شناسهٔ خبر: 28936546 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آران | لینک خبر

209 پرونده کودتای نافرجام ترکیه مختومه شد

«عبدالحمید گل» وزیر دادگستری ترکیه اعلام کرد که با صدور حکم قضایی، 209 پرونده مربوط به کودتای نافرجام 15 جولای 2016(25 تیرماه 1395) ترکیه مختومه شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش آران نیوز به نقل  از روزنامه استار، گل از تشکیل 289 پرونده در ارتباط با کودتای 2 سال پیش ترکیه و از مختومه شدن 209 پرونده خبر داد و گفت: کودتاگران بر اساس قانون اساسی موجود که در صدد براندازی آن بودند، محاکمه می شوند.
وی با بیان این که سیستم قضایی فعلی ترکیه حق دفاع را برای متهمان کودتا هم قائل است، اظهار کرد: آنهایی که در روز کودتا با به کار گیری سلاح، قصد براندازی حکومت را داشتند، امروز حق دفاع از خود را دارند.
ترکیه مدعی است که «فتح الله گولن» با تشکیل گروهی موسوم به گولن (فتو) و با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای 15 جولای2016 (25 تیرماه سال 1395) را سازماندهی کرده است.
مقامات دولت ترکیه، تعداد افراد مرتبط با گروه گولن را بیش از 228 هزار نفر اعلام کرده و مدعی هستند که این افراد به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کودتای 15 جولای سال گذشته ترکیه نقش داشته اند.
این کودتا که از استانبول شروع شده و به اشغال برخی مراکز دولتی و رسانه ای از جمله استانداری استانبول منجر شد، 249 نفر کشته و 2 هزار و 193 نفر نیز زخمی شدند.
محاکمه عوامل این کودتای نافرجام در مراجع قضایی جریان دارد و در آن گولن به عنوان متهم ردیف اول معرفی شده است.
مقامات ترکیه پیش از این اعلام کرده بودند که پرونده رسیدگی به اتهام کودتاگران در سال جاری میلادی بسته می شود.
دولت ترکیه پس از کودتا با برقراری هشت دوره متوالی وضعیت فوق العاده سه ماهه که تا 28 تیرماه امسال ادامه داشت و با استفاده از اختیارات قانونی متاثر از آن و با صدور 'بخشنامه های در حکم قانون'، به تصفیه همه ارکان حکومتی و دولت از افراد متهم به کودتا پرداخت.
در جریان رسیدگی به پرونده کودتای نافرجام ترکیه نزدیک به 130 هزار نفر از کارکنان دوایر دولتی ترکیه از کار اخراج شده و بیش از 50 هزار نفر نیز به اتهام عضویت در گروه گولن و مشارکت مستقیم و غیرمستقیم در کودتا زندانی شده اند.
مراجع قضایی ترکیه در شهرهای مختلف پس از بررسی پرونده متهمان و برگزاری جلسات دادگاه تاکنون 320 نفر از متهمان را به حبس ابد محکوم کرده اند که 147 نفر از این افراد باید دوران حبس خود را در سلول انفرادی بگذرانند.


برچسب‌ها:

نظر شما