شناسهٔ خبر: 28933375 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

القدس العربی: اعتراف عربستان به مرگ خاشقچی برای تبریه مسئولان خودش بود؟

القدس العربی نوشت، دلیل اینکه عربستان روایت ضد و نقیضی از قتل خاشقچی مطرح می کند این است که می‌خواهد با از بین بردن شواهد و خلق داستان ساختگی، بن سلمان، عامل اصلی این حادثه را از دخالت در آن تبرئه کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه «القدس العربی» در یادداشتی درباره پرونده خاشقچی با این عنوان که «آیا اعتراف عربستان به جنایت قتل خاشقچی برای تبرئه کردن مسئولان این جنایت است؟» نوشت که ولی‌عهد این کشور دنبال از بین بردن شواهد دخالت خود است. 

به نوشته این روزنامه فرامنطقه‌ای، عربستان سعودی بالاخره پس از هجده روز انکار هر گونه ارتباط خود با ناپدید شدن جمال خاشقچی به کشته شدن وی اعتراف کرد؛ روزنامه نگار منتقد سعودی که از دوم ماه جاری میلادی پس از ورودش به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه ناپدید شده بود.

القدس العربی آورده است: مقامات سعودی گفتند، خاشقچی طی یک درگیری فیزیکی با پانزده نفر از مقامات امنیتی که در حال سوال و جواب از وی بودند کشته شد، این اعتراف عربستان با تایید اولیه از سوی «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا همراه شد کسی که با آوردن توصیف «قاتلان خودسر» راه برون رفت مقامات سعودی از بن بست خاشقچی را به آنها القا کرد و به دنبال آن مقامات رسمی 10 کشور عربی از شفافیت عربستان در پرونده خاشقچی تشکر کردند.

نویسنده افزود: اما روایت متناقض عربستان درباره قتل خاشقچی بعدا از سوی مقامات کشورهای بزرگی در انگلیس، فرانسه، آلمان و خود آمریکا تکذیب شد و ترامپ را هم مجبور به عقب نشینی از موضع خود و تایید وجود دروغ هایی در روایت عربستان درباره قضیه خاشقچی کرد.

القدس العربی آورده است: این قضیه موجب شد یک مقام سعودی دیگر که خواست نامش فاش نشد، روایت جدید و اصلاح شده‌ای از قضیه خاشقچی را به خبرگزاری رویترز ارائه دهد که از لحاظ تناقض گویی فرقی با نسخه قبلی روایت عربستان نداشت اما به طور ضمنی اعتراف کرد که خاشقچی خفه شده و به قتل رسیده است.

دراین روایت جدید آمده که یکی از نیروهای اطلاعاتی عربستان لباس مقتول را پوشیده و از کنسولگری خارج شده تا دنیا یا مقامات ترکیه یا دوربین‌های کنترل را فریب دهد.

القدس العربی نوشت: درباره عملیات قتل خاشقچی علاوه بر اینکه شک و تردیدهایی درباره شایستگی مقامات ارشد سعودی به دلیل انجام عملیاتی محرمانه به این اندازه سست و ضعیف مطرح است، انتظار می‌رفت پس از گذشت دو هفته از انکار قتل خاشقچی از سوی عربستان ریاض روایتی منسجم‌تر از قصه درگیری در کنسولگری ارائه دهد و اینکه گفته شود به مقامات امنیتی دستور داده شده بود با معارضان به منظور بازگرداندن آنها به عربستان وارد مذاکره شوند، زیرا روایت عربستان حضور «صلاح محمد الطبیقی»، رئیس بخش تحقیقات جنایی در وزارت کشور عربستان و متخصص کالبدشکافی در تیم امنیتی حاضر در کنسولگری آن هم در حالی که اره استخوان بُر با خود داشته است، توجیه نمی‌کند.

این روزنامه افزود: مطمئنا مرسوم نیست که مقامات کشورهای عربی به جنایاتی که مرتکب شده اند اعتراف کنند و واضح است که توجه زیاد جامعه جهانی به این جنایت و فشارهای بین المللی و رسانه ای علیه ریاض راهی پیش پای آن جز ارائه این روایت عجیب و غریب در اعتراف به ارتکاب این جنایت نگذاشت.

این روزنامه فرامنطقه ای آورده است: در اقدامات قضایی در بیشتر کشورهای دنیا مرسوم است که دادستانی کل از متهم می‌خواهد در ازای دریافت تخفیف حکم علیه وی به جنایت خود اعتراف کرد اما آیا این موضوع درباره آنچه در عربستان اتفاق افتاد صدق می‌کند؟؛ ریاض گمان کرد با این اعتراف می تواند خود  را از زیر فشارهای عظیمی که اعتبار آن را به طرز بی سابقه‌ای از بین برده است نجات دهد بخصوص که شمار زیادی از کشورها و نهادهای سرمایه گذار شرکت خود در کنفرانس سرمایه گذاری داووس صحرا را تحریم کردند.

نویسنده تصریح کرد: مهمترین هدف اعتراف عربستان به قتل خاشقچی، رفع اتهام از سر «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد سعودی بود اما دور کردن انگشت اتهامی که به سمت ولی‌عهد سعودی نشانه رفته است، قدرت عوامل اجرای این ترور از جمله «احمد عسیری»، معاون رئیس اطلاعات عربستان، «سعود القحطانی» از نزدیک ترین مقامات  سعودی به بن سلمان  و همچنین «ماهر مطرب»، مسئول امنیتی نزدیک به ولی عهد برای انجام چنین عملیات سنگینی آن هم علیه شخصیتی وزین نظیر خاشقچی را می‌طلبید، و اینکه بن سلمان از آن بی اطلاع بوده باشد، اتفاقی است که در حکومتی نظیر حکومت عربستان غیرممکن است.

در پایان این یادداشت آمده است: عملیات ترور خاشقچی آمیخته با غرور، بی توجهی به حاکمیت کشورها، تحقیر رسانه های جهانی و به شکل رفتارهای باندهای تبهکار خودسر صورت گرفته است و بعید هم نیست که لحظات قتل توسط عوامل آن فیلمبرداری شده باشد اما برای ولی‌عهد سعودی و مقامات امنیتی نزدیک به او روشن شده که این عملیات سری با همه جزئیات وحشتناک آن لو رفته و عکس العمل جهانی بزرگی به این عملیات، مقامات سعودی را غافلگیر کرد  بنابراین از بین بردن شواهد و رعایت جانب احتیاط در قبال شرکای این عملیات لازم شده است.

انتهای پیام/ص

نظر شما