شناسهٔ خبر: 28933026 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

کرباسچی:نبود آقای جهانگیری در دولت ضربه‌ای به نیروهای حامی دولت بویژه جریان اصلاحات خواهد بود

بازتاب سخنان جهانگیری در رسانه‌ها

دستپاچگی راست و محتاطی چپ؛ اینها واکنش رسانه‌های دو طیف سیاسی به اظهارات اخیر اسحاق جهانگیری درباره جایگاه و نقشش در دولت بود. اصولگرایان از این اظهارات ذوق زده شدند و آن را به عمیق‌تر شدن شکاف‌ها و پررنگ‌تر شدن اختلاف‌ها در دولت تعبیر کردند.

صاحب‌خبر -
 
 
 
 
 
 
 
اصلاح‌طلبان اما در نگرشی کلان به موضوع، نه فقط به مسأله اصلاح‌طلبان، اعتدالی‌ها، نقش این دو و مسائلی از این دست، بلکه به وضعیت دولت بــــــــــــه مثابه راه حلی برای برون رفت از مشکلات فعلی کشور تکیه کردند. دست‌کم در رسانه‌های دیروز، آنان به جای پیش‌بینی اینکه آینده حضور جهانگیری در دولت چه خواهد شد، بیشتر به خود جهانگیری و مسائلی پرداختند که پیش از این مطرح شده بود.
روزنامه سازندگی، به عنوان ارگان حزب کارگزاران که جهانگیری از زعمای آن محسوب می‌شود، اظهارات اخیر جهانگیری را چندان مهم ندید که در شماره دیروز خود به آن بپردازد. اتفاقاً در رویکردی دیگر، با انتخاب تیتر یک «مخالفت جهانگیری با افزایش قیمت بنزین» سازندگی تلاش کرد جایگاه جهانگیری در دولت را برجسته کند، ولو به صورت مخالفت با سیاست‌های اقتصادی آتی. تنها در صفحه دو با تیتر «اختیارات محدود و دغدغه‌های معاون اول» به صورت بسیار گذرا به این موضوع پرداخته شد.«شرق» تیتر یک را به این موضوع اختصاص داد که «جهانگیری از اختیارات کم خود در دولت گفت» این روزنامه تنها به بازتاب اظهارات جهانگیری اکتفا کرد و در ادامه، نقل قول غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران را پوشش داد که به «مهر» گفته بود «جای جهانگیری هم بودم، یک روز نمی‌ماندم.» شرق به شایعاتی هم اشاره کرد که پیش از این درباره طرح استعفای جهانگیری نزد روحانی مطرح شده بود که با سکوت و نه مخالفت رئیس جمهوری همراه بود. این درحالی است که در همان زمان، این شایعات از سوی نزدیکان رئیس جمهوری در گفت‌وگو با «ایران» تکذیب شده بود.
روزنامه «اعتماد» مفصل‌تر به این موضوع پرداخت، با انتشار تصویری از جهانگیری که تنها روی صندلی نشسته است. این روزنامه با تیتر «گلایه‌های نابهنگام» عملاً جهت‌گیری خود را این طور انتخاب کرد که طرح چنین مسائلی، دست‌کم امروز دیر است. این نکته‌ای بود که عباس عبدی هم در یادداشت خود در این روزنامه بر آن تأکید کرده بود. باوجود این، محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در گفت‌وگو با این روزنامه، اینکه اظهارات جهانگیری ناظر بر فاصله‌گیری اصلاح‌طلبان از دولت یا کناره‌گیری جهانگیری از دولت باشد را بشدت رد کرد و این مباحث را امری طبیعی در مسیر کار دانست. البته اعتماد در گزارش خود، تلویحاً گفت که سخنان جهانگیری، به مثابه برآورده نشدن انتظارات جریانی است که همه سرمایه اجتماعی خود را صرف پیروزی روحانی کرده‌اند.
در طیف اصولگرا، اصلی‌ترین رسانه «کیهان» بود که در یک ارزیابی زودهنگام و عجولانه، این اظهارات را به پایان ائتلاف سیاسی اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان تعبیر کرد. کیهان با تیتر یک «آقای جهانگیری! وعده‌هایی‌که دادید «یادتان هست»؟!» عملاً به سیاق همان رویکرد «بگم بگم» خطاب به او نوشت: «معاون اول رئیس‌ جمهوری در مراسم روز ملی صادرات با بیان اینکه وقتی نمی‌تواند حتی منشی خود را عوض کند، انتظار تغییر وزرا از سوی او بیهوده است، این اظهارات مردم را به یاد مناظره‌های انتخابات ریاست‌ جمهوری می‌اندازد که جهانگیری به عنوان کاندیدای پوششی از مردم خواسته بود که وضعیت قبل و بعد از دولت یازدهم را به خاطر آورند و می‌گفت: مردم! یادتان هست... امروز از آقای جهانگیری باید پرسید وعده‌هایی که در آن روزها داده بودید را یادتان هست؟!»
کیهان با زیرتیتر «دود دعوای کارگزاران و اعتدال و توسعه به چشم مردم می‌رود» برای این گزارش، ضمن تلاش برای زیر سؤال بردن انسجام مدیریتی در دولت، تلاش کرد اظهارات جهانگیری را ادامه اختلاف‌های دوحزب اصلی حاضر در دولت قلمداد کند.
روزنامه «جوان»، دیگر روزنامه اصولگرا اظهارات جهانگیری را چندان برجسته نکرد، تنها روزنامه «صبح نو» بود که با انتخاب تیتر «بفرمایید منزل» مدعی شد که در واقع «اختلافات دو حزب اعتدال و توسعه و کارگزاران، موجب انتقادهای افشاگرانه جهانگیری از عملکرد دولت شده است.» خبرگزاری «تسنیم» نیز هم جهت با کیهان، در گزارشی با عنوان «زور جهانگیری به نوبخت و واعظی نرسید؟» مدعی شد که «اختلاف‌ها بین اعتدال و توسعه به بالاترین سطح کابینه حسن روحانی رسیده است، جایی که جهانگیری «هیچ‌کاره» شده و واعظی و نوبخت «همه‌کاره». باید منتظر ماند دید این اختلاف‌ها نیز در همین سطح قربانی خواهد گرفت.»
«فارس» هم در گزارشی مدعی شد که زمینه‌ها برای خروج جهانگیری از دولت فراهم شده است. این گزاره، از سوی الیاس حضرتی، نماینده عضو فراکسیون امید در تسنیم هم تکرار شد، اما اظهارات روز گذشته کرباسچی در گفت‌وگو با «ایلنا» نشان می‌دهد که این ارزیابی واقعی نیست و خواب جدایی جهانگیری از دولت تعبیر نمی‌شود.
دبیرکل کارگزاران با بیان اینکه جهانگیری مسئولیت‌های مهمی را برعهده دارد که این مسئولیت‌ها از قضا در درون دولت نیست، اظهار کرد: به هرحال ایشان در شرایط اقتصادی و نبرد اقتصادی که قرار داریم به عنوان فرمانده ستاد جنگ اقتصادی مطرح هستند که فراقوه‌ای است. وقتی معاون اول این حرف‌ها را می‌زند، آن حرف‌ها با مسئولیت‌‌‌‌ها و امیدواری‌هایی که نسبت به تلاش‌هایشان وجود دارد، منافات دارد. وی اضافه کرد: من فکر می‌کنم آقای جهانگیری این سخنان را در واکنش به مراجعاتی که به ایشان می‌شود، بیان کرده‌ است. مراجعات به ایشان نسبت به مسائل مختلف زیاد است و آقای جهانگیری خواسته‌ که بگوید با محدودیت‌های زیادی روبه‌رو است.
کرباسچی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود جهانگیری از سمت معاونت اولی استعفا داده‌ است؛ تصریح کرد: من از این مسأله اطلاعی ندارم و فکر هم نمی‌کنم که واقعیت داشته باشد.
دبیرکل حزب کارگزاران اضافه کرد: قطعاً نبود آقای جهانگیری ضربه‌ای به نیروهای حامی دولت بویژه جریان اصلاحات خواهد بود ولی ضربه بدتر آن است که آقای جهانگیری نتواند به وظایف خود عمل کند و نتواند حتی یک منشی را عوض کند هرچند که این سخن را مبالغه می‌دانم.
 

کلمات کلیدی

جهانگیری

ضربه‌ای به نیروهای حامی دولت

رسانه‌ها

نظر شما