شناسهٔ خبر: 28941473 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

طرح ملی پیشگیری از تنبلی چشم ویژه کودکان سه تا شش سال آغاز شد

مدیر کل بهزیستی استان تهران گفت: هم اکنون یک میلیون کم بینا و نابینا در کشور وجود دارد که بهزیستی با طرح ملی پیشگیری از تنبلی چشم به دنبال پیشگیری از اختلالات بینایی و کم بینایی در سطح جامعه می باشد.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، «داود بیات نژاد» در مراسم افتتاح برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم که در مهدکودک مهرآریان برگزار شد با بیان اینکه امسال بیست و سومین سال انجام طرح غربالگری بینایی در سطح کشور است، گفت: این فعالیت یکی از اثربخش ترین و زیباترین فعالیت هایی است که در سازمان بهزیستی اتفاق می افتد.

 

مدیر کل بهزیستی استان تهران با بیان اینکه در سازمان بهزیستی وقتی با افرادی روبرو می شویم که به خاطر مشکلات بینایی با مخاطرات زیادی در حال زندگی کردن هستند، گفت: این طرح پاسخگوی دغدغه بسیاری از خانواده هاست و ما اگر بتوانیم همه مخاطبان را پوشش دهیم با هزینه اندک می توان جلوی مبالغ بسیار کلانی که در آینده برای این بیماری باید هزینه شود را بگیریم.

 

وی خاطرنشان کرد: طرح ملی پیشگیری از اختلالات بینایی و تنبلی چشم نه تنها به دنبال کم کردن افراد کم بینا و یا نابینا می باشد بلکه این طرح بهداشت روان و روح فرد، خانواده و جامعه را تضمین می کند.

 

بیات نژاد با بیان اینکه هم اکنون 15 هزار نفر از مجموعه معلولان تحت پوشش بهزیستی استان تهران از افراد کم بینا هستند و بخش عمده ای از اعتبارات ما در حوزه توانبخشی به آنها اختصاص می یابد، گفت: از اصحاب رسانه می خواهم که پوشش گسترده ای در خصوص طرح ملی غربالگری تنبلی چشم داشته باشد چرا که بسیاری از خانواده ها از این موضوع آگاهی ندارند.

 

وی با بیان اینکه مشکلات بینایی و تنبلی چشم فقط و فقط با انجام غربالگری قابل تشخیص و مداوا است، گفت: برنامه غربالگری تنبلی چشم در طول سال در 490 مرکز انجام می شود ولی ما در این دو ماهه به دنبال آگاهی بخشی بیشتری به خانواده ها در این حوزه هستیم.

 

وی با بیان اینکه من معتقدم حتی یک کودک نیز نباید از برنامه غربالگری جا بماند، گفت: در سال 96 حدود 80 درصد از جامعه مخاطب پوشش داده شد و بیش از 19 هزار و 300 کودک که دچار بیماری های مختلف بینایی بودند طرح درمان آنها شروع شد که از این تعداد 2 هزار و 300 کودک دچار تنبلی چشم بودند.

 

مدیر کل بهزیستی استان تهران گفت: در این طرح سرانه هر کودک حدود 300 هزار تومان است در حالی که اگر از مقطع سنی شش سال کودک عبور کند حداقل باید 11 میلیون تومان برای آن هزینه درمان انجام شود و این در حالی است که اثربخشی درمان نیز پایین تر می باشد.

 

بیات نژاد با بیان اینکه بهترین زمان تشخیص و درمان تنبلی چشم در سن زیر پنج سال می باشد، گفت: برنامه غربالگری باید در سه سال متوالی برای کودکان انجام شود.

 

وی با بیان اینکه در صورتی که خانواده محروم و کم بضاعت دارای کودک با اختلالات بینایی باشند حتما با کمک های بهزیستی برای درمان همراه می شوند، گفت: این برنامه در مهدهای کودک، فرهنگسراها، مساجد، کانون پرورش فکری کودکان انجام می شود و شماره گویای 78245620 افراد متقاضی را به نزدیک ترین محلی که در آن طرح غربالگری انجام می شود، راهنمایی می کنند.

نظر شما