شناسهٔ خبر: 28932719 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

واشنگتن برای کاهش 20 درصدی فروش نفت ایران تلاش می کند

اعتراف وزیر خزانه‌داری آمریکا به شکست تحریم نفتی ایران

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی: مقامات خزانه داری آمریکا به شکلی وسواس گونه مدعی هستند که تحریم‌های نفتی علیه ایران موفقیت آمیز بوده است.  «سیگال مندلکر» معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی که به اراضی اشغالی سفر کرده است در گفت‌وگو با نشریه گلوبز در پاسخ به سوالی درباره سیاست اعلامی این کشور برای به صفر رساندن خرید نفت از ایران و اینکه آیا تحریم‌های واشنگتن تغییراتی در ایران ایجاد کرده است، مدعی شد که این تحریم‌ها در طول چند ماه گذشته تغییری بزرگ به وجود آورده و به ارز ایران آسیب زده است.
درهمین حال، «استیون منوچین» وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز این روزها در یک سفر منطقه‌ای به اراضی اشغالی سفر و با مقامات صهیونیستی دیدار کرده است. وی هدف از این سفر را تبادل نظر برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران دانست.وی پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در یک کنفرانس خبری مشترک تصریح کرد که گفت‌وگوهایش با رهبران شش کشور خاور میانه بر اعمال تحریم‌ها علیه ایران متمرکز خواهد بود.
از سوی دیگر،به گزارش رویترز وزیر خزانه‌داری آمریکا با رد نگرانی‌ها نسبت به افزایش قیمت نفت پس از اعمال تحریم‌ها علیه ایران،‌ گفت: مستثنی شدن کشورها از تحریم‌های نفتی ایران، دشوارتر از زمان ریاست جمهوری اوباما خواهد بود.
منوچین اگرچه اذعان داشت که آمریکا نمی تواند صادرات نفت ایران را به صفر برساند اما گفت که اگر کشورها خواهان مستثنی شدن از تحریم‌های ایران هستند، باید خرید نفت از این کشور را به ۲۰ درصد از آنچه که در سال‌های بین ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ خریداری می‌کردند، کاهش دهند. 
وی ادامه داد: قیمت‌های نفت تاکنون بالا رفته است بنابراین ارزیابی من این است که بازار نفت خود را با این کاهش تولید وفق داده است. من بر این باورم که این اطلاعات تاکنون تاثیر خود را بر قیمت نفت گذاشته است.
وزیر خزانه‌داری آمریکا در حالی این اظهارات را بیان کرده است که دولت ترامپ وزیر امور خارجه آمریکا قرار است تحریم‌های مالی و نفتی خود علیه ایران را اوایل نوامبر اعمال کند. گفته می‌شود با اجرای این تحریم‌ها، صادرات نفت ایران به دو سوم کاهش می‌یابد که بازارهای نفت را تحت فشار قرار خواهد داد.
منوچین همچنین به رویترز گفت: من انتظار ندارم که خرید نفت از ایران در ماه نوامبر به صفر برسد،‌ اما انتظار این است که ما سرانجام بتوانیم آن را به صفر برسانیم. در حال حاضر نیز پیش از اجرای این تحریم‌ها صادرات نفت ایران کاهش چشمگیری داشته است. 
به گزارش رویترز،‌ این در حالی است که دولت هم اکنون به طور فعال ارائه استثنائاتی برای تحریم‌ها علیه ایران را برای کشورهایی که واردات نفت خود از ایران را کاهش می‌دهند، بررسی می‌کند.
رئیس جمهوری آمریکا در ماه مه با اعلام خروج از توافق هسته‌ای با ایران گفت که تحریم‌ها علیه این کشور را باز می‌گرداند. بخش دوم این تحریم‌های یک جانبه از چهار نوامبر اعمال می‌شود که فروش نفت ایران را هدف قرار می‌دهد.
رویای دست نیافتنی
اظهارات وزیر خزانه داری آمریکا در شرایطی است که دولت این کشور به شکل فعالانه در حال بررسی اعطای معافیت‌های واردات نفت خام از ایران به برخی کشورها است، هر چند منوچین ادعا کرده است این امکان در مقایسه با دوره باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا دشوارتر خواهد بود ودر ادامه دریافت معافیت را مشروط بر این کرد که کشورها ابتدا میزان واردات نفت خود را از ایران بیشتر از سطح بیست درصدی که در سال‌های 2013 الی 2015 برای گرفتن معافیت لازم بود، کاهش دهند.
ناظران بازار نفت و مسایل بین المللی دلایل متعددی را برای تغییر لحن و سیاست دولت ترامپ اعلام می کنند. از نظر بسیاری دولت ترامپ ناخواسته با این تغییر لحن در نهایت تن به واقعیات بازار نفت داده است.
قمت نفت در هفته های گذشته روند صعودی به خود گرفته بود و برخی ناظران هشدار می دادند که ممکن است قیمت نفت به بالای 100 دلار در هر بشکه برسد.
علاوه بر این، این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که عربستان گرفتار بحران سیاسی در زمینه قتل خاشقجی شده است و تنش‌ها در مناسبات ریاض با آمریکا و اروپا افزایش یافته است. این در حالی است که عربستان مهمترین کشوری که عزم خود را برای جبران کردن کاهش عرضه نفت به بازار جهانی به خاطر تحریم ایران جزم کرده است. 
نگرانی درباره عمل کردن عربستان به وعده اش در حدی بوده که منوچین دیروز اعلام کرد دلیلی ندارد که گمان کنیم عربستان سعودی به تعهداتش برای جبران هر گونه کمبود عرضه نفت به دلیل تحریم‌های ایران عمل نکند.
مانع دیگر بر سر راه موفقیت تحریم نفتی ایران اختلافات آمریکا با مهمترین متحدانش در اروپا در زمینه‌های گوناگون بویژه جنگ تجاری است.
دولت آمریکا پیش از این به شکل یکجانبه از توافق مربوط به برنامه هسته ای تهران خارج شد و اعلام کرده پس از چهارم نوامبر نیز به شکل یکجانبه تحریم‌هایی علیه واردکنندگان نفت خام ایران وضع خواهد کرد.
منوچین همچنین گفت وزارت خزانه داری آمریکا در حال مذاکره با سرویس پیام رسان مالی سوئیفت مستقر در بلژیک است تا دسترسی ایران را به این شبکه قطع کند.
سوئیفت بخش عظیمی از تراکنش‌های پولی بین کشورها را در سراسر جهان تسهیل می‌کند و واشنگتن مدت‌ها است که به سوئیفت فشار می‌آورد دسترسی ایران را قطع کند. 
چیزی که تا حدی مایه امید واری است اینکه آمریکا اکثریت را در میان هیئت مدیره سوئیفت در دست ندارد. ضمن اینکه،‌هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان در ماه اوت خواستار ایجاد یک سامانه شبیه به سوئیفت و مستقل از واشنگتن به منظور سر پا نگه داشتن توافق هسته‌ای ایران شد.
 

نظر شما