شناسهٔ خبر: 28928229 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس نیوز | لینک خبر

دولتی بدون پرچم‌دار اقتصاد/ کارت دعوت عروسی در دست خصولتی‌ها

در پنج و نیم عصر امروز نیم نگاهی می اندازیم به تاثیر تسعیر نرخ ارز در بورس و افزایش قیمت قطعه ها

صاحب‌خبر -

به گزارش بورس‌نیوز، در ابتدای 5 و نیم عصر خبری ارائه شود که شائبه‌ای شوکه کننده باشد، موثرترین فردی که رای حسن‌روحانی در انتخابات را تضمین کرد و یک‌تنه پاسخگوی انتقادات شد، می‌خواهد پاستور را درود گفته و فعلا در برزیل مستقر شود.

ورود سرمایه‌گذارانی که حمایت را در خواب دیده‌اند

کرکره فضای تولیدی و سرمایه‌گذاری در ایران پایین آمده و سرمایه‌گذاران تنها به‌دنبال سودهای مقطعی از بازارهای مختلف همچون بورس، سکه، ارز و غیره هستند و تفکر سرمایه‌گذاری بلندمدت سال‌هاست که از دیار فضای کسب‌وکار کشور رخت بسته و به ناکجاآباد مهاجرت کرده است.

دولتی‌ها دست‌وپای فراوانی برای ورود سرمایه به محیط اقتصادی کشور می‌زنند اما این محیط همانند فردی شده که موقع عروسی کسی را دعوت نکرده اما می‌خواهد سفره‌ای که برای عزا میچیند، پر جمعیت باشد.

دولتی‌ها باید بدانند زمانی که پای دولت و خصولتی‌ها در سفره اقتصادی بوده و ته‌دیگ پلوی چرب برجام را به کسی تعارف نمی‌زنند، طبیعی است که بخش‌خصوصی و سرمایه‌گذاران ایرانی خارج از کشور از طرز برخورد مسئولین دلگیر باشند و انتقادهای فراوانی را سر دهند.

تسعیر ارزی که بازار را قرمزپوش کرد

انتشار گزارش بانک ملت که بدون درنظر گرفتن نرخ تسعیر ارز نوشته شده بود موجب شد که شاخص کل بازار منفی شود اما پس از آن باتوجه به گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها و انتشار خبری مبنی بر آزادسازی نرخ شرکت‌های پالایشگاهی و جمع شدن صف فروش این شرکت ها جو بازار مثبت شد به همین دلیل می‌توان گفت امروز بازار فاز تعادلی را تجربه کرد.

نکات قابل توجه گزارش بانک ملت نیز حاکی از آن است که رشد ۱۲۳ درصدی سودخالص بانک ملت طی ۶ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه و شناسایی ۴.۰۷۰ میلیارد ریال سود (هرسهم ۸۱ریال) بدون شناسایی سود تسعیر ارز رقم خورده ضمن آنکه نکته بسیار مهم رشد ۸ برابری جریان وجه نقد عملیاتی بانک و رسیدن به ۱۴۳ هزار میلیارد ریال بوده اما نمی‌توان کاهش قابل توجه مطالبات معوق و مشکوک الوصول و رشد ۲۴ درصدی سپرده ها طی ۶ ماه ورشد ۹۹ درصدی سپرده های ارزی را نادیده گرفت.

قطعه‌سازان گریس‌کاری شدند

بالاخره قطعه‌سازی ها نیزافزایش نرخ گرفتند؛ "خمحرکه" براساس توافقات انجام شده با شرکت ساپکو موفق به اخذ افزایش قیمت گردیده که از ابتدای سال مالی اعمال شده و همچنین افزایش قیمتی معادل 2/2 درصد از بابت اقلام تبادلی به قیمت فروش اضافه گردیده که هیچگونه تأثیری در حاشیه سود شرکت نخواهد داشت.

فولادی‌ها کوره خود را سرخ کردند

زمانی که سخن از تحریم فولاد مبارکه شد و پادزهر تحریم ارائه شد، امیدواری را افزایش داد که این ابر کارخانه فولادی کشور دچار سکته تحریمی نشود اما زمانی که شرکت ملی مس نیز برنامه تحریمی را ارائه کرد، خبر خوشی بوده که گویا فلزی‌ها خط مقدم جنگ اقتصادی را درک کرده و آماده نبرد هستند.

نظر شما