شناسهٔ خبر: 28929568 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

به زودی نفت خام در بورس انرژی معامله می‌شود

ایلنا : رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه ارزش بورس و فرابورس در ایران ۸۰۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: بازار بدهی ۸۰ هزار میلیارد تومانی فرصتی خوبی برای سرمایه‌گذاری است و به زودی نفت خام در بورس انرژی معامله می‌شود.

صاحب‌خبر -

شاپور محمدی در همایش اینوکس ۲۰۱۸ با اشاره به ارزش بورس و فرابورس ایران گفت: در حال حاضر ارزش بورس و فرابورس ایران حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان است که ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور است .

وی با بیان اینکه در ایران ۴ بورس فعال داریم، ادامه داد: بورس اوراق بهادار، فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی ۴ بورس فعال در ایران هستند که در کمتر کشوری در این تعداد بورس در بازار سرمایه فعال است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ارزش معاملات در ۷ ماهه امسال چیزی حدود ۲۶۸ هزار میلیارد تومان بوده این درحالی است که در ۱۲ ماه سال گذشته رکورد ارزش معاملات به ۲۴۷ هزار میلیون تومان رسید. بنابراین در ۷ ماهه امسال رکورد ارزش معاملات در سال گذشته را شکستیم.

وی افزود: همچنین ارزش معاملات در سال ۹۴ چیزی حدود ۱۲۵ هزار میلیارد تومان و در سال ۹۵ بالغ بر ۱۹۵ هزار میلیارد تومان بوده است .

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به بازدهی بورس و فرابورس در ۷ ماهه امسال گفت: در این مدت بازدهی بورس ۹۵ درصد و بازدهی در فرابورس ۹۲ درصد بوده است.

محمدی با بیان اینکه بازار سرمایه ایران فرصت بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری است، گفت: ۵۹۰ شرکت بورسی و فرابورسی ثبت شده‌اند که در ۴۰ رشته فعالیت دارند. حوزه‌های پتروشیمی، معادن، کانی‌های غیرفلزی، بانک‌ها و بیمه‌ها، خدمات و های تک  و... از جمله رشته فعالیت شرکت بورسی در ایران هستند.

وی با بیان اینکه در بخش کشاورزی تنوع بسیار مناسبی برای عرضه داریم، گفت: در حال حاضر گندم ، ذرت ، زعفران ، پسته و ... در بازار سرمایه معامله می‌شود که در کنار آن محصولات پتروشیمی ، فلزات معامله می‌شود.

محمدی با بیان اینکه قراردادهای آتی روی سکه در بازار سرمایه ایران در دنیا بی‌نظیر است، اظهار داشت: هر چند در دنیا بر روی شمش معامله انجام می‌شود اما روی قطعات کوچک‌تر طلا معاملات در دنیا وجود ندارد و تنها بازار بورس ایران در این زمینه فعال است.

وی درباره بورس انرژی گفت: در حال حاضر در این بورس نفت کوره قطران و ذغال سنگ در حال معامله است و به زودی نفت خام هم در بورس انرژی معامله می‌شود .

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به انواع ابزارهای اسلامی در بازار سرمایه گفت: سکوک اجاره، اوراق مشارکت، اوراق منفعت، اوراق وکالت و اوراق جعاله از انوع ابزارهای قابل معامله در بازار سرمایه است همچنین اسناد خزانه اسلامی می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری کشورهای اسلامی در بورس ایران باشد.

محمدی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۰۰ نهاد مالی در بازار سرمایه ایران فعال هستند، گفت: کارگزاری‌های تامین سرمایه‌ها در بازار سرمایه ایران فعال هستند و بازار بدهی ایران گسترش بسیار خوبی دارد .

این مقام مسئول گفت: در سال ۹۴ ارزش بازار بدهی ایران ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان بود که امروز به ۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده و بستری برای بازار باز و بانک مرکزی فراهم کرده است .

وی با اشاره به میزان افشای صورت‌های مالی در بازار سرمایه و بورس ایران گفت: از نظر میزان افشای صورت‌های مالی بیشترین تکرار افشا را داریم ۴ بار صورت‌های مالی شرکت‌ها افشا می‌شود که دوبار حسابرسی شده هستند در کل ۱۶ بار افشای منظم اطلاعات مالی شرکت‌ها انجام می‌شود که علاوه بر این هر بار که تقاضای افشای اطلاعات وجود داشته باشد، باید انجام شود.

محمدی ادامه داد: ابزار آتی و ابزار  وارانت به زودی وارد بورس ایران می‌شود فروش استقراضی ، بازار بیمه - بازار سرمایه - ابزار اتکایی- ابزار بدهی - ظرفیت‌هایی هستند که در بورس ایران وجود دارد .

این مقام مسئول ادامه داد: از دیگر اتفاقات جدید که در بازار بورس ایران افتاده مشاهده مسابقات دانشگاهی در بازار سرمایه است و همچنین بازی‌سازی در بازار سرمایه را در دستور کار خود دادیم و معتقدیم فرهنگ‌سازی اثر پایدار و ماندگاری در بازار سرمایه خواهد بود.

 

برچسب‌ها:

نظر شما