شناسهٔ خبر: 28935489 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

ادامه محکومیت و تحریم عربستان توسط اروپا به دلیل قتل خاشقجی

«آنتونیو تاجانی» رئیس پارلمان اروپا دفاع از آزادی بیان و روزنامه نگاران را اولویت اول این پارلمان دانست و خواستار آغاز تحقیقات جدی بین المللی در خصوص قتل جمال خاشقجی شد.«ترزا می» نخست وزیر انگلیس نیز طی سخنانی در پارلمان این کشور قتل جمال خاشقجی را به شدت محکوم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران،  محکومیت های گسترده عربستان سعودی و تحریم این کشور به ویژه توسط اروپایی ها به دلیل قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد عربستانی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول همچنان ادامه دارد.

در همین زمینه «ترزا می» نخست وزیر انگلیس طی سخنانی در پارلمان این کشور قتل جمال خاشقجی را به شدت محکوم کرد.

می اظهار داشت: «مطمئنم تمامی حاضرین در پارلمان در خصوص محکومیت شدید قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار با ما موافق هستند. باید تمام جزئیات این پرونده روشن شود.»

وی همچنین گفت «جرمی هانت» وزیر خارجه این کشور درباره قتل خاشقجی پارلمان را در جریان قرار خواهد داد.

«جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلیس درباره محکومیت قتل خاشقجی توسط دولت گفت در انتظار اقدامات عملی برای واکنش به این جنایت هستیم.

کوربین اظهار داشت: «تنها محکوم کردن کافی نیست. آیا دولت قصد دارد فروش سلاح به عربستان سعودی را متوقف کند؟»

همچنین «ایان بلکفورد» یکی از نمایندگان «حزب ملی اسکاتلند» نیز طی سخنانی در این پارلمان اظهار داشت: «دیگر زمان اقدام علیه عربستان سعودی فرا رسیده است. نخست وزیر! از امروز فروش سلاح به عربستان سعودی را متوقف کن.»

وزیر خارجه انگلستان نیز طی سخنانی در پارلمان این کشور ادعای عربستان سعودی مبنی بر «کشته شدن خاشقجی در درگیری» را باورکردنی ندانست.

جرمی هانت، وزیر خارجه انگلستان طی سخنانی در نشست ویژه پارلمان این کشور پیرامون جمال خاشقجی، ادعای عربستان سعودی مبنی بر کشته شدن این روزنامه نگار در درگیری را باورکردنی ندانست.

وی ضمن محکوم کردن کشته شدن خاشقجی و تاکید بر لزوم مؤاخذه مسئولان آن، اظهار داشت:«خاشقجی توسط جاسوسان دولتی که ما با آن رابطه نزدیکی داریم کشته شد. اینکه در یک درگیری کشته شد توضیح قابل قبولی نیست. اقدامات انگلستان منوط به پذیرفتنی بودن اظهارات نهایی مقامات عربستان سعودی و اعتماد به تکرار نشدن چنین اقداماتی خواهد بود.چه کسی دستور اعزام 15 مقام سعودی از عربستان به استانبول را صادر کرد. ریاض چه زمانی از فوت خاشقجی مطلع شد؟ چرا ورود بازرسان به کنسولگری به تعویق انداخته شد؟ جسد خاشقجی کجاست؟ چرا عربستان مرگ خاشقجی را 17 روز بعد اعلام کرد؟روابط نیرومندی میان انگلستان و عربستان در زمینه های تجاری و دفاعی وجود دارد. لذا انگلستان درباره این موضوع محتاط خواهد بود. اما اگر اخبار وحشتناکی که می خوانیم واقعیت داشته باشد مغایر ارزش های ما خواهد بود، ما نیز مطابق آن حرکت خواهیم کرد.»

از سوی دیگر،شرکت انگلیسی Vue به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های زنجیره ای سینمایی دنیا٬ پروژه در حال اجرای خود در 30 سینمای عربستان را به حالت تعلیق در آورد.

روزنامه گاردین در گزارشی به نقل از «تیم ریچارد» از مدیران ارشد و بنیانگذار شرکت Vue آورده است: مانند دیگر شرکت ها نگرانیم. منتظریم ببینیم در هفته های آینده چه اتفاقی می افتد.

همچنین ریچارد از عدم حضور شرکت Vue در کنفرانس موسوم به آینده سرمایه گذاری در عربستان در 23-25 ماه جاری(اکتبر) خبر داده است.

متعاقب رفع ممنوعیت سینما٬ سال گذشته عربستان اعلام کرده بود که قصد دارد تا سال 2030 در مجموع 300 سینما در سراسر این کشور احداث کند.

پیشتر «دیوید شویمر» مدیر عامل بورس لندن(LSE) سفر خود به عربستان سعودی برای شرکت در کنفرانس مذکور را لغو کرده بود.

درپی قتل جمال خاشقجی «ریچارد برانسون» بنیانگذار گروه شرکت های تکنولوژی و سرمایه گذاری بین المللی«ویرجین» مسئولیت خود به عنوان مدیر دو پروژه توریستی در عربستان را به حالت تعلیق در آورده بود.

افزون بر این برانسون پروژه سرمایه گذاری 1 میلیاردی خود در عربستان را معلق کرده است.

در پی مفقود شدن جمال خاشقجی چند شخصیت مهم دیگر نیز از لغو برنامه شرکت در کنفرانس های سعودی خبر داده اند.

«دیان گرین» مدیر عامل شرکت گوگل کلاود و «جیم دیمون» مدیرعامل شرکت مالی چیس از جمله این افراد هستند.

بسیاری از رسانه های معتبر جهانی به ویژه رسانه های آمریکایی مانند خبرگزاری بلومبرگ، روزنامه های نیویورک تایمز و واشنگتن پست نیز این نشست اقتصادی را تحریم کردند. همچنین موسسات و نهادهای بین المللی از جمله صندوق جهانی پول نیز این نشست را تحریم کردند.

در تحولی دیگر،رئیس پارلمان اروپا خواستار انجام تحقیق بین المللی و مجازات فاعلین قتل خاشقجی شد.

«آنتونیو تاجانی» رئیس پارلمان اروپا دفاع از آزادی بیان و روزنامه نگاران را اولویت اول این پارلمان دانست و خواستار آغاز تحقیقات جدی بین المللی در خصوص قتل جمال خاشقجی شد.

وی که در آغاز نشست عمومی پارلمان اروپا در «استراسبورگ» فرانسه سخن می گفت اظهار داشت: پارلمان اروپا از رهبران سعودی می خواهد عاملین این جنایت پست را دستگیر و مجازات کنند.

مجمع عمومی پارلمان اروپا به زودی مساله قتل خاشقجی را مورد بحث قرار خواهد داد.

در نشست نمایندگان بعد از قرائت بیانیه «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص قتل خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول٬ نظرات خود را مطرح خواهند کرد.

همچنین روز پنجشنبه پارلمان اروپا طرحی را در مورد قتل خاشقجی به رای خواهند گذاشت.

از جهتی دیگر، کمیته سیاست خارجی پارلمان دانمارک به دنبال قتل جمال خاشقجی سفر هفته آینده خود به عربستان سعودی را لغو کرد.

«هلوگر کی. نیلسن» و «مارکوس نوت» اعضای کمیته سیاست خارجی پارلمان دانمارک در گفتگو با روزنامه «برلینگسکه» اعلام کردند که در پی قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار اهل عربستان سعودی سفر هفته آینده خود به ریاض را لغو کرده‌اند.

بر اساس این گزارش این کمیته قصد داشت در چارچوب سفر رسمی مذکور با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی نیز دیدار کند.

نیلسن با بیان اینکه سفر یک کمیته از پارلمان دانمارک ممکن است توسط دولت عربستان سعودی سوء استفاده شود، اظهار داشت: «انجام سفر به عربستان سعودی به نمایندگی پارلمان دانمارک در دوره‌ای که دیگران سفر‌های خود به عربستان را لغو می کند، ممکن است اشتباه برداشت شود»

این در حالی است که «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان درباره قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار اهل عربستان سعودی اعلام کرد:« صادرات سلاح به عربستان تا روشن شدن موضوع خاشقجی انجام نخواهد شد.»

مرکل طی گفتگو با اعضای حزب خود در شهر «ارتنبرگ» از توابع استان «هسن» تأکیدئ کرد: «آنچه که در کنسولگری عربستان سعودی اتفاق افتاده وحشیانه است. می خواهم با تاکید اظهار کنم که این موضوع باید روشن شود وصادرات سلاح به عربستان تا روشن شدن آن انجام نخواهد شد.»

عربستان سعودی پس از الجزایر دومین کشوری است که از آغاز سال جاری بیشترین خرید سلاح از آلمان را داشته است.

آلمان در 9 ماه نخست سال جاری به عربستان سعودی به مبلغ حدود 417 میلیون یورو سلاح صادر کرده است.

 جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی  و سردبیر سابق روزنامه الوطن و ستون‌نویس واشنگتن‌پست روز دوم ماه اکتبر جاری به منظور انجام امور رسمی وارد کنسولگری این کشور در استانبول شده و از آن خارج نشد.

عربستان سعودی در بیانیه‌ای که بامداد روز شنبه هفته جاری منتشر کرد، کشته شدن جمال خاشقجی در داخل کنسولگری این کشور در استانبول را تأیید کرد. دادستان کل عربستان سعودی در این بیانیه مدعی شد خاشقجی بعد از «درگیری» با چند نفر داخل ساختمان کنسولگری  جان خود را از دست داد و 18 شهروند سعودی در ارتباط با این حادثه بازداشت شده‌اند.


 

انتهای پیام

نظر شما