شناسهٔ خبر: 28930745 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رویترز خبر داد؛

طفره رفتن فرانسه از پیش‌بینی آینده روابط تسلیحاتی پاریس - ریاض

در حالی‌که برخی کشورهای غربی چون آلمان خواهان توقف فروش سلاح به عربستان سعودی هستند، مقام وزارت خارجه فرانسه از پیش‌بینی درباره آینده همکاری‌ تسلیحاتی با ریاض خودداری کرد.

صاحب‌خبر -

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک مقام وزارت خارجه فرانسه از پاسخ به سئوالی در زمینه تداوم صادرات تسلیحات به عربستان سعودی با توجه به پرونده قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد این کشور خودداری کرد.

 به نوشته خبرگزاری «رویترز» «اولیور گاوین» از سخنگویان وزارت خارجه فرانسه در نشست روزانه با خبرنگاران در پاسخ به سئوالی درباره آینده همکاری نظامی با سعودی‌ها گفت، سیاست کنترل فروش اسلحه در فرانسه سختگیرانه و براساس تجزیه و تحلیل مورد به مورد از سوی یک کمیته بین وزارتی است.

وی بدون ارائه توضیح بیشتر در این زمینه اظهار داشت: «صادرات سلاح به عربستان سعودی مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

 به نوشته خبرگزاری رویترز، فرانسه و عربستان روابط نزدیک دیپلماتیک، تجاری، انرژی، مالی و تسلیحاتی دارند. بر اساس داده‌های وزارت دفاع فرانسه، از سال 2008 تا 2017، عربستان سعودی دومین خریدار بزرگ سلاح از فرانسه بوده است.

بر اساس این گزارش، ارزش مالی این معاملات تسلیحاتی نیز بیش از 12.6 میلیارد دلار بوده و  تنها در سال 2017، مجوز فروش تسلیحات ساخت فرانسه به عربستان به ارزش 14.7 میلیارد یورو تایید شد.

رویترز در ادامه به سخنان یکی از وزرای دولت فرانسه که مایل به افشای نامش نبود پرداخت و از قول وی نوشت، اینک نفوذ فرانسه در منطقه در خطر قرار گرفته و کناره‌گیری «محمد بن سلمان » ولی‌عهد عربستان سعودی از سمت خود ضروری است.

این منبع خبری در خاتمه به رویکرد دولت آلمان در زمینه ادامه فروش سلاح به عربستان اشاره کرد و نوشت، برلین از اتحادیه اروپا خواسته تا روشن شدن حقیقت درباره قتل خاشقچی، فروش سلاح به عربستان را متوقف شود.

«پیتر آلتمایر» وزیر اقتصاد آلمان در این باره گفته است که این تصمیم می‌تواند باعث افزایش فشار به ریاض و به ارائه اطلاعات بیشتر درباره قتل خاشقچی منجر شود.

گفتنی است که رئیس جمهور آمریکا نیز گفته است که قطع فروش سلاح به ریاض، به اقتصاد آمریکا لطمه می‌زند.

انتهای پیام/

 

نظر شما