شناسهٔ خبر: 28928328 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در دیدار هیأت گروه دوستی پارلمانی فرانسه و ایران

عراقچی: برجام از بین برود، پیچیدگی‌های سیاسی در خاورمیانه افزوده می‌شود

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در دیدار هیأت گروه دوستی پارلمانی فرانسه و ایران از مجالس ملی و سنای این کشور گفت: چنانچه برجام از بین برود، به پیچیدگی‌های سیاسی در خاورمیانه افزوده می‌شود،

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، هیأت گروه‌ دوستی پارلمانی فرانسه و ایران از مجالس ملی و سنای فرانسه که در تهران به سر می‌برند، امروز (دوشنبه) با سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار درباره برجام و مناسبات دو کشور بحث و تبادل‌نظر شد.

 

 

خانم دلفین او و فیلیپ بونکرر روسای گروه های دوستی در مجالس ملی و سنای فرانسه به همراه تعدادی از نمایندگان و سناتورهای فرانسوی صبح امروز با سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه دیدار و پیرامون موضوعات مختلف دوجانبه ، منطقه ای و بین المللی گفتگو کردند.

عراقچی در این دیدار اقدامات فرانسه و اروپا را در حفظ و اجرای برجام و همچنین اراده فرانسه برای مقابله با یکجانبه گرایی و قوانین فراسرزمینی آمریکا مورد استقبال قرار داد و ابراز امیدواری کرد که تلاش های اروپا و فرانسه به راهکارهای اجرایی و عملیاتی منجر شود.

وی افزود: آمریکا با اقدام یکجانبه و غیرقانونی خود در خروج از برجام هم قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده و هم دیگران را به نقض آن تشویق یا حتی مجبور می‌کند. چنانچه برجام از بین برود، علاوه بر اینکه به پیچیدگی های سیاسی در منطقه خاورمیانه افزوده  می شود، از آن مهم تر ، یک تجربه موفق دیپلماسی با شکست روبرو خواهد شد. 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ضمن تشریح سیاست‌های منطقه ای ایران گفت: سیاست ایران حفظ ثبات و گسترش امنیت در منطقه است.

وی افزود: ایران با داعش به عنوان مهم‌ترین عامل بی ثباتی منطقه مبارزه کرده و با تجزیه کشورها و تغییر مرزها در منطقه مخالف است. 

* جدیت فرانسه در یافتن مکانیسمی برای مبادلات بانکی و بهره‌مندی ایران از برجام

روسای گروه‌های دوستی مجلس ملی و سنای فرانسه، در این ملاقات ضمن تاکید بر پشتیبانی پارلمان فرانسه از برجام، اظهار داشتند: پیدا کردن مکانیسمی برای مبادلات بانکی و بهره مندی ایران از منافع برجام یک ضرورت و اولویت است و فرانسه با جدیت آن را دنبال می‌کند.

نمایندگان پارلمان فرانسه همچنین نقش غیر قابل انکار ایران در مبارزه با داعش را مورد قدردانی قرار دادند.

به گزارش فارس، «فیلیپ بونکار» رئیس گروه دوستی پارلمانی فرانسه و ایران در مجلس سنای فرانسه و «دلفین او» رئیس گروه دوستی پارلمانی فرانسه و ایران در مجلس ملی فرانسه و هیات همراه به تهران سفر کرده‌اند و دیروز (یکشنبه)  ۲۹ مهرماه با کاظم جلالی رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و فرانسه، دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش فارس، خانم «آنتیه لیندرتسه» مدیر سیاسی وزارت خارجه آلمان نیز 25 مهر ماه با حضور در محل وزارت امور خارجه ایران با سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار، علاوه بر گفت‌وگو و تبادل نظر در خصوص طیفی از موضوعات دوجانبه و بین المللی، طرفین آخرین وضعیت اجرای برجام به ویژه تلاش‌های صورت گرفته برای مقابله با آثار تحریم‌های غیرقانونی آمریکا بعد از خروج آن کشور از برجام را مورد بحث و بررسی قرار دادند و بر ضرورت اجرایی شدن هر چه سریعتر این راهکارها به ویژه کانال ویژه مالی تاکید کردند. 

طرف آلمانی تصریح کرد که کشورهای اروپایی به اهمیت و فوریت موضوع آگاه بوده و در هفته‌های اخیر به صورت بسیار فشرده مشغول کار بر روی جنبه‌های مختلف آن بوده‌اند و تلاش داریم ظرف روزهای آینده در مشورت با طرف ایرانی سازوکارها را نهایی کرده و با توجه به اولویت‌ها، بخش‌هایی از آن را وارد فاز عملیاتی کنیم. 

انتهای پیام/

نظر شما