شناسهٔ خبر: 28935989 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

وزیر خارجه اردن: بر سر حاکمیت کشورمان مذاکره نمی کنیم

وزیر خارجه اردن در خصوص توقف اجرای الحاقیه های مربوط به اجاره دادن ۲ منطقه الباقوره و الغمر به رژیم صهیونیستی تاکید کرد که اردن در خصوص حاکمیت خود مذاکره نمی کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النشره، ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن در واکنش به مسأله پایان اجرای الحاقیه های مربوط به اجاره دادن اراضی الباقوره و الغمر به رژیم صهیونیستی تاکید کرد: اردن در خصوص حاکمیت خود مذاکره نمی کند.

وی در ادامه افزود: این مناطق تحت حاکمیت اردن است و ما هیچ درخواستی از سوی اسرائیل برای مذاکره در خصوص این ۲ منطقه دریافت نکرده ایم.

الصفدی تاکید کرد: اقدام ما در خصوص این ۲ منطقه بر اساس اختیارات سیاسی و قانونی بوده است. اگر قرار است رایزنی هایی صورت پذیرد در خصوص چگونگی پایان یافتن اجرای الحاقیه های مذکور خواهد بود.

 وزیر خارجه اردن اعلام کرد که دولت این کشور در مذاکرات با رژیم صهیونیستی، منافع اردن در دو منطقه الباقوره و الغمر را منتقل خواهد کرد.

عبدالله دوم پادشاه اردن اخیرا پایان الحاقیه های مربوط به الباقوره و الغمر در توافق صلح با رژیم صهیونیستی را اعلام کرده است.

عبدالله دوم  بیان کرد: اردن تصمیم گرفته است به اجرای الحاقیه هایی که به اسرائیل اجازه استفاده از اراضی الباقوره و الغمر را می دهد، پایان دهد. این تصمیم به اسرائیل ابلاغ شد. الباقوره و الغمر اراضی اردنی است و اردنی هم باقی می ماند. ما حاکمیت کامل خود را  بر اراضی مان اعمال می کنیم.

وی تاکید کرد: موضوع الباقوره و الغمر از مدتها قبل در راس اولویت های ما قرار داشت. اولویت ما در شرایط دشوار منطقه ای حمایت از منافعمان است.

به موجب توافق صلح وادی عربه که در ۲۵ اکتبر ۱۹۹۴ به امضا رسید دو منطقه الباقوره و الغمر تحت حاکمیت اردن است اما رژیم صهیونیستی این اراضی را اجاره کرد و به کشاورزی در آن پرداخت و از آن سود می برد و ارتش رژیم صهیونیستی می تواند با سلاح وارد این مناطق شود. این توافقنامه پس از ۲۵ سال پایان می یابد (اکتبر ۲۰۱۹) و طبق توافق هر یک از طرفین باید یک سال قبل از انقضای مهلت یعنی در اکتبر ۲۰۱۸ درباره تمدید یا پایان دادن به توافق، نظر خود را اعلام کند که امروز عبدالله دوم از پایان آن خبر داد.

نظر شما