شناسهٔ خبر: 28937353 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

افزایش فشار کنگره بر عربستان درخصوص پرونده خاشقجی

R1036247/P36446/S8,90,1128/CT10

نمایندگان کنگره آمریکا در حال تدوین قانونی برای مجازات عربستان سعودی به خاطر مرگ روزنامه نگار منتقد سعودی هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کنگره، تلاش نمایندگان هر دو حزب سیاسی آمریکا برای تدوین قانونی با هدف مجازات عربستان به خاطر قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی و ستون نویس روزنامه واشنگتن پست، تازه ترین نشانه از خشم نمایندگان آمریکایی در قبال رفتارها و اقدامات مقام های سعودی است.

بر اساس این گزارش‌، چگونگی واکنش آمریکا به پرونده قتل خاشقجی مساله‌ای است که موجب اختلافات شدید بین جمهوریخواهان کنگره و دولت ترامپ شده است. این در شرایطی است که کمتر از دو هفته زمان به برگزاری انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا فرصت باقی است.

اقدامات و اظهارات مقام های سعودی طی روزهای اخیر موجب سرخوردگی شدید نمایندگان کنگره آمریکا شده است.

جف فلیک نماینده جمهوریخواه ایالت آریزونا در این باره گفت: اگر یک متحد دارید که با شما همکاری می کند، در واقع نمی خواهید در این روابط خللی ایجاد شود ولی ما نیز ارزش هایی داریم که نباید آنها را زیر پا بگذاریم. صحبت کردن علیه رژیمی که گویا یک روزنامه نگار را به قتل رسانده است، باید یک درخواست آسان باشد.

تلاش نمایندگان کنگره برای تصویب این قانون در شرایطی است که دولت ترامپ همچنان اظهارات ضد و نقیضی را درباره پرونده خاشقجی و واکنش خود به این پرونده مطرح می کند.

ترامپ روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: من از توضیحاتی که مقام های سعودی درباره مرگ خاشقجی داده اند، راضی نشده‌ام.

ولی ترامپ چند ساعت بعد عکسی از دیدار استیون منوشین وزیر خزانه داری آمریکا با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در توئیتر منتشر کرده است.

نمایندگان کنگره در حال بررسی گزینه‌های مختلفی برای مجازات رژیم ریاض هستند، از مجازات‌های مالی گرفته تا اخراج دیپلمات‌های سعودی و قطع فروش تسلیحات نظامی.

رند پل از نمایندگان جمهوریخواه و از متحدان نزدیک ترامپ نیز گفت: با رئیس جمهور آمریکا صحبت کردم و از وی خواستم تا ایالات متحده فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی را متوقف کند. ولی انتظار من این است که دولت آمریکا به فروش تسلیحات و تجهیزات نظامی به عربستان ادامه خواهد داد.

در حالی که ترامپ قرارداد تسلیحاتی 110 میلیارد دلاری با عربستان سعودی به امضا رسانده است، سنای آمریکا سال گذشته نیز در تلاش خود برای متوقف کردن فروش تسلیحات به عربستان ناکام ماند و برای تصویب قطعنامه ای علیه قرارداد تسلیحاتی با ریاض 4 رای کم آورد.

ولی تعداد سناتورهایی که این بار از قطع فروش تسلیحات نظامی به عربستان حمایت کرده اند، به خصوص پس از قتل خاشقجی به شدت افزایش یافته است.

بن ساس دیگر نماینده جمهوریخواه نیز به سی ان ان گفت: عربستان سعودی باید درباره چیزها زیادی توضیح بدهد. تصور می کنم همه گزینه ها باید روی میز باشد.

قطع فروش تسلیحات نظامی به عربستان نه تنها یک تغییر بزرگ در روابط آمریکا و عربستان سعودی خواهد بود بلکه موجب تعمیق اختلافات جمهوریخواهان و ترامپ خواهد شد.

نمایندگان جمهوریخواه تاکنون سعی کرده‌اند تا از منازعه مستقیم با ترامپ بر سر مسائلی مثل مهاجرت و تعرفه‌های تجاری خودداری کنند. دولت آمریکا نیز بارها با قطع فروش تسلیحات نظامی به عربستان مخالفت کرده است.

جارد کوشنر داماد ترامپ و مشاور ارشد کاخ سفید نیز گفته است: دولت آمریکا در مرحله کشف واقعیت درباره پرونده مرگ خاشقجی قرار دارد. به نظر من دولت ما به پیشرفت های بزرگی در زمینه مقابله با تروریسم دست یافته است. ما باید با ایدئولوژی بلندمدت و دیرینه افراط گرایی مقابله کنیم و عربستان سعودی یک شریک و متحد اصلی در این مسیر است.

انتهای پیام/

نظر شما