شناسهٔ خبر: 28942797 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

العلمین و راز شکست مارشال رومل

صاحب‌خبر -

بنیتو موسولینی، متحد آلمان نازی در جنگ جهانی دوم برای ثابت کردن کفایت و قابلیت ارتش ایتالیا به هیتلر، قول داده بود که مصر را بدون کمک آلمان تصرف کند، اما مقاومت ارتش انگلستان در مصر باعث شد هیتلر شخصاً پیشنهاد کمک نظامی به موسولینی بدهد که مورد پذیرش او نیز قرار گرفت.
بر همین اساس هیتلر سال 1940 فیلدمارشال اروین رومل را به شمال آفریقا فرستاد و او با ساماندهی واحدهای پراکنده ایتالیایی و آلمانی، نیروی منسجمی را برای حمله به مواضع متفقین در شمال آفریقا شامل نیروهای انگلیسی، استرالیایی، نیوزلندی و آفریقای جنوبی سازماندهی کرد. پیروزی در نبرد اَلعَلَمِین کلید لیبی، مصر، مراکش و تونس را هم در اختیار قوای  پیروز قرار می‌داد.
روباه صحرا
متفقین، اروین رومل را «روباه صحرا» لقب داده بودند، نه به تحقیر که بیشتر برای تعریف از او. تاکتیک‌ها و ابتکارات نظامی رومل در شمال آفریقا، نیروهای متفقین را در منگنه سختی قرار داده و آوازه شهرت او به قدری بر روحیه سربازان انگلیسی تاثیر گذاشته بود که فرماندهان متفقین ساعاتی در روز را صرف این می‌کردند که به زیردستان خود بفهمانند رومل نیز همانند آن‌ها انسان است و نه یک سوپر قهرمان ماورایی!
شکست    متحدین
رومل با همه زیرکی و ابتکاراتی که در جنگ به خرج می‌داد عاقبت در برابر نیروهای انگلیسی شکست خورد و نبرد العلمین که از جولای تا نوامبر 1942 به طول انجامید با پیروزی متفقین به پایان رسید. بررسی دلایل این شکست بحث مفصل‌تری را می‌طلبد اما اشاره به مهم‌ترین دلیل آن خالی از لطف نیست. رومل در واقع نبرد با نیروهای انگلیسی را با دست خالی آغاز کرد و ضعف تدارکات نظامی اجازه نداد او با نیروی برابر در مقابل متفقین قرار بگیرد.
خائن یا قهرمان
اروین رومل دو سال بعد از نبرد العلمین در تاریخ 14 اکتبر 1944 به زندگی خود پایان داد. این مرگ خودخواسته را البته باید جایگزینی برای اعدام او  کرد. رومل در جریان سوء‌قصد به جان آدولف هیتلر که توسط تعدادی از افسران آلمانی ترتیب داده شده بود، متهم به آگاهی از توطئه و سکوت در برابر آن شد. حکم او اعدام بود اما با توجه به سوابق درخشان نظامی، این اختیار به رومل داده شد که مرگ خودخواسته و با افتخار را انتخاب کند و او چنین کرد.

نظر شما