شناسهٔ خبر: 28932400 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

رژیم صهیونیستی، اردن را به قطع آب تهدید کرد

وزیر کشاورزی رژیم صهیونیستی دوشنبه شب تهدید کرد، اگر اردن بخواهد مناطق «الباقوره» و «الغمر» به این کشور بازگردد، تل آویو، آب امان را قطع می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، شبکه تلویزیونی «روسیا الیوم»، ˈاوری ارئیل' افزود: اگر پرونده صلح میان اردن و رژیم صهیونیستی در خصوص مناطق الغمر و الباقوره لغو شود، تل آویو سهم آب امان را از چهار روز در هفته به دو روز کاهش خواهد داد.
ارئیل مدعی شد: بیش از آن که اسرائیل به اردن نیاز داشته باشد، این امان است که نیازمند تل آویو است.
«عبدالله دوم» شاه اردن روز یکشنبه در کاخ سلطنتی و در میان شماری از شخصیت های سیاسی اعلام کرد: مدت معاهده صلحی که در سال 1994 میلادی با اسرائیل برای اجاره دو منطقه الباقوره و الغمر امضاء شده بود، به پایان رسیده و تل آویو باید این اراضی را به ما برگرداند.
دولت اردن در سال 1994 با رژیم صهیونیستی معاهده صلح موسوم به «وادی عربه» امضا کرد که با وجود عقب ‌نشینی صهیونیست‌ ها از مناطق مورد منازعه، با گذشت 25 سال، هنوز حاکمیت اردن بر تمامی خاک خود ناقص مانده است.
پس از امضای معاهده یاد شده، هنوز منطقه الباقوره در شمال اردن در سیطره رژیم صهیونیستی قرار دارد و این رژیم مدعی مالکیت بر این منطقه و منطقه الغمر واقع در جنوب بحرالمیت است.
در این توافق حق بهره‌ برداری از الغمر با موافقت اردن به مدت 25 سال به رژیم صهیونیستی داده شد که در صورت اتمام این مدت، چنانچه هیچ یک از طرفین خواستار اتمام آن نشود، قرارداد به صورت خودکار تمدید خواهد شد.
اردن به عنوان دومین کشور عربی پس از مصر، بعد از امضای این معاهده با رژیم صهیونیستی، مناسبات سیاسی و اقتصادی خود را با رژیم صهیونیستی آغاز کرد. همچنین در جنگ 1967 میان امان و تل آویو، رژیم صهیونیستی اراضی فلسطینی کرانه باختری و قدس شرقی را که تا آن دوره در اختیار اردن بود، به تصرف خود در آورد.
اردن که اکثریت جمعیت 9 میلیونی آن را فلسطینیان مهاجر تشکیل می دهند، طولانی ترین مرز را با سرزمین اشغالی دارد.

نظر شما