شناسهٔ خبر: 28929178 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

وعده اردوغان براي افشاي حقيقت قتل خاشقچي/ رايزني ترامپ و پمپئو با ترکيه براي نجات بن سلمان

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- در آستانه وعده اردوغان براي اعلام جزييات قتل خاشقچي، ترامپ با اردوغان تلفني گفتگو کرد و وزراي خارجه ترکيه و آمريکا نيز با هم ديدار کردند.
به گزارش سرويس بين الملل به نقل از خبرگزاري فرانسه، رئيس جمهور ترکيه وعده داد ظرف چندروز آينده "حقيقت عريان"را درباره مرگ خاشقجي در استانبول فاش خواهد کرد.
رجب طيب اردوغان رئيس جمهور ترکيه روز يکشنبه وعده داد ظرف چند روز آينده "حقيقت عريان" را درباره مرگ جمال خاشقجي روزنامه نگار مخالف سعودي در کنسولگري عربستان در استانبول فاش خواهد کرد.
در شرايطي که قدرت هاي جهان خواستار پاسخگويي عربستان در ارتباط با کشته شدن خاشقجي، منتقد صريح اللهجه سعودي و مقاله نويس واشنگتن پست، در دوم ماه اکتبر شده اند، دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا از اتخاذ موضعي تند عليه محمد بن سلمان، وليعهد سعودي، خودداري کرده است.
از سوي ديگر، عادل الجبير وزير امور خارجه عربستان سعودي روز يکشنبه تاکيد کرد بن سلمان از اين جنايت مطلع نبوده است و اين که عربستان نمي داند جسد خاشقجي کجاست.
اردوغان، که به نظر مي آيد روابطش با عربستان سعودي بر سر پرونده خاشقجي بيش از پيش تيره و تار شده است، اعلام کرد در روزهاي آينده، يافته هاي تحقيقات ترکيه درباره اين جنايت را فاش خواهد کرد.
اظهارات رئيس جمهور ترکيه يک روز پس از آن بيان شد که مقامات سعودي اذعان کردند خاشقجي داخل کنسولگري عربستان در استانبول کشته شده است.
اردوغان در تجمعي در استانبول اعلام کرد: "ما اينجا به دنبال عدالت هستيم و اين مسئله به شکل حقيقت عريان فاش خواهد شد، نه از طريق برخي اقدامات عادي بلکه به شکل حقيقت عريان".
پيش بيني مي شود اردوغان روز سه شنبه در جمع نمايندگان هم حزبي اش سخنراني کند.
مقامات ترکيه معتقدند 15 سعودي که دوم ماه اکتبر با دو پرواز وارد استانبول شدند، با مرگ خاشقجي در ارتباط بوده اند.
رياض در عين حال مدعي شده يکي از اين 15 نفر سال ها پيش در سانحه رانندگي جان باخته است.
مقامات ترکيه هم اکنون عربستان را به قتل خاشقجي و تکه تکه کردن جسد وي متهم مي کنند به طوري که رسانه هاي حامي دولت از وجود شواهد ويديويي و صوتي در تاييد اين ادعا خبر داده اند.
اين جنجال، عربستان را تحت فشار بي سابقه اي قرار داده است.

رايزني ترامپ و پمپئو با ترکيه براي نجات بن سلمان
دفتر رياست‌جمهوري ترکيه اعلام کرد اردوغان و ترامپ يکشنبه شب در يک تماس تلفني بر لزوم شفاف‌سازي در مورد پرونده قتل جمال خاشقچي گفت‌وگو کرده‌اند.
«رجب طيب اردوغان» رئيس‌جمهور ترکيه يکشنبه شب تلفني با «دونالد ترامپ» همتاي آمريکايي‌اش درباره موضوعات مختلف از جمله پرونده قتل «جمال خاشقچي» روزنامه‌نگار منتقد عربستاني گفت‌وگو کرده است.
به نوشته روزنامه «ديلي صاباح»، اردوغان و ترامپ در اين تماس بر لزوم «شفاف‌سازي تمام ابعاد» پرونده خاشقچي تأکيد کرده‌اند.

گفتگوي وزراي خارجه ترکيه و آمريکا
در آستانه عملي شدن وعده ارودغان مولود چاووش اوغلو و مايک پمپئو وزراي امور خارجه ترکيه و آمريکا درباره پرونده قتل جمال خاشقچي روزنامه نگار منتقد آل سعود در ساختمان کنسولگري عربستان در استانبول به صورت تلفني گفت و گو کردند.
بنابر گزارش خبرگزاري آناتولي، دو طرف در جريان اين تماس تلفني، بر پيگيري مشترک توافق روساي جمهوري دو کشور درباره پرونده قتل خاشقچي در جريان گفت و گوي تلفني ديشب تاکيد کردند.
رئيس جمهوري ترکيه همچنين ديشب با دونالد ترامپ همتاي آمريکايي خود طي گفت و گوي تلفني درباره روابط دوجانبه، مبارزه با تروريسم، پرونده جمال خاشقجي، آخرين تحولات سوريه و روند قضايي کشيش آندرو برانسون به تبادل نظر پرداختند.
تماس امروز وزراي امور خارجه دو کشور در راستاي توافق دو رييس جمهوري براي پيگيري موضوعات مورد مذاکره ديشب انجام شده است.
مايک پمپئو وزير امور خارجه آمريکا چهارشنبه هفته پيش پس از سفر به رياض وارد آنکارا شده و با رجب طيب اردوغان رييس جمهوري ترکيه و مولود چاووش اوغلو همتاي ترک خود درباره پرونده جمال خاشقچي مذاکره کرد.
رسانه ها پس از سفر پمپئو اعلام کردند که ترکيه اسناد مربوط به قتل و نقش آل سعود در اين پرونده را به طرف آمريکايي داده است ولي مولود چاووش اوغلو تحويل هر گونه مدرکي در اين زمينه به مقامات آمريکايي را تکذيب کرد.



نظر شما