شناسهٔ خبر: 28938926 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

واکنش ماموستایان اهل سنت کردستان به جشنواره «انار» اورامان؛

توهین برخی کانال‌های کردستیز به دانشمندان اهل سنت قابل پذیرش نیست/ اظهارات «ماموستا قادری» مورد تایید جامعه روحانیت کردستان است+فیلم

جشنواره انار اورامان با واکنش جامعه روحانیت اهل سنت کردستان همراه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، روز جمعه 27 مهرماه مصادف با 9 صفر 1440 قمری در روستای سلین شهرستان سروآباد اولین جشنواره انار با فراخوان بخشدار و فرمانداری و مسئولین میراث فرهنگی و با حضور برخی مسؤولین برگزار شد. این جشنواره به سبب حواشیش با واکنش چهره های مختلف سیاسی، فرهنگی، مذهبی و رسانه ای همراه شد.

 

هدف از جشنواره انار سرگرمی بیهوده برای مردم است

 

 

امام جمعه پاوه در واکنش به این جشنواره با بیان اینکه این برنامه ها به نفع اهل ایمان نیست و تنها هدف از آن سرگرمی بیهوده برای مردم است؛ گفته بود: متأسفانه علی رغم انتقادات و تذکرات سال گذشته، امسال نیز در پاوه برای این جشن ها برنامه‌ریزی کرده‌اند؛ اکثر بالاتفاق این مردم مسلمان و معتقد و اهل دین هستند؛ بنده پارسال عرض کردم ما سال‌های سال است انار داریم اما این چنین برنامه هایی که دختر و پسر در آن جمع و سبب بروز مشکلات شوند را نداشته‌ایم و این برنامه ها در جمهوری اسلامی و در دولت فعلی باب شده است.

امام جمعه پاوه با اشاره به اینکه طبق نظر کارشناسان در شهرستان پاوه ۵۷۰ نفر معتاد شناسنامه‌دار وجود دارند؛ ادامه داده بود: بیایید به‌جای جشن انارانه چاره‌ای برای این معضل بیابیم.

وی افزوده: از مسئولان شهرستان می‌خواهم به اعتقادات مردم ما احترام گذاشته و عامل و وسیله این کار نشوند چرا که قطعاً پروردگار از ما ناراحت می‌شود.

وی با بیان اینکه من به‌عنوان امربه‌معروف به وظیفۀ خود عمل کردم؛ تصریح کرده: امیدواریم این برنامه ها برگزار نشوند؛ اگر هم برگزار شدند؛ ما هم از طریق این تریبون موضع خودمان را اعلام خواهیم کرد.

به دنبال اظهارات ماموستا قادری، برخی کانالهای کردستیز با حمله به این دانشمند اهل سنت درصدد برآمدند تا او اظهارات خود را پس بگیرد و در این موضوعات دخالت نکند که همین مسئله موجب واکنش علمای اهل سنت کردستان شد و حمایت خود از گفته های ماموستا قادری را اعلام کردند.

کرد دارای شرف و غیرت است

 

 

مدیر مرکز بزرگ اسلامی شهرستان سنندج در گفت و گو با خبرنگار کُردتودی، با بیان اینکه گاهاً در جشنواره هایی که برگزار می شود خود به خود مسائلی پیش می آید که ماموستایان دینی و بزرگان هر قومی وظیفه دارند نسبت به آن تذکر دهند و نظرات خود را بیان کنند.

ماموستا اقبال بهمنی با اشاره به جشنواره انارانه اورامان، ادامه داد: اورامان از سال های خیلی دور همواره انار داشته و انواع میوه ها را تولید کرده و مردم منطقه از آن بهره مند شده اند. وی افزود: اورامان مایه افتخار کردها بوده و مهد عالمان بزرگی است.

وی با بیان اینکه ای کاش در این جشنواره به جای توجه به شعارهای ظاهری و اختلاط زنان و مردان نامحرم، ظرفیت ها اورامان برای توسعه باغداری مورد توجه قرار می گرفت، از شرف و غیرت به عنوان دو شاخصه اصلی قوم کرد نام برد.

ماموستا بهمنی با اشاره به اینکه قبل از آنکه اسلام به کردستان بیاید، زنان کرد دارای حجاب بوده اند، ابراز داشت:  زمانی که اسلام به کردستان آمد، قوم کرد را دارای شرف، غیرت، آبرو و حجاب خطاب کرد و مردم کردستان بدون هیچ جنگی دین اسلام را اختیار کردند.

مدیر مرکز بزرگ اسلامی شهرستان سنندج ابراز داشت: به بهانه جشن انار و فلان موضوع نباید ارزش های دینی و قومی زیر سوال برده شود، لذا به بانیان برگزاری این جشن ها اعلام می کنیم به جای این کارهای بیهوده، سرمایه گذاران را به منطقه اورامان دعوت کنند تا ظرفیت این منطقه در تولید میوه را ببینند و آنها را مجاب به احداث صنایع تبدیلی برای فرآوری انواع میوه های این منطقه کنند تا به دلیل عدم وجود صنایع تبدیلی، هرساله حجم قابل توجهی از آنها ضایع و دور ریخته نشود.

ماموستا بهمنی ادامه داد: بنده با واکنش امام جمعه پاوه نسبت به جشنواره انار اورامان و اظهارات وی کاملا موافقم و صحبت های ایشان مورد تأیید جامعه روحانیت کردستان است.

وی افزود: مسؤولان استان کردستان باید برای حل معضل بیکاری جوانان استان تلاش کنند و با برنامه ریزی های درست این مشکلات را رفع کنند.

رئیس مرکز بزرگ اسلامی شهرستان سنندج با تأکید بر اینکه دستهای مخفی در کردستان وجود دارند که می خواهند بین شیعه و سنی اختلاف بیندازند، گفت: ماه محرم و صفر نزد اهل سنت دارای ارزش، کرامت و شرافت است چون سرور جوانان اهل بهشت حضرت حسین(ع) در این ماه به شهادت رسیده است.

وی با بیان اینکه ما در کنار اهل تشیع زندگی می کنیم و باید برای اعتقادات و مقدسات یکدیگر ارزش قائل باشیم، ادامه داد: امروز اگر کانال هایی در صدد ایجاد اختلاف بین کرد، ترک، فارس و ... هستند مردم باید هوشیار باشند و در کارهایشان بصیرت را بکار گیرند.

برخی اتفاقات در جشنواره انار اورامان اتفاق افتاد که حرام شرعی بود

 

 

ماموستا امین راستی، امام جمعه موقت سنندج نیز در گفت و گو با کُردتودی، حمایت خود از گفته های ماموستا قادری امام جمعه پاوه را اعلام کرد و ادامه داد: برخی اتفاقات در جشنواره انار اورامان اتفاق افتاد که حرام شرعی بود و از دیدگاه اسلام محکوم است.

 

ماموستا قادری از شخصیت های دلسوز قوم کرد است

 

 

ماموستا عبدالسلام محمدی امام جمعه اهل سنت بیجار نیز در حمایت از اظهارات امام جمعه پاوه در خصوص جشنواره انار اورامان، به خبرنگار کُردتودی، گفت: ماموستا قادری از شخصیت های دلسوز قوم کرد است و در تمامی فراز و نشیب های انقلاب اسلامی همواره همراه نظام بوده است و از چهره های برجسته حوزه وحدت است.

وی افزود: به نظر بنده جشنواره انار اورامان اهداف مخفی دارد  و همانطور که ماموستا قادری عنوان کرد، اورامان از گذشته دارای انار بوده اما اختلاط زنان و مردان و اهانت به ارزش های دینی و قومیتی قابل توجیه نیست.

ماموستا محمدی ادامه داد: اظهارات ماموستا قادری نسبت به جشنواره انار از سر دلسوزی بوده است و ما هم از ایشان حمایت می کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: هورامان به عنوان مهد علم و عرفان جایگاه بزرگ مردانی از جنس فرهنگ، اصالت، معنویت، اخلاق و کرامت بوده و در طول سالیان متمادی به عنوان خاستگاه علم و ادب مشهور خاص و عام بوده که متاسفانه با توجه به تحولات اخیر منطقه ای هر از چندگاهی شاهد حرکات مرموزانه به عناوین مختلف در این منطقه هستیم.

ماموستا محمدی گفت: یاوه گویی ها در فضای مجازی و بعضی از پیام رسان های جمعی بر علیه این شخصیت عالم و بزرگوار مشاهده شده که استفاده از این نوع ادبیات و هجمه های غیر منصفانه عده ای معاند و جاهل هیچ خللی در بزرگواری و مواضع انقلابی ایشان وارد نمی کند.

فیلم این گزارش را می‌توانید اینجا مشاهده کنید.

انتهای پیام/

نظر شما