شناسهٔ خبر: 28928546 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

فرار وزیر خارجه سعودی از کنفرانس خبری در اندونزی

وزیر خارجه عربستان سعودی در سفر به اندونزی پس از دیدار با رئیس جمهور این کشور، از شرکت در کنفرانس خبری به دلیل نگرانی از سوالات خبرنگاران در خصوص پرونده خاشقچی خودداری کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان سعودی که به اندونزی سفر کرده است، بعد از دیدار با رئیس جمهور، بر خلاف معمول، از شرکت در کنفرانس خبری با همتای خودداری کرد. 

الجبیر پس از حادثه دوم اکتبر و قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد دولت سعودی، تاکنون موضع سکوت پیش گرفته بود تا اینکه روز گذشته در اولین واکنش در گفت‌وگو با شبکه خبری «فاکس نیوز» که ارتباطی بسیار نزدیک با «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و حامی محمد بن سلمان دارد، گفت که قتل خاشقچی اشتباه بوده اما سران عربستان از آن مطلع نبوده‌اند.

وبگاه خبری العربی الجدید نوشت، الجبیر با «جوکو ویدودو» رئیس جمهور اندونزی دیدار کرد و جوکود در این دیدار خواستار اجرای تحقیقات شفاف و کامل در پرونده قتل جمال خاشقچی شده است. 

طبق این گزارش، «ریتو مارسودی» وزیر خارجه اندونزی امروز اعلام کرد که رئیس جمهور کشورش در دیدار با وزیر خارجه عربستان، از او خواسته که تحقیقات کامل و شفافی در خصوص پرونده خاشقچی به عمل آید.

طبق این گزارش، عادل الجبیر در این سفر در جمع خبرنگاران حاضر نشد و همچنین بر خلاف معمول با همتای خود در کنفرانس خبری نیز شرکت نکرد. 

عادل الجبیر دیروز در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز، اذعان کرد که قتل خاشقچی «اشتباهی بزرگ» است. 

جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی ۵۹ ساله سعودی مقیم آمریکا، سه‌شنبه دهم مهر (دوم اکتبر) برای امور ازدواج خود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرد، اما دیگر از ساختمان خارج نشد . چهار روز بعد (چهاردهم مهر - ششم اکتبر)،‌ خبرگزاری رویترز به نقل از دو مسئول ترکیه‌ای گزارش داد که وی احتمالا کشته شده است.

بعد از آن روزنامه «نیویورک تایمز» گزارش داد که طبق شواهد، خاشقچی کشته شده و سپس برای انتقال راحت‌تر به بیرون، جسد او تکه تکه شده است. عربستان سعودی وجود خاشقچی در کنسولگری را منکر شد اما بعد از گذشت هجده روز، نهایتا تحت فشار منطقه‌ای و بین‌المللی به مرگ او در کنسولگری اعتراف کرد اما آن را بر گردن عواملی انداخت که از حوزه اختیارات خود فراتر رفته‌اند و ادعا کرد که سران سعودی از این مسئله بی‌اطلاع بوده‌اند؛ امری که شواهد آن را رد می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما