شناسهٔ خبر: 28928884 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

خروج ۱.۱ میلیارد دلار سرمایه از عربستان به علت قتل خاشقچی

منبع: فارس

سرمایه‌گذاران سرتاسر جهان هفته گذشته ۱.۱ میلیارد دلار از سرمایه‌های خود را از عربستان خارج کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق به نقل از یاهو فایننس، سرمایه‌گذاران سرتاسر جهان هفته گذشته ۱.۱ میلیارد دلار از سرمایه‌های خود را از عربستان خارج کردند و احتمالا این مشکل به این زودی‌ها حل نمی شود چراکه اختلافات دیپلماتیک در مورد ناپدید شدن جلال خاشقجی شدت گرفته است.

میشائیل مالکون، مدیر ارقام کپیتال گفت: «خارجی‌ها هفته گذشته در بازار عربستان فروشنده خالص ۱.۱ میلیارد دلار بودند،‌ این میزان بالاترین سطح از فروش خارجی ثبت شده از سال ۲۰۱۵ بوده است.»

مدیران سرمایه به میزان زیادی در مورد انتشار جزئیات قتل خاشقجی عصبی هستند.

بیشتر بخوانید:

فرار وزیر خارجه سعودی از کنفرانس خبری در اندونزی

فشار پارلمان انگلیس به دولت برای قطع روابط با ریاض

تماس‌های محافظ بن‌سلمان از کنسولگری درباره قتل خاشقچی

نقش محافظ «بن سلمان» در انتقال جسد خاشقچی را به عربستان

در عین حال، بسیاری از سیاست‌مداران و رهبران تجاری در جهان از شرکت در کنفرانس سرمایه‌گذاری هفته آینده در ریاض به علت اختلافات دیپلماتیک در مورد قتل این خبرنگار انصراف دادند.

طرح سرمایه گذاری آینده عربستان سعودی، کنفرانسی است که به «داووس خاورمیانه» مشهور است و جایگاهی برای رهبران تجاری و سیاسی فراهم کرده تا در برابر نبود اطلاعات و شفافیت در مورد آنچه در مورد خاشقچی اتفاق افتاده است، بایستند.

  مدیران عامل بانک‌های کردیت سوئیس، استاندارد چارترد،HSBC  اعلام کردند که در اعتراض به ناپدید شدن جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه در کنفرانس سرمایه‌گذاری ریاض شرکت نخواهند کرد.

همچنین شرکت‌های ایرباس فرانسه، دویچه‌بانک آلمان و  مدیر عامل شرکت ABB این کنفرانس را تحریم کردند. ژان لمی‌یر مدیرعامل بانک بی ان پی پاریباس فرانسه نیز سفر خود به عربستان را لغو کرده است.

رئیس صندوق بین‌المللی پول، مدیر عامل بانک JP مورگان آمریکا و رؤسای شرکت‌های گوگل، اوبر، خودروسازی فورد نیز اعلام کرده بودند که در این اجلاس شرکت نخواهند کرد.

این کنفرانس قرار بود ۲۳ تا ۲۵ اکتبر در ریاض عربستان و با حضور شخصیت‌های مهم اقتصادی و روسای شرکت‌ها و بانک‌های بزرگ بین‌المللی برگزار شود.

عربستان تاکنون نام چندین شخصیت مهم بین‌المللی را از لیست افرادی که قرار است در این اجلاس شرکت کنند حذف کرده است.

پیش از این شبکه‌های «سی.ان.ان»، «سی.ان.بی.سی»، «بلومبرگ» و روزنامه «نیویورک‌تایمز» هم در واکنش به وضعیت مبهم خاشقچی از شرکت در این کنفرانس انصراف داده بودند.

«جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد با ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول از سه‌شنبه ۱۰ مهرماه (۲اکتبر) ناپدید شد.

مقام‌های ترکیه‌ای می‌گویند او در داخل این ساختمان کشته شده و بدنش قطعه قطعه شده است. مقام‌های سعودی در ابتدا این اتهامات را رد کرده و  ادعا کردند خاشقچی، ساختمان کنسولگری را ترک کرده است اما پس از چند روز بر اثر فشارهای جهانی مجبور شدند اعتراف کنند که وی کشته شده اما مرگ وی را ناشی از درگیری با ماموران کنسولگری اعلام کردند.

جمال خاشقچی، متولد ۱۳ اکتبر ۱۹۵۸ (۲۱ مهرماه ۱۳۳۷ شمسی) روزنامه‌نگار سعودی است که قبلاً سردبیر روزنامه «الوطن» و بعد از آن مدیر شبکه خبری «العرب» بود. 

شبکه خبری «العرب» که در بحرین مستقر بود تنها یک روز بعد از راه‌اندازی تعطیل شد. این اتفاق بعد از مصاحبه این شبکه خبری با یک سیاستمدار شیعه بحرینی رخ داد که صحبت‌هایی درباره لغو شهروندی ۷۲ تبعه بحرین مطرح کرده بود.

خاشقچی سپتامبر ۲۰۱۷ از عربستان متواری شد و بعد از آن به عنوان ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» مقاله‌هایی در انتقاد از سیاست‌های کشورش به ویژه «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی منتشر کرد.

وی از جمله منتقدان صریح دخالت نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در کشور یمن بود.

نظر شما