شناسهٔ خبر: 28935819 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

عمر دوباره برای مسجد حاج رجبعلی خیاط پس از ١٨٠ سال

از پیچ‌های زیبای درخونگاه که می‌گذری، معماری‌های نفس گیر تهران قدیم را می‌بینی، خانه‌ها و عمارت‌های غبار گرفته و ترک خورده‌ ای که پیچکی یا مویی زنده بر دیوارهایشان نقش بسته است

صاحب‌خبر -

اما مسجد «حاج رجبعلی» یا مسجد «درخونگاه» بخت آن را داشته که با مرمت سازمان میراث فرهنگی به عمر ١٨٠ ساله‌اش افزوده شود.

به گزارش ایسنا، مسجد حاج رجبعلی خیاط، روز دوشنبه ۳۰ مهر، میزبان کارشناسان میراث فرهنگی و ١٣ مهندس خارجی از کشورهایی چون امریکا، رومانی، لهستان، چک اسلواکی، ژاپن، آلمان و ترکیه بود. مهمانان خارجی که در نخستین کارگاه سه روزه آموزشی بین‌المللی مرمت و استحکام‌بخشی بناهای تاریخی در تهران حضور داشتند و دارای دکترای سازه واز برجستگان حوزه تخصص خود هستند. همگی عضو ایسکارسا هستند و بنظر می رسد چنین ارتباط علمی به واسطه عضویت حجازی فارغ التحصیل دکتری سازه از لندن که خود نیز عضو ایسکارسا است شکل گرفته باشد.

به گفته یکی از کارشناسان میراث فرهنگی این گروه خارجی در هفت روز آینده به شهرهای دیگر سفر خواهند کرد و در بازدید از بناهایی چون سلطانیه، مسجد جامع همدان، مسجد جامع قزوین، قلعه دختر و ... مشاوره علمی برای مرمت این آثار خواهند داد و زمینه همکاری‌های آینده بین آنها و میراث فرهنگی ایران بررسی خواهد شد.

اما مسجد حاج رجبعلی از نظر سبک معماری یکی از مسجدهای خاص تهران است، این مسجد در اصل دارای صحن وسیع و شبستان تابستانی و زمستانی و ایوان و مدرسه بوده و از  لحاظ سبک ساختمان و اسلوب کاشیکاری وکتیبه خط ثلث که بر سه بدنه ایوان رفیع نصب شده ارزنده است. بخشهایی از مسجد به مرور زمان تبدیل به خانه و واحدهای تجاری شده است.

مسجد حاج رجبعلی خیاط در زمان خود جزو مسجدهای اصلی شهر محسوب می شده و با وجود مقاومت‌های موجود زمانه اش با همت «رجبعلی» کدخدای محله سنگلج ساخته شده است. چنانکه گفته می‌شود دختر رجبعلی با آیت الله شریعتمداری پیش نماز وقت مسجد ازدواج می‌کند و اکنون جزو موقوفات نوه دختری حاج رجبعلی به شمار می آید.

در حال ٢٠ درصد بنا مرمت شده و استحکام سازی آن به دلیل ناپایداری حاصل از نفوذ آب قنات به پی بنا در جریان است.

بخش جالب مرمت، کاشی‌های شکسته و خوشنویسی‌های زیبای مسجد است که توسط گروه مرمت از زیر آوار بیرون آورده شده و به دقت کنار هم چیده و شماره‌گذاری شده تا با وسواس و وفاداری به سلیقه نیاکان دوباره در جای اصلی خود قرار گیرند.

همچنین در چوبی مسجد در گوشه‌ای برای مرمت نگهداری می‌شود و نگهداری اشیای دیگر مثل مهرها، لوسترها و ... به بازدیدکنندگان این اطمینان را می‌دهد که همه اجزای مسجد طبق نسخه اصلی مرمت خواهد شد.

گزارش و عکس‌ها از پونه ندایی.

انتهای پیام

نظر شما