شناسهٔ خبر: 28931615 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

بررسی ضعف های رئال مادریدِ لوپتگی در برابر لوانته؛ لوس بلانکوس و فراموشی شخصیت برنده خود

سید مسعود شمس قاسمی

لوس بلانکوس همچنان به روند ناامید کننده خود در این فصل ادامه می دهد.

صاحب‌خبر -

اختصاصی طرفداری- پس از وقفه ای چند روزه برای انجام بازی های فیفادی، باز هم لوپتگی نتوانست از وقفه به وجود آمده استفاده کند و این بار تیمش طی یک نمایش بد و دور از انتظار، در مقابل دیدگان هواداران خودی بازی را به لوانته واگذار کرد تا فشار شدیدی را از سوی رسانه ها و هواداران مادریدی احساس کند. بعد از یک شروع خوب در ابتدای فصل، این روزها تیم او دچار بحران شدیدی شده است و هفته هاست که رئال مادرید در حسرت پیروزی گرفتار شده است. تیم او در این فصل در9 بازی و از 27 امتیاز ممکن تنها موفق به کسب 14 امتیاز شده است و 13 امتیاز از دست داده است که آمار بسیار بدی برای قهرمان سه دوره اخیر لیگ قهرمانان اروپا محسوب می شود. لوس بلانکوس در مقابل لوانته در شرایطی بازی را واگذار کرد که مالکیت توپ بالایی داشت و موقعیت های بسیار خوبی را ایجاد کرد. اما ضعف های مشهودی که این تیم داشت در نهایت بر تمامی این آیتم های مثبت غلبه کرد و باعث شکل گیری این نتیجه بد شد. آیتم هایی که در این یادداشت به آن اشاره خواهیم کرد.

الف- اشتباهات مرگبار خط دفاعی 

خط دفاعی رئال مادرید بعد از ظهر فاجعه واری را در مقابل لوانته پشت سر گذاشت. فرم بدنی بد مدافعان این تیم و جا ماندن در کورس های نفر به نفر در حالی که این تیم با همین مدافعین در سه فصل گذشته سه بار قهرمان اروپا شده است به شکل عجیبی در این بازی برای لوس بلانکوس دردسر ساز شد. در این بازی بارها شاهد جا ماندن بازیکنان خط دفاعی رئال مادرید از جمله رافائل واران بودیم که در چند صحنه این اتفاقات را بررسی خواهیم کرد.

در همان شروع بازی لوانته روی اشتباه مسلم واران در دفع توپ به گل رسید. به تصویر دقت کنید. توپی که در اختیار مدافع لوانته قرار دارد و مدافعانی که با جلو کشیدن خود سعی دارند با پرس خود ارتباط توپ به خط میانی و مهاجمان لوانته را قطع کنند. مدافع لوانته فضای موجود در خط دفاعی این تیم را می بیند و توپ را برای تک مهاجم این تیم که در فضای خوبی قرار دارد ارسال می کند. 

در تصویر به نظر می رسد که واران به راحتی توپ را قطع خواهد کرد. اما توپ ارسال شده به شکل عجیبی از او می گذرد و مهاجم حریف با دروازه بان تک به تک می شود و او با گذاشتن از کورتوا به راحتی گل اول تیمش را به ثمر می رساند.

در دقیقه 42، مدافعین رئال قصد آفساید گیری دارند. توپ در گوشه زمین برای راجر فرستاده می شود. او با فضای ایجاد شده در خط دفاعی رئال مادرید توپ را به داخل محوطه جریمه ارسال می کند.

به جایگیری مدافعان رئال مادرید دقت کنید. توپ به راحتی به مهاجم حریف می رسد و او دروازه را باز می کند. گلی که در نهایت توسط وار آفساید اعلام شد و گل پذیرفته نشد.

در دقایق پایانی بازی، تمامی مدافعان رئال برای جبران نتیجه به جلو کشیده اند. توپ در اختیار راجر قرار دارد و او با دید خوب خود مهاجم خودی و فضای باز جلوی او را می بیند و با پاسی زیبا توپ را برای او ارسال می کند.

مارسلو با تلاشی قابل تحسین، خود را به او می رساند و توپش را می زند. اما باز هم توپ به دیگر مهاجم لوانته می رسد. این مهاجم همان مهاجمیست که در تصویر بالا با وازکز جدال داشت و در این تصویر می بینیم که با تعلل وازکز چه موقعیت خوبی برای گلزنی مهاجم حریف ایجاد شده است.

ب- ضعف شدید در گلزنی 

تیم جولین لوپتگی از تاریخ 22 سپتامبر تا پیش از گل مارسلو به مدت 7 ساعت و 45 دقیقه (456 دقیقه) هیچ گلی به ثمر نرسانده است و بدترین رکورد تاریخ باشگاهش را ثبت کرده است. نکته جالب توجه در این بازی هم گلزنی مدافع چپ تیمش بوده است و در این بازی هم مهاجمان این تیم موفق به زدن گلی نشده اند. مهاجمانی که برخلاف اوایل فصل در گل کردن ابتدایی ترین توپ ها هم دچار مشکل هستند و به شدت در به ثمر رساندن توپ ها دچار ضعف هستند، تا نگرانی های هوادارن این تیم بعد از جدایی کریستیانو رونالدو برای ادامه فصل به اوج برسد. در جدول زیر آمار ضعیف مهاجمان رئال مادرید در مقابل لوانته را خواهیم دید.

نام بازیکن دقایق بازی گل زده شوت پاس کلیدی دوئل موفق دریبل موفق
ماریانو 90 0 5 1 2 0
کریم بنزما 30 0 4 2 2 1
گرت بیل 45 0 3 0 0 0
آسنسیو 60 0 2 3 5 2
وازکز 90 0 3 3 4 0

پ- اشتباهات فردی

یکی از دلایل بزرگ عدم نتیجه گیری تیم لوپتگی اشتباهات فردی بزرگ بازیکنان این تیم است. همانطور که در بالا هم گفته شد. مدافعان رئال مادرید روز خوبی را در مقابل مهاجمان حریف سپری نکردند. اما بعضی اشتباهات قابل بخشش نیستند و بدترین ضربه را به تیم وارد می کنند. به این تصویر دقت کنید. در حالی که هیچ تهدیدی دروازه رئال را تهدید نمی کند. واران  با هند بی مورد خود یک پنالتی را به حریف هدیه می کند تا با گل شدن این توپ لوانته در همان 15 دقیقه ابتدایی بازی با دو گل روی اشتباهات مسلم واران از لوس بلانکوس پیش بیفتد.

حال به این تصویر نگاه کنید. وازکز که هفت متر دروازه جلویش قرار دارد با ضعف شدید گلزنی خود توپ را به شکلی عجیب به پای دروزاه بان حریف می کوبد و در گل کردن توپ ناموفق است. این توپ اگر به گل تبدیل می شد رئال مادرید با اختلاف یک گل به رختکن می رفت و درصد احتمال جبران نتیجه در این بازی برای لوس بلانکوس به شدت افزایش می یافت.

ت- ضعف مشهود تاکتیکی

رئال مادرید طی هفته های اخیر نشان داده است که برنامه ای برای حمله هایش ندارد و این نکته به وضوح در تیم لوپتگی مشهود است. اصرار بیش از حد به سیستم 433 ( در این یادداشت به طور مفصل توضیح داده شده است) و سانترهای بیش از حد در بازی و متکی بودن به بازیکنان کناری، یکی از نکات منفی بارز در تیم لوپتگی است. رئال مادرید در این دیدار 70 درصد مالکیت توپ و زمین را در اختیار داشت و 34 شوت به سمت دروازه حریف زد. این تیم 543 پاس در زمین رد و بدل کرد و تقریبا 3 برابر بازیکنان لوانته در زمین پاس داد. اما در نهایت این لوانته بود که با 6 شوت زده بهترین استفاده را از موقعیت های خود در زمین را برد و موفق به کسب 3 امتیاز ارزشمند در برابر دیدگان هواداران مادریدی شد. لوپتگی تیم قهرمان اروپا را در اختیار گرفت ولی فوتبالی که این روزها تیم او بازی می کند به شدت با ایده آل های رئال مادرید فاصله دارد. مربی ای که بعد از گذشت 9 بازی از لالیگا ترکیب ثابت مشخصی ندارد و در هر بازی با نفرات جدید در فاز حمله بازی را آغاز می کند. بعد از شکست در استفاده از مثلث بنزما، آسنسیو و بیل در هفته های اخیر، او ترکیب سبایوس، بنزما و بیل را در خط حمله امتحان کرد و با نتیجه نگرفتن از این ترکیب در بازی با لوانته از مثلث ماریانو، آسنسیو و وازکز استفاده کرد که در این تجربه هم شکست خورد تا ثابت شود که او در به ثبات رساندن ترکیب تیمی رئال به شدت مشکل دارد.

خلاصه بازی

نظر شما