخش عمده‌ای از اعتبارات سازمان بهزیستی در حوزه توانبخشی به این افراد اختصاص پیدا می‌کند.
معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور افزود: رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی می‌تواند با اطلاع‌رسانی بموقع در این موضوع همکاری مطلوبی با سازمان بهزیستی داشته باشد چرا که بسیاری از خانواده ها از اجرای چنین طرح‌هایی بی‌خبر هستند و آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی می‌تواند آنها را در طرح‌های بهزیستی مشارکت بدهد.
وی گفت: با معاینه ساده و کم‌هزینه می‌توان از بروز تنبلی چشم و همچنین کم‌بینایی و نابینایی کودکان جلوگیری کرد ضمن اینکه سازمان بهزیستی از خانواده‌های بی‌بضاعت نیز هزینه‌ای را دریافت نمی‌کند.
بیات نژاد افزود: این طرح از ابتدای آبان ماه در پایگاه‌های دائم و سیار بهزیستی استان تهران اجرا خواهد شد و تا پایان آذر ادامه خواهد داشت.
به گفته معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور بیش از 4 هزار و 950 مرکز دائم و غیردائم در طرح غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم مشارکت می کنند و بر اساس آمار در سال گذشته 590 هزار کودک 3 تا 6 سال در طرح شرکت داشتند که نسبت به سال 95 حدود 24 درصد رشد داشت و تلاش می‌کنیم که امسال این طرح را به صورت صددرصد در استان تهران عملیاتی کنیم ، حتی یک کودک زیر 6 سال نباید از معاینات این طرح به دور باشد.
وی گفت: در طرح برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم و سایر اختلال‌های بینایی همکاری خوبی بین دستگاه‌ها از جمله آموزش و پرورش، پایگاه‌های بسیج، مساجد، فرهنگسراهای شهرداری و مهدهای قرآنی برقرار است و امیدواریم ما امسال بتوانیم پوشش صددرصدی را در طرح اشاره شده داشته باشیم.
بیات‌نژاد گفت: خانواده‌ها می‌توانند با شماره 78245620 اطلاعات لازم را از پایگاه‌ های اجرای طرح داشته باشند ضمن اینکه سامانه پیامک (2000148) پیش‌بینی شده است که اطلاعات لازم را در این بخش به خانواده‌ها ارائه می‌کند.
معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور گفت: برخی از کودکان نیز در مهدها و پیش‌دبستانی‌ها نیستند و در خانواده‌ها حضور دارند که امیدواریم این تعداد نیز با همکاری خانواده‌ها در برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم و سایر اختلال‌های بینایی مشارکت داشته باشند.
 

نظر شما