شناسهٔ خبر: 28928602 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بانی فیلم | لینک خبر

پشتیبانی دو رسانه اصولگرا از کاندیدایی حسین انتظامی برای ریاست سازمان سینمایی

قرعه فال!

صاحب‌خبر -

بانی فیلم – گروه سینمای ایران: وزیر ارشاد شنبه شب و در حاشیه برگزاری آیین تجلیل از هنرمندان ارکستر سمفونیک تهران در دوران دفاع مقدس، در قبال یکی از پرابهام ترین مسائل سینمایی سکوت اختیار کرد. این سکوت و این ابهام در عدم پاسخگویی به خبرنگاران در حالی صورت گرفت که تا دیروز و پس از نشست های فراوانی که وزیر با جمع خاصی از تشکل خانه سینما، تقریبا هیچ پاسخی به جایگزین رییس بازنشسته سازمان سینمایی داده نشده است.
از ابتدای اعلام رسمی قانون منع به کار گیری بازنشستگان در بدنه مدیریتی مناصب و مشاغل دولتی و قطعی شدن خداحافظی محمدمهدی حیدریان از پست ریاست سازمان سینمایی، گزینه های مختلفی مطرح شدند که از آنان به عنوان کسانی نام برده می شد که قابلیت های مدیریتی برای احراز و تصدی مقام ریاست سازمان سینمایی دارند.
هرچه به زمان رفتن رییس فعلی سازمان سینمایی که نزدیک می شدیم به همان میزان نیز نفراتی از جمع ابتدایی و ده نفره فهرست گزینه ها کم می شد تا جایی که در اوایل هفته گذشته تنها دو نام از این فهرست ده نفره باقی ماند!
حسین انتظامی دستیار فعلی وزیر ارشاد و محمد احسانی مدیر شبکه نسیم، معاون پیشین نظارت و ارزشیابی دو گزینه باقی مانده فهرست بودند تا تصمیم گرفته شود که یکی از آن دو، مسئولیت دوساله ریاست سازمان سینمایی را تا پایان عمر دولت دوازدهم عهده دار شود.
انتظامی که پیشتر و در دولت یازدهم سمت معاون مطبوعاتی ارشاد را برعهده داشت، یکی از غیرمحتمل ترین نفراتی بود که می شد حضورش را برای نشستن بر صندلی ریاست سازمان سینمایی پیش بینی کرد.
عدم آشنایی او با حوزه سینما و نداشتن شناخت از مسایل و مشکلات مختلف سینما و سینمایی ها شاید از نخستین دلایلی بود که نشان می داد این معاون سابق و دستیار فعلی وزیر ارشاد، کمترین میزان از توانایی را برای ایفای نقش در قامت یک مدیر ارشد سینمایی داشته باشد.
در همین گیرودار و با داغ شدن بازار شایعه و حدس و گمان، شنیده شد که برخی از آگاهان مسایل سینمایی معتقد بودند حسین انتظامی از ابتدا و پیش از انتشار فهرست گزینه ها، قرار بود ردای ریاست سازمان سینمایی را بر تن کند و اعلام نام گزینه های دیگر، در واقع سیاستی بود برای دور کردن دیدگاه های انتقادی و گمانه های منفی از او و همچنین پایین آوردن ضریب انتقاد از این معاون سابق مطبوعاتی!
اگر این احتمال را به عنوان یکی از دلایل پررنگ شدن نام حسین انتظامی برای مدیریت ارشد سینمای کشور در روزهای منتهی به پایان هفته گذشته بدانیم، اما پشتیبانی دو رسانه اصولگرا یعنی کیهان و فارس از کاندیدایی حسین انتظامی برای پست ریاست سازمان سینمایی کمی عجیب به نظر می رسید!
دو رسانه کیهان و خبرگزاری فارس که از ابتدای فعالیت حسن روحانی به عنوان رییس جمهور، بیشترین میزان انتقادات را از دولت های یازدهم و دوازدهم ابراز می کردند، چرا باید در دو سال باقی مانده به پایان دوره حسن روحانی، از کاندیداتوری یکی از مدیران فرهنگی او- حسین انتظامی- حمایت هایی قاطع و موثر کنند؟ این تعارض در مواضع دو رسانه اصولگرا و منتقد دولت را آیا می شود از منظر تحبیب قلوب این دو رسانه منتقد دولت تفسیر کرد؟!
روز گذشته و با پیش بینی خبرگزاری فارس از قطعی شدن انتخاب حسین انتظامی به عنوان سومین رییس سازمان سینمایی در دولت های حسن روحانی، بخش زیادی از معادلات بی جواب این روزهای اهالی سینما حل شد و با این خبر فارس، تقریبا می توان اطمینان یافت که حسین انتظامی ظرف امروز و فردا به عنوان رییس سازمان سینمایی معرفی خواهد شد!
چنانچه خبر انتصاب انتظامی را قطعی بدانیم، به نظر می رسد راه سخت این مدیر پیشین سایت «خبرآنلاین» و معاون سابق مطبوعاتی ارشاد در حوزه سینما عینی تر شده باشد.
انتظامی که به دلیل خاستگاه سیاسی جزو طیف های متمایل به اصولگرایان است در مواجهه با سیل مطالبات تحقق نیافته دست اندرکاران سینمایی در دوران حیدریان، باید برای عبور از پیچ های مشکل آفرین، اهرم های مدیریتی تازه ای را در اختیار داشته باشد تا بتواند از این آزمون پرفراز و نشیب، موفق بیرون بیاید.
حسین انتظامی می داند که سینما تفاوت های ماهوی و ارزشی زیادی با مطبوعات دارد. اگر در زمان زمامداری انتظامی در معاونت مطبوعاتی، جماعت قلم به دست و ساکنان سرزمین نوشتار، کمترین میزان مخالفت و رویارویی را با او داشتند اما از این منظر دست اندرکاران حوزه سینما بسیار بی پروا و جسور هستند!
در این میان هرچند باید به نقش کلیدی علیرضا رضاداد در مهار بخش زیادی از این مطالبات و چالش های پیش روی رییس جدید سازمان، اشارات مستقیمی داشت اما صرفا نمی توان به حضور این مدیر سینمایی و مشاور فعلی جندان دلخوش بود، چرا که عملکرد این مدیر قدیمی در سال های اخیر انتقادات فراوانی را به همراه داشت و مسلما در صورت مداومت حضور او در بدنه مشاوران (رضاداد هم جزو بازنشسته هاست) حسین انتظامی دامنه این انتقادات به سازمان سینمایی همچنان ادامه خواهند داشت.
اینکه آیا حسین انتظامی هم ناچار خواهد شد همان رویه ای را در مدیریت سازمان سینمایی به کار ببندد که محمدمهدی حیدریان سلف پیشین او نیز انجام می داد و اینکه آیا شکل این سیاست ورزی ها می تواند به گشایش«گره های کور» سینمای ایران کمک کند، جزو موضوعاتی است که باید پاسخش را در روزهای آینده و ترکیب مدیران زیرمجموعه رییس جدید سازمان جست و جو کرد.
قرعه فال سینمای ایران در حالی به نام حسین انتظامی زده شد که بخشی از نزدیکان به دولت دوازدهم معتقد بودند او خود علاقه ای به قبول این مسئولیت ندارد و از همی اینک خودش را برای پذیرش پست وزارت ارشاد در دولت آتی آماده می کند؛ احتمالی که با جدی شدن حضور او در سازمان سینمایی دست کم تا دو سال مانده به عمر دولت دوم تدبیر و امید، از میان رفت!

برچسب‌ها:

نظر شما