شناسهٔ خبر: 28937245 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

آذری جهرمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

روند توسعه شبکه علمی شتاب گرفته است/اتصال شبکه علمی کشور به ۴۰۰ دانشگاه تا پایان سال

صاحب‌خبر -

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از شتاب گرفتن روند توسعه علمی کشور خبر داد و گفت: در تلاش هستیم تا تا پایان سال تعداد دانشگاه های متصل شده بهم را به میزان۴۰۰ دانشگاه برسانیم.

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت وگو با خبرنگار حوزه دولت  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص روند پیشرفت اپراتور شبکه علمی کشور و برخی انتقاد ها در خصوص روند توسعه آن گفت: شبکه علمی در کوتاه مدت با برنامه ریزی هایی که انجام داده است، روند رو به رشدی را طی می کند و تاکنون به ۴۰ مرکز دانشگاهی متصل شده است.

وی با اشاره به اینکه روند توسعه علمی کشور در حال پیشرفت است، اظهار کرد: تلاش داریم و قرار است تا پایان سال تعداد دانشگاه های متصل شده بهم را به میزان ۴۰۰ دانشگاه برسانیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان خاطرنشان کرد: از این رو می توان گفت: روند توسعه شبکه علمی شتاب گرفته است.

تعریف شبکه علمی سابقه ای بیش از ۲۰ سال دارد و نخستین بار در سال ۷۳ با نام «شبکه دانشگاهی» و با هدف ارتباط مستقل دانشگاه ها با یکدیگر از سوی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی مطرح شد. این شبکه قرار بود شبکه اینترانت میان دانشگاه ها باشد و دسترسی دانشگاه ها به منابع علمی و تحقیقاتی را از طریق بستری پرسرعت و امن فراهم و مشکلات دانشجویان را برای دسترسی به اطلاعات مرتفع کند.

اشتراک گذاری دستاورد های علمی و پژوهشی، تسهیل در انتقال اطلاعات میان مراکز دانشگاهی و علمی و پژوهشی، استفاده از منابع پایگاه های علمی و کتابخانه های دیجیتالی، دسترسی به آرشیو و داوری مقالات، استفاده از پخش زنده کلاس های درس، استفاده از شبکه اختصاصی مجازی که منابع علمی را به یکدیگر متصل کند، دسترسی به سامانه های پایان نامه و اطلاعات عمومی، دسترسی آنلاین به کنفرانس های علمی و در نهایت تولید دانش از جمله کاربرد های مدنظر در راه اندازی شبکه علمی است که در نهایت می تواند نیاز دانشگاه ها و دانشجویان و محققان را به داشتن اینترنتی با سرعت و با کیفیت بالا مرتفع کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

نظر شما