شناسهٔ خبر: 28934612 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

گیلان|‌ ‌تعداد پرستاران در بیمارستان‌های ایران ‌مطابق با استانداردهای جهانی نیست‌

R7877/P1377/S6,71/CT1

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تأکید بر ‌نیاز شدید بیمارستان‌ها به جذب نیروی پرستار متخصص گفت:‌ ‌تعداد پرستاران در بیمارستان‌های ایران ‌مطابق با استانداردهای جهانی نیست‌.

صاحب‌خبر -

محمدحسین قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت:‌ وضعیت فعلی مراکز درمانی کشور از لحاظ نیروی انسانی متخصص در حد ایده‌آل‌ها و استانداردهای لازم قرار ندارد به طوری‌که هم‌اکنون این مراکز با چالش جدی کمبود نیرو به ویژه در حوزه پرستاری روبه‌رو هستند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عنوان کرد:‌ شرایط کنونی بیمارستان‌های کشور از لحاظ به کار گیری نیروهای پرستاری ‌متخصص با استانداردهای جهانی تفاوت بسیار فاحشی دارد به همین علت برای جبران این کمبودها باید اقدامات اساسی توسط نهادهای ذیربط انجام شود.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس تصریح کرد:‌ به اعتقاد بنده مهمترین دلیلی که می‌توان برای عدم جذب نیروی پرستاری متخصص و مورد نیاز حوزه وسیع بهداشت و درمان کشور ذکر کرد فارغ از یکسری چالش‌ها و محدودیت‌های دیگر نبود مجوزهای لازم برای جذب نیرو است.

قربانی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون به لطف فراهم بودن زیرساخت‌ها و زمینه‌های مناسب آموزشی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی علوم پزشکی سراسر کشور، نیروهای خوبی تربیت و آماده ورود به محیط‌های کاری می‌شوند ‌بنابراین باید از این ظرفیت‌ها در جای خود استفاده بهینه‌ای شود.

وی ابراز داشت:‌ در یک نظام سلامت‌ کاملاً استاندارد علاوه بر وجود نیروهای متخصص و کادر پزشکی و پرستاری هرکدام از نیروها در حوزه حیطه کاری خود مشغول فعالیت و خدمت‌رسانی به بیماران هستند در حالی‌که به جهت کمبود نیروی پرستاری در کشورمان این موضوع با اختلال مواجه شده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بیان داشت:‌ در حال حاضر به علت کمبود نیروهای پرستاری متخصص در بسیاری از مراکز درمانی و بیمارستان‌های سطح کشور از نیروهای بهورز،‌ ماماها و حتی در برخی امور جزئی از خدمه برای سرویس‌دهی به بیماران استفاده می‌شود.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس افزود:‌ در سال گذشته و با صدور مجوزهای قانونی حدود 7 هزار نیروی پرستاری متخصص به بدنه و کادر نظام بهداشت و درمان کشورمان اضافه شد اما با تمام این‌ها بازهم اقدامات انجام شده با توجه به نیاز شدید مراکز درمانی و بیمارستان‌ها کافی نیست.

قربانی به استانداردهای جهانی در حوزه نظام بهداشت و درمان اشاره کرد و گفت:‌ در کشورهای توسعه یافته به ازای هر تخت بیمارستانی چیزی در حدود 5 تا 7 نفر پرستار متخصص وجود دارد در حالی‌که این آمار در کشورمان به هیچ عنوان مطابق با استانداردهای جهانی نیست.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر به ازای وجود یک تخت بیمارستانی در کشورمان یک پرستار متخصص مشغوع به فعالیت است بنابراین برای خروج از این اوضاع نابه‌سامان و چالش‌های موجود باید موانع جذب نیروهای پرستاری در کشور هموار شود.

انتهای پیام/

نظر شما