شناسهٔ خبر: 28928925 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

گزیده اخبار اقتصادی در روز دوشنبه

سوئیفت، پای ایران و اعتبار خود می‌ایستد؟

رایزنی آمریکا با سوئیفت برای قطع دسترسی ایران، یکی از مهم‌ترین اخبار امروز سرویس اقتصادی ایسنا بود. در آستانه تحریم ایران، آمریکایی‌ها این شرکت بلژیکی با ۲۰۰ کشور عضو که نقش مهمی در مبادلات بانکی دارد و مورد اعتماد جهانیان است را تحت فشار قرار داده‌اند تا دسترسی ایران را قطع کند. مسوولان سوئیفت تاکنون مقاومت کرده‌اند اما باید ببینیم آیا آن‌ها پای اعتبار خود می‌ایستند یا آن را خرج ماجراجویی‌های ترامپ می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، اوضاع اقتصاد ایران در هفته‌های اخیر تا حدودی آرامش داشت. پیش‌بینی این است که حتی بعد از ۱۳ آبان‌ماه که تحریم‌های آمریکا علیه ایران آغاز می‌شود، اتفاق خاصی رخ ندهد اما این نگرانی وجود دارد که تحت تاثیر این اتفاق، مبادلات پولی و بانکی ایران دچار اختلال شود. اروپایی‌ها قول داده‌اند که ساز و کاری برای این موضوع در نظر بگیرند که البته هنوز نهایی نشده است. از سوی دیگر سوئیفت به‌عنوان یک کانال مالی مهم، هنوز در اختیار ایران قرار دارد.

۱۵ مهرماه نمایندگان مجلس ایران با تصویب لایحه کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم  (CFT) به‌عنوان یکی از لوایح مهم FATF گام مهمی در شفافیت مبادلات مالی برداشتند. به همین دلیل FATF  تعلیق اقدامات متقابل علیه ایران را برای یک دوره چهار ماهه دیگر تمدید کرد و به نوعی فرصتی در اختیار  ایران قرار داد؛ البته بعضی می‌گویند که این فرصت چهارماهه، اقتصاد ایران را در شرایط عدم قطعیت قرار داده است. هم‌چنین هیات نظارت مجمع  تشخیص مصلحت نظام از ۲۸ شهریورماه بررسی انطباق و عدم مغایرت CFT با قانون اساسی را در دستور کار قرار داده که برخی کارشناسان نسبت به آن نقدهایی دارند.

مذاکرات آمریکا با سوئیفت برای قطع دسترسی ایران

وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت که این کشور در حال مذاکره با مقامات سوئیفت برای قطع دسترسی ایران به این سامانه است. به گزارش اسپوتنیک، استیو منوچین افزود: می‌توانم این اطمینان را به شما بدهم که تراکنش‌های مرتبط با مبادلات تحریم شده از طریق سوئیفت یا هر مکانیزم پرداخت دیگری رخ نخواهد داد. تمرکز ما بر این مساله است که تحریم ها اعمال شوند.

منوچین از ذکر جزئیات مذاکرات آمریکا با سوئیفت خودداری کرد اما گفته که وزارت خزانه‌داری در سریع ترین زمان ممکن، بانک‌های مجاز به همکاری با ایران در زمینه بشردوستانه را تعیین خواهد کرد.

پیش‌تر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده بود تحریم‌های آتی آمریکا بر ضد تهران، روابط اقتصادی و تجاری کشورهای دیگر با ایران را دچار تغییرات بنیادین خواهد کرد. با این حال او مشخص نکرده است که در صورت تداوم همکاری سوئیفت با ایران آیا آمریکا مدیران این سیستم بانکی را مجازات خواهد کرد یا خیر.

لجبازی جدید آمریکا با خریداران نفت ایران

وزیر خزانه‌داری آمریکا هم‌چنین در جدیدترین اظهارنظر خود اعلام کرد برای کشورها دریافت معافیت از تحریم‌های نفتی ایران نسبت به دوران اوباما دشوارتر خواهد بود. منوچین در مصاحبه با رویترز در فلسطین اشغالی که اولین نقطه آغاز سفر وی به خاورمیانه است، گفت: کشورها باید خرید نفت ایران را بیش از ۲۰ درصد از سطحی که در فاصله سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ برای دریافت معافیت از تحریم‌های نفتی واشنگتن علیه تهران کاهش داده بودند، کاهش دهند.

اوضاع مسکن در آستانه یک تغییر+ قیمت

بازار مسکن در آستانه‌ی تغییر وزیر این حوزه، تحت تاثیر نوسانات ارزی و اثرات اقتصاد کلان ۷۴ درصد رشد قیمت یافته است. این آمار احتمالا در مهرماه افزایش بیش‌تری را نشان خواهد داد. این بیش‌ترین میزان رشد قیمت طی پنج سال اخیر بوده است. اتفاق مذکور در شرایطی رخ داده که در سمت تقاضای واقعی خرید مسکن، اتفاق قابل توجهی رخ نداده و هم‌اکنون میزان اثرگذاری سقف تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی زوجین از ۵۰ درصد سال گذشته به ۲۶ درصد رسیده است. شرایط جدید نشان می‌دهد که آینده این بازار در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

گزارش ایسنا از آخرین وضعیت بخش مسکن و قیمت‌های مهرماه را این‌جا بخوانید.

خبر دیگر از حوزه‌ی مسکن این‌که امروز بانک مسکن شرط جدیدی برای استفاده از وام مسکن یکم تعیین کرد. از یکم آبان ماه سال ۹۷ مطابق ضوابط بالادست بانک مسکن و مقررات جدید این بانک، شروط خانه اولی بودن، هم برای متقاضی و هم برای همسر او، استعلام می‌شود به این معنا که هر فرد متاهلی که برای افتتاح صندوق پس انداز مسکن یکم می‌خواهد اقدام کند، هم او و هم همسر او باید خانه اولی باشند. این در حالی است که قبلا استعلام خانه اولی بودن صرفاً برای همسر (فرد متقاضی) انجام می‌شد و خانه‌دار بودن پدر خانواده، مانعی برای دریافت تسهیلات یکم از سوی همسر او نبود.

خبر خوش برای گندمکاران

گندمکاران امشب پولدار می‌شوند! معاون برنامه‌ریزی اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی از پرداخت باقیمانده مطالبات ۶۰۰ میلیارد تومانی گندم‌کاران تا ساعت ۲۱ امشب خبر داد و به ایسنا گفت: فرآیند پرداخت بهای گندم خریداری شده از ساعت ۱۴ امروز از طریق بانک کشاورزی آغاز شده است.

حدود یک ماه پیش نیز محمود حجتی - وزیر جهاد کشاورزی - درباره جدیدترین وضعیت پرداخت پول به عرضه‌کنندگان گندم، خاطرنشان کرده بود:" همه کسانی‌که تاکنون گندم تحویل داده‌اند، ۵۰ درصد پول و بخش عمده‌ای از کسانی‌که در ماه‌های اردیبهشت و خرداد گندم را تحویل داده‌اند، ۱۰۰ درصد پول خود را دریافت کرده‌اند. بنابراین به طور متوسط حدود ۷۰ درصد پول گندم پرداخت شده است و امیدواریم باقی مانده آن نیز تا یک ماه آینده پرداخت شود".

به این ترتیب وعده مسوولان دولت تدبیر و امید به گندم‌کاران در موعد مقرر اجرایی می‌شود.

جزئیات عرضه ارز پتروشیمی‌ها در نیما

آمارها حاکی است که در طول ۲۰۹ روز نخست امسال حدود پنج میلیارد و ۲۳۰ میلیون دلار ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی در بازار داخلی عرضه شده و سهم پتروشیمی‌ها در تامین ارز بازار ثانویه به ۵۳ درصد رسیده است.

دلار و طلا چند؟

آخرین خبر بسته اقتصادی امروز به قیمت دلار و طلا مربوط می‌شود. دلار در بازار آزاد وضعیت باثباتی را طی  می‌کند و امروز حدود ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان مبادله شد. هم‌چنین از حدود یک ماه اخیر شبکه بانکی به طور جدی‌تری خریدار ارز از مردم شده است، امروز (دوشنبه) دلار را تا ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان و یورو را تا ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان از مردم خریداری می‌کنند. بانک‌های عامل در کنار خرید ارز، ارز مسافرتی را نیز به صورت یورو به متقاضیان عرضه می‌کنند. نرخ ارز مسافرتی معمولا ۲۰۰ تومان بالاتر از نرخ خرید روزانه بانک‌هاست. با این حساب بانک‌ها امروز ارز مسافرتی در قالب یورو را تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان به متقاضیان واگذار می‌کردند. امروز هر یورو در بازار ثانویه نیز به طور متوسط تا ۹۴۱۴ تومان قیمت خورد.

هم‌چنین قیمت طلا در بازار امروز (دوشنبه) روندی رو به رشد داشت اما آهنگ و سرعت تغییرات آن طی روزهای گذشته بسیار آهسته و کندتر از روزهایی است که نوسانات در این بازار اتفاق افتاد. در بازار امروز هر مثقال طلا ۱۷عیار یک میلیون و ۷۶۸ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز  ۴۰۸ هزار و ۱۵۰ تومان فروخته شد و قیمت اونس جهانی نیز ۱۲۲۳ دلار بود که روند افزایشی را نسبت به دیروز نشان می‌دهد.

انتهای پیام

نظر شما