شناسهٔ خبر: 28934192 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

گفتگوی اختصاصی با بنیانگذار«سوپرسل» و بازی «کلش‌اف‌کلنز»:

«کلش ‌اف‌ کلنز» در پی افتتاح شعبه در ایران/منتظر یک بازی مهیج جدید باشید

کمتر کسی پیدا می‌شود که بازی کلش‌آف‌کلنز را نشناسد. خیلی از جوان‌ها، نوجوانان و حتی در مواردی پدر و مادرها درگیر این بازی‌اند و با استراتژی‌های متفاوت جنگ قبایلش سرو کله می‌زنند.

صاحب‌خبر -

هفته پیش ایلکا پانانن، بنیانگدار شرکت سوپر سل و بازی کلش ‌آف ‌کلنز جلسه‌‎ای با چند تن از کارآفرینان برتر کشور فنلاند داشت که پویا محمدی، بنیان‌گذار بالوین فنلاند-ایران نیز در این جلسه حضور داشت.
محمدی به عنوان یک کارشناس حوزه استارت‌آپ‌ها به درخواست تجارت‌نیوز گفتگویی با پانانن داشت که در آن از رازهای موفقیت یکی از بهترین استارت‌آپ‌های ساخت بازی جهان مطرح شده است.

سه عنصر موفقیت سوپرسل

در این گفتگوی کارشناسی، پانانن صحبت‌هایش را با اشاره به راز و رمزهای موفقیتش شروع می‌کند و می‌گوید: سوپر سل راز موفقیتش را مدیون سه نکته است. شانس! تیم خوب و فضای خوب. خوشبختانه شانس با ما یار بود و در شرایطی که حتی فکرش را نمی‌کردیم موفق شدیم. تیم خوب یعنی کسانی که پل و مسیر راه موفقیت را در کنار شما و با شما می‌سازند و ما بهترین تیم را در این مسیر داشتیم.
وی اضافه می‌کند: فضای خوب هم محیط کار و محل استقرار تیم و هم صدالبته فضای کسب و کاری را در برمی‌گیرد. همانطور که بارها گفته‌ام ما از اتاقی ۳۴ متری و فقط با ۲۰ نفر استارت کارمان را زدیم اما امروز یک تیم ۲۵۰ نفره قدر و قوی داریم که از بهترین‌های بازی سازی در دنیا تشکیل شده است. من معتقدم تعداد نفرات تیم نشان‌دهنده بزرگ بودن کار شما نیست، بلکه نتیجه کار شماست که ثابت می‌کند چقدر بزرگ شده و رشد کرده‌اید. از نظر من فوکوس کردن روی جذب بهترین نیروی کاری دنیا و نتیجه‌گیری از کار آنها خیلی بهتر از تیمی بزرگ اما غیر متخصص است.

ریسک، یار جداناپذیر ماست

بنیانگذار معروف‌ترین بازی دنیا ادامه می‌دهد: «سل» یعنی سلول. تیم ما از تیم های کوچک‌تر چهار، پنج نفره تشکیل شده و هر گروه روی بازی خاصی مشغول کار هستند. تیم‌ها کاملا آزادانه و خودمختار عمل می‌کنند و نتیجه نهایی را با مدیر و.. به اشتراک می‌گذارند. همزمان پنج، شش بازی را تولید می‌کنیم. ریسک می‌کنیم و هم‌زمان چندین بازی را وارد میدان می‌کنیم تا یکی از آنها حداقل نتیجه بگیرد. ریسک یار جداناپذیر ماست. این شعار تک تک بچه‌های تیم ماست: سعی کن در هر کاری بهترین باشی. از طرفی هرچقدر وضع مالی ما بهتر می‌شود، ریسک‌های بزرگ‌تری می‌کنیم. انقدر دراین مورد اصرار داریم تا در میان چند ریسک از یکی نتیجه بگیریم.
پانانن اضافه می‌کند: اصولا شورای سیاست‌گذاری ما به این صورت است که هم‌زمان چند بازی را راهی بازار می‌کنیم و یک ماه اجاره می‌دهیم و منتظر ری‌اکشن مشتری‌ها می‌مانیم. اگر به انتطاری که باید نرسیم بازی را می‌‎کشیم واز بین میبریم. همان شب جشن می‌گیریم و در کنار همدیگر تجربه جدیدی که کسب کردیم را به هم تبریک می‌گوییم!
پانانن ادامه می‌دهد: روز اولی که کارمان را شروع کردیم به خودمان قول دادیم که برای مشتری بهترین باشیم و نه‌تنها در فنلاند که در دنیا بی‌رقیب و بی‌بدیل حرکت کنیم. با همین سیاست‌گذاری‌ها و روحیه دادن به همدیگر به همان هم رسیدیم و امروز در تولید انواع بازی و گیم حرف اول را در دنیا می‌زنیم.

در این دیدار محمدی استارت‌آپ توانیتو را به پانانن معرفی کرد.

به فکر تاسیس شعبه در ایرانیم

پانانن بنیانگذار موفق‌ترین بازی جهانی در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه بازار ایران را می‌شناسد و برنامه و پلن خاصی برای ایران ندارد؟ جواب می‌دهد:
اصولا خاورمیانه یکی از بهترین بازارهای سوپرسل است و پرچمدار این کشورها ایران است. در جریان هستیم که استقبال زیادی از بازی‌های ما در ایران می‌شود. ایران یکی از کلیدی‌ترین کشورها در خاورمیانه برای ما به حساب می‌آید.
وی ادامه می‌دهد: ما به عنوان تیم سوپرسل به فکر تاسیس شعبه‌ای در این کشور هستیم و تعللی که تا به امروز به خرج داده‌ایم به علت تحریم‌ها بوده و منتظریم به ثبات نسبی‌ای در این رابطه برسیم وسپس شعبه سوپر‌سل را در ایران راه‌انداری کنیم.

منتطر یک بازی جدید باشید!

پانانن در جواب این سوال که برنامه و استراتژی‌های آینده سوپر‌سل چیست؟ می‌گوید: استراتژی آینده ما کاملا مشخص است. تولید بازی‌های جدید و یکه‌تازی در این مورد، اما اگر بخواهم خبر جدید و خاصی در اختیارتان قرار دهم می‌توانم این مژده را به گیم بازهای حرفه‌ای بدهم که به زودی بازی جدید و خاصی را وارد بازار خواهیم کرد، اما متاسفانه از آنجایی که قرارداد عدم افشا داریم نمی‌توانم در مورد جزییات بازی توضیح بیشتری بدهم.

از تیمتان یک خانواده بسازید

ایلکا پانانن در ادامه این گفتگوی اختصاصی تجارت نیوز توصیه‌ای برای استارت‌آپ‌ها دارد. وی می‌گوید: هر روز راس ساعت ۹ صبح گزارشی روزانه از فضای بازی و میزان کاربران و… به کل ۲۵۰ نفر اعضای تیم ارسال می‌شود و تمام اعضا همانند مدیر شرکت در جریان ریز مسایل قرار می‌گیرند. ما مثل یک خانواده عمل می‌کنیم و این مساله را مدیون کوچک بودن تیممان هستیم. تیم کوچک اما پر دانش ما به ما اجازه این را می‌دهد که روی تمام مسائل اشراف کامل داشته باشیم و در لحظه تصمم بگیریم و حتی اگر لازم بود تغییراتی در سیستم انجام بدهیم؛ بدون اینکه با مشکلی روبه‌رو شویم. به همه استارت‌آپ‌ها توصیه می‌کنم به قوی بودن تیمشان فکر کنند و مثل اعضای یک خانواده تیمی بسازند که منجسم و محکم کنارشان بایستد و در دنیا بهترین شوند.
پانانن تصریح می‌کند:سعی کنید همیشه از مقیاس خودتان بیشتر حرکت کنید. تمرکز شما روی دنیا باشد. اگر در راس اهدافتان دنیا و جهان نباشد، مطمین باشید در آن قسمت کوچک که به آن قناعت کرده‌اید هم جا نخواهید شد.


نظر شما