شناسهٔ خبر: 28932825 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران خبر داد

طرح احیای معادن کوچک و متوسط در انتظار گزارش از استان‌ها

گروه بنگاه‌ها : برای طرح احیای معادن کوچک و متوسط در استان‌ها منتظر ارائه گزارش‌های نمایندگان کمیسیون در همه استان‌ها هستیم.

صاحب‌خبر -

 رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران با اعلام این مطلب به ارائه گزارشی از عملکرد ۶ ماهه کمیسیون در سال ۹۷ پرداخت و گفت: تدوین استراتژی مدیریت منابع آب، طرح زنجیره ارزش آهن و فولاد، نرم افزار حقوق دولتی معادن ایران از جمله طرح‌های تحقیقاتی بلندمدتی است که در این مدت اجرایی شدند.

به گزارش «دنیای اقتصاد» وی که در سی‌امین نشست کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران که با حضور فعالان معدن و صنایع معدنی کشور و نماینده‌ای از دانشگاه آزاد اسلامی سخن می‌گفت، افزود: کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران، دستاوردهای متعددی داشته که می‌توان به بخشودگی حقوق دولتی معادن، اصلاح برخی از قوانین تامین اجتماعی، بررسی و اصلاح قانون معادن، تخصیص آب در معادن و اعتراض به دریافت سهم یک درصدی از فروش اشاره کرد.

در این نشست همچنین نادعلی اسماعیلی، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن با بیان اینکه فعالان معدنی باید تعامل بیشتر و به‌صورت جدی‌تر با بخش محیط زیست داشته باشند، گفت: دستورالعملی میان معاونت معدنی وزارت صمت و محیط زیست در حال شکل‌گیری است.وی تصریح کرد: انتظار می‌رود این دستورالعمل توسط کمیسیون‌های بخش خصوصی بررسی شود تا در نهایت، به چالش‌های این بخش اضافه نشود.همچنین یارطلب نماینده دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست گفت: دانشگاه‌های کشور تاکنون نتوانسته‌اند به جایگاه واقعی خود دست یابند و تاثیر مثبتی بر حل چالش‌های کشور نداشته‌اند.وی اظهار کرد: دانشگاه آزاد تهران جنوب به‌عنوان قطب تحقیق درباره مواد و انرژی معرفی شده تا در قالب پایان‌نامه‌های دکترا و کارشناسی ارشد، به بررسی مشکلات بپردازد.یار‌طلب افزود: انرژی شامل ۵ محور نفت و گاز، برق، انرژی تجدیدپذیر، انرژی جامد، انرژی هسته‌ای است و مواد نیز در ۳ زیرگروه معدن و صنایع معدنی، نفت و گاز، پتروشیمی و نانومواد بررسی می‌شود.وی همچنین ادامه داد: استراتژی چهارگانه‌ای برای رفع مشکلات استفاده می‌شود که عبارتند از: شناخت، هدایت، نظارت و ارتباطات و توجه به حوزه‌های یاد شده، از چنان اهمیتی برخوردار است که چین، به مدت ۲ سال با ۲ هزار متخصص، زیر نظر نخست‌وزیر این کشور به شناخت مشکلات در حوزه مواد پرداخت.

یار‌طلب تصریح کرد: یکی از مشکلات اصلی ما مساله انرژی و مواد است و به دانشگاه آزاد اسلامی از طرف مقام معظم رهبری ماموریت داده شده که در مشکلات کشور ورود کرده و راهکار ارائه دهد.در این نشست ابوالقاسم شفیعی، رئیس انجمن سنگ ایران گفت: در کشور بیش از ۱۸۰۰ معدن سنگ تزئینی داریم که در بسیاری از کشورها ۴۰ درصد رقم ذکر شده را هم ندارند.وی میزان بهره‌وری درکشور را بسیار پایین‌تر از استاندارد‌های روز دنیا ارزیابی کرد و گفت: متاسفانه با این همه منابع، راندمان کاری ما هم در مرحله بهره‌وری معادن و هم تبدیل سنگ به محصول نهایی بسیار پایین است که چه بسا اگر سنگ‌های استخراج شده را به چین بفرستیم تا برش آن انجام شود، به‌صرفه‌تر‌ از داخل باشد.

شفیعی افزود: انجمن سنگ، آمادگی دارد که همکاری خود را با دانشگاه آغاز کند. همکاری میان دانشگاه و صنعت اگر منجر به افزایش بهره‌وری تولید شود، بدون شک مورد استقبال صنعت قرار خواهد گرفت.وی تصریح کرد: ۱۸۰۰ معدن سنگ تزئینی در کشور فعال هستند. بازدهی استخراج از این معادن و کارخانه‌های سنگ کشور بسیار پایین است.همچنین اقبالیون، نماینده انجمن صنایع و معادن گچ ایران در این نشست تاکید کرد: توقع ما از واحدهای آموزشی و دانشگاه‌ها این است که با تربیت نسلی متفکر و کارآمد تحولی بزرگ را در حوزه صنایع موجب شوند.

وی افزود: ما مدت‌ها مشکل باطله‌برداری و تخلیه داشتیم اما با استفاده از تجربه به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم با پخت و تغییرات در باطله‌ها محصول جدیدی را ارائه کنیم و اکنون هم محصول گچ و هم گچ و خاک داریم که این مورد از روی تحقیقات اتفاق نیفتاد، بلکه مرهون تجربه کارکنان بود که ما می‌گوییم توقع ما از دانشگاه این است که این قبیل اقدامات به صرفه و تولیدی را از باب تحقیق وارد چرخه صنعت کنند.

همچنین مهرداد اکبریان، رئیس انجمن سنگ آهن نیز ارتباط میان صنعت و دانشگاه را ضعیف ارزیابی کرده و گفت: ما در حوزه فناوری و صنعت از دانشگاه‌های جهان عقب‌تریم. ورود فناوری، نحوه انتخاب آن از کشور‌های پیشرفته‌تر موضوع کلان در کشور است. دانشگاه باید در خدمت کسب و کار باشد.وی تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما افرادی که فناوری‌های نوین دنیا را به صنعت معرفی می‌کنند، دانشگاهیان کشور نیستند. همین موضوع موجب شده در موارد متعددی فناوری‌های اشتباه که مناسب شرایط کشور نیستند؛ وارد شوند و خسارت‌های غیر‌قابل جبرانی به صاحبان صنایع وارد آورده است.اکبریان ادامه داد: نگاه بازاری کارشناسان و دانشگاهیان نقطه ضعف امروز ماست که به خاطر منافع خود یا مجموعه چشم‌هایشان را روی خیلی از موارد می‌بندند. تغییر دیدگاه دانشگاهیان و نخبه پروری و معرفی آنها به کمیسیون مهم‌ترین خواسته ما است. در سی‌امین نشست کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران یوسف مرادلو رئیس انجمن سرب و روی ایران گفت: متاسفانه دانشجوهای ما تا زمانی که مشغول به کار می‌شوند اصلا کارخانه‌ای را از نزدیک نمی‌بینند و این مانع از شکوفایی استعداد‌های واقعی نخبگان است.

 

نظر شما