شناسهٔ خبر: 28928449 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

عربستان اعلام کرد تصمیمی برای اعمال تحریم نفتی ندارد

صاحب‌خبر -
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما ؛ در حالی که روابط عربستان سعودی با غرب بعد از کشته شدن یک روزنامه نگار عربستانی سرد شده است، وزیر انرژی این کشور روز دوشنبه اعلام کرد ریاض " هیچ قصدی " برای اعمال تحریم نفتی همانند سال 1973 ندارد.
خالد فالح،‌ وزیر انرژی عربستان سعودی در مصاحبه با خبرگزاری رسمی تاس روسیه اعلام کرد " این اتفاق می گذرد. عربستان سعودی کشوری کاملا مسئول است. در طول سال ها ما از سیاست نفتی خود به عنوان ابراز اقتصادی مسئولانه و به دور از سیاست استفاده کرده ایم ".
وی گفت: " در صورتی که بهای نفت به شدت افزایش یابد، اقتصاد جهانی را کند خواهد کرد و به رکود جهانی منجر خواهد شد. عربستان سعودی در این سیاست خود هماهنگ است. ما برای تثبیت بازارهای جهانی و تسهیل رشد اقتصادی جهان تلاش می کنیم ".
توضیحات ریاض درباره مرگ جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد محمد بن سلمان،‌ ولیعهد عربستان سعودی نتوانسته است پایتخت های بزرگ غربی را متقاعد کند. عربستان سعودی برای توضیح مرگ جمال خاشقجی که در ساختمان کنسولگری این کشور در استانبول کشته شد، به " اشتباه هولناک " اشاره کرده است.
ریاض بعد از اظهارات دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که از " مجازات شدید " عربستان سعودی سخن گفته بود، وعده داد به تحریم های احتمالی پاسخ خواهد داد.
آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان روز یکشنبه هشدار داد کشورش اجازه صادرات سلاح به عربستان سعودی را نخواهد داد.
شش کشور حاشیه خلیج فارس که در اوپک ( سازمان کشورهای صادر کننده نفت ) عضویت دارند اکتبر 1973 بهای نفت را 70 درصد افزایش دادند و تحریمی علیه کشورهای غربی که آنها را حامی اسرائیل می دانستند، اعمال کردند. این تصمیم آنها به افزایش شدید قیمت و به بحران نفتی جهانی تبدیل شد.
وزیر انرژی عربستان در همین حال اعلام کرد نمی تواند تضمین کند که بهای هر بشکه نفت از 100 دلار فراتر نرود.
خالد فالح مدعي شد: " تحریم هایی علیه ایران اعمال خواهد شد و کسی نمی داند صادرات نفت ایران چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد. به علاوه کاهش تولید را در کشورهایی مانند لیبی، نیجریه، مکزیک و ونزوئلا شاهد هستیم. در صورتی که کاهش روزانه سه میلیون بشکه نفت را شاهد باشیم، نمی توانیم این حجم را جبران کنیم ".
وی به علاوه اعلام کرد عربستان سعودی تولید خود را از 10 میلیون و 700 هزار بشکه در روز به 11 میلیون بشکه افزایش خواهد داد و احتمال دارد آن را باز هم تا 12 میلیون بشکه افزایش دهد.
این وزیر عربستانی همچنین اعلام کرد شرکت های روسنفت و لوک اویل روسیه علاقه مند به سرمایه گذاری مشترک با شرکت نفتی آرامکوی عربستان در زمینه پالایشگاه هستند و مبادله نفت می تواند زمینه ای برای همکاری باشد.
وی همچنین اعلام کرد آرامکو امیدوار است بعد از نوواتک Novatek به دومین سرمایه گذار طرح گاز مایع طبیعی یمال Yamal دو تبدیل شود.
طرح بزرگ یمال دو ماه دسامبر در قطب شمال افتتاح شد و نوواتک بعد از آن برای ساخت طرح بزرگ دیگر موسوم به آرکتیک Arctique دو در 2023 - 2022 برنامه ریزی کرد، طرحی که شرکت توتال فرانسه سهم 10 درصدی در آن خواهد داشت.

نظر شما