شناسهٔ خبر: 28936131 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

لزوم تعیین تکلیف حدود اختیارات بخش خصوصی

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: در حال حاضر نیز برای تربیت کارآفرینان موفق باید اول از همه حدود اختیارات و وظایف بخش خصوصی را روشن کنیم و با تعیین تکلیف ماهیت مالکیتی این بخش، جریان ورود سرمایه به اقتصاد را تسهیل کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،علی اصغر سعیدی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران دیروز در همایش «تحلیل و بررسی فراز و نشیب‌های صنعتی شدن ایران» با اشاره به تجربه صنعتی شدن ایران اظهار داشت: مایه فکری اولین نسل از صنعتگران ایران، ترقی‌خواهی ناشی از بروز مشروطه در ایران بود که در سال‌های دهه‌های 20 و 30 به دلیل بی‌ثباتی سیاسی و هرج‌ومرج اقتصادی تا حدودی نتوانست شکوفا شود.

وی در ادامه افزود: با این حال از نیمه دوم دهه 30، رفته رفته اقتصاد کشور از بی‌ثباتی خارج شد و جنبش صنعتی ایران با پیشگامی بازاریان و تجار شکل گرفت.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران همچنین تصریح کرد: نقطه عطف تاریخ صنعتی ایران، سال 1342 و زمانی است که اتاق صنایع و معادن ایران پایه‌گذاری شد.

این استاد جامعه‌شناسی افزایش آگاهی بخش خصوصی نسبت به حدود اختیارات و فعالیت‌هایش را زمینه تشکیل اتاق صنایع و معادن دانست و افزود: قبل از اتاق صنایع و معادن، سندیکاهایی از سوی صنایع تشکیل شد اما ضرورت تشکیل این اتاق زمانی احساس شد که صنایع به حد کافی رشد کرده و برای رفع مشکلاتشان نیازمند اجماع بودند.

سعیدی همچنین اظهار داشت: ریشه اصلی صنایع بخش خصوصی ایران بازاریان بودند و البته مهندسان و قشر تحصیل‌کرده نیز نقش مهمی را در این شکوفایی ایفا کردند.

وی در ادامه به تشریح ویژگی‌های قشر کارآفرین ایرانی پرداخت و در این خصوص شاخصه‌هایی همچون زمینه‌های اجتماعی، خانوادگی، آموزش، روند تاریخی و نحوه مدیریت کسب‌وکار را مورد ارزیابی قرار داد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در تشریح شاخصه زمینه‌های اجتماعی و خانوادگی کارآفرینان خاطرنشان کرد: محیط خانوادگی و ارتباطات دوستانه با افراد اقتصادی، یکی از زمینه‌های تربیت افراد کارآفرین در ایران بوده و کارآفرینان بزرگی از دل خانواده‌های اقتصادی زاده شدند.

سعیدی آموزش در طول دوران کودکی را دیگر عامل تأثیرگذار در موفقیت کارآفرینان ایرانی دانست و افزود: آموزش به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تربیت اشخاص کارآفرین بوده که در طول تاریخ، اشخاص موفق بسیاری بوده‌اند که با اتکا به آموزش خانوادگی و تجربی به کارآفرینانی موفق تبدیل شده‌اند.

وی همچنین یادآور شد: از سال 1342 شاهد شکل‌گیری بنگاه‌های بزرگ خانوادگی در کشور هستیم که همکاری و همراهی اعضای خانواده و پیوند عاطفی بین آن‌ها باعث ایجاد اتحاد و تقویت قدرت تجاری شرکت شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به ویژگی‌ها و شخصیت کارآفرینان ایرانی اذعان کرد: وفای به عهد، یکی از بارزترین ویژگی‌های کارآفرینان ایرانی بوده و اصولگرایی، اهمیت به تجربه مدیران، انتقال تجربه و مهارت از خارج به داخل، اهمیت به نیروی انسانی و بنیه اعتقادی قوی، از ویژگی‌های اصلی کارآفرینان ایرانی است که نمونه‌های زیادی از آن در زندگی این افراد می‌توان یافت.

سعیدی همچنین تأکید کرد: ملی شدن صنایع و مصادره‌های گسترده باعث شد تا بخش خصوصی از جریان اصلی حرکت خود باز ایستد و شاید در حال حاضر کمتر کسی را بتوان یافت که این کار را موفقیت‌آمیز توصیف کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در پایان متذکر شد: در حال حاضر نیز برای تربیت کارآفرینان موفق باید اول از همه حدود اختیارات و وظایف بخش خصوصی را روشن کنیم و با تعیین تکلیف ماهیت مالکیتی این بخش، جریان ورود سرمایه به اقتصاد را تسهیل کنیم.

 

انتهای پیام/م

برگزاری همایش تحلیل و بررسی فراز و نشیب‌های صنعتی شدن ایران

نظر شما