شناسهٔ خبر: 28939861 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

معاون ظریف در همایش روش‌های نوین پیشبرد دیپلماسی اقتصادی عنوان کرد

تأکید بر گسترش همکاری‌های جنوب - جنوب و شناسایی روش‌های نوین در حوزه دیپلماسی اقتصادی

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران بر گسترش همکاری‌های جنوب - جنوب و شنایی روش‌های نوین در حوزه دیپلماسی اقتصادی در کنار راهکارهای سنتی تأکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، همایش ملی «روش‌های نوین پیشبرد دیپلماسی اقتصادی با تاکید بر همکاری‌های توسعه‌ای» از سوی معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و با همکاری مرکز همکاری‌های جنوب ـ جنوب سازمان ملل متحد و مشارکت آژانس‌های همکاری‌های بین‌المللی برخی از کشورها نظیر ترکیه، ژاپن و مکزیک دیروز (یکشنبه) ۲۹ مهر در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد. 
این همایش با سخنرانی افتتاحیه «غلامرضا انصاری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، «خورخه چدیک» فرستاده دبیرکل و مدیر مرکز همکاری‌های جنوب - جنوب سازمان ملل متحد (UNOSSC )و «محمد خزاعی» معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی و رئیس سازمان سرمایه گذاری و با حضور بیش از ۳۰۰ نفر از مدیران ارشد وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور، سفراء و دیپلمات‌های خارجی در تهران و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز مطالعاتی آغاز به کار کرد.
این همایش که با هدف تشریح روش‌های نوین در حوزه همکاری‌های بین‌المللی و همکاری‌های توسعه‌ای به ویژه در بخش دیپلماسی اقتصادی برگزار شد، سخنرانان ضمن تشریح فواید، آثار و ارزش افزوده‌ای که کشورها در بستر همکاری با یکدیگر به ویژه به واسطه اشتراک تجربیات و تبادل فناوری به دست می‌آورند، پیرامون ابعاد و جوانب مختلف این موضوع بحث و تبادل نظر کردند.
غلامرضا انصاری، معاون وزیر امور خارجه کشورمان در امور دیپلماسی اقتصادی، با تشریح ضرورت شناسایی همه روش‌های نوین و مبتکرانه در حوزه دیپلماسی اقتصادی در کنار راهکارهای سنتی، همکاری‌های توسعه‌ای به ویژه در بستر همکاری‌های جنوب - جنوب را یکی از روش‌هایی خواند که به واسطه آن، کشورها در عرصه بین‌الملل، امکان تحقق اهداف ملی خود به ویژه از بعد اقتصادی را پیدا کرده و ضمن به مشارکت گذاشتن توانمندی‌های خود با سایر کشورها و همچنین برخورداری از توانمندی‌های کشورهای شریک، با معرفی ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل خود امکان توسعه تعاملات اقتصادی را پیدا می‌کند.

وی افزود: افزون بر آن، در بستر این نوع همکاری‌ها، اعتبار کشورمان به عنوان کشوری که همواره نسبت به رشد کشورهای درحال توسعه متعهد است، ارتقاء خواهد یافت‌.

* نماینده دبیرکل سازمان ملل: گستره وسیعی از فرصت‌های اقتصادی پیش روی ایران 
خورخه چدیک نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد نیز ضمن تائید ظرفیت‌های فراوان جمهوری اسلامی ایران به منظور به مشارکت گذاشتن توانمندی‌های خود، همکاری‌های جنوب -جنوب با روش‌های دوجانبه و همکاری‌های مثلثی را فرصت مناسبی برشمرد که جمهوری اسلامی ایران ، امکان تنوع بخشیدن شرکای بین‌المللی خود را پیدا کرده، ضمن اینکه در این بستر ، علاوه بر تحقق منافع متقابل، به واسطه به معرض گذاشتن توانایی خود، گستره وسیع‌تری از فرصت‌های اقتصادی در پیش روی ایران گشوده خواهد شد.
سایر سخنرانان این همایش که شامل متخصصان اعزامی از سوی سازمان ملل متحد و آژانس‌های همکاری‌های بین المللی از کشورهای ژاپن، ترکیه و مکزیک بودند، پیرامون مکانیسم‌های همکاری‌های توسعه ای، تجربیات کشورهای خود و نحوه تامین منافع ملی کشورهای شریک در چارچوب همکاری‌های توسعه‌ای مطالب خود را مطرح کردند. همچنین همکاری‌های جنوب - جنوب به عنوان یک از مدل‌های همکاری‌های توسعه ای نیز موضوع مهم بحث در این همایش بوده است.
در ادامه همایش، نمایندگان تعدادی از ارگان‌های داخلی کشور نظیر آموزش و پرورش، هلال احمر، سازمان محیط زیست و ستاد فناوری نانو نیز عملکرد و طرح های خود را پیرامون این قبیل همکاری‌ها به عنوان مدل‌های موفق معرفی کردند.
در پایان نشست، «احمد معصومی‌فر» مدیرکل هماهنگی و پایش روابط دوجانبه وزارت امور خارجه نیز ضمن تشریح ظرفیت بالای جمهوری اسلامی ایران در حوزه همکاری‌های توسعه‌ای، به ضرورت شناخت همه زوایای این مولفه در سیاست خارجی به عنوان یکی از دریچه‌های فعالیت کشور در عرصه بین‌المللی و روابط دوجانبه، تدوین سیاست‌های ملی، هماهنگی و هم افزایی همه دستگاه‌های کشور و به کارگیری روش‌های هوشمندانه و مبتکرانه در این حوزه اشاره کرد.

وی از نهادهای علمی و آکادمیک کشور نیز دعوت به عمل آورد تا در این عرصه با مطالعات منسجم به کمک دستگاه دیپلماسی و سایر دستگاه‌های مرتبط بشتابند.

انتهای پیام/

نظر شما