شناسهٔ خبر: 28927967 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

بسته اخبار سیاسی ۳۰ مهرماه

رهبری: پنهان کاری نکنید/توضیحات «ظریف» درباره مرزبانان ربوده شده/سوئیفت در ۲ راهی

سوئیفت در ۲ راهی اروپا و ‌آمریکا، توصیه رهبری به مسئولان: پنهان کاری نکنید، سفر سردار پاکپور به پاکستان، توضیحات «ظریف» درباره مرزبانان ربوده شده، واکنش مدبرانه ایران به قتل «خاشقجی» از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در دوشنبه ۳۰ مهرماه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان،  سوئیفت در ۲ راهی اروپا و ‌آمریکا، توصیه رهبری به مسئولان: پنهان کاری نکنید، سفر سردار پاکپور به پاکستان، توضیحات «ظریف» درباره مرزبانان ربوده شده، واکنش مدبرانه ایران به قتل «خاشقجی» از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در دوشنبه ۳۰ مهرماه است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

 

واکنش وزارت خارجه به ادعای استعفای «ظریف»

روابط عمومی وزارت امور خارجه به ادعاهای منتشر شده در مورد استعفای «ظریف» واکنش نشان دارد. در  متن منتشر شده در این زمینه آمده است: روابط عمومی وزارت امور خارجه در واکنش به خبرسازی و شایعه پراکنی سخیف برخی بیماران متوهم که آرزوهای خام و سبکسرانه خود را برای کناره گیری وزیر امور خارجه به نام خبر منتشر می‌کنند، اعلام می‌کند این خبرسازی‌های سراسر دروغ حتی ارزش پاسخگویی یا تکذیب ندارد.

 

واکنش مدبرانه ایران به قتل «خاشقجی»

پس از آنکه بحران قتل «خاشقجی»، روزنامه نگار اپوزیسیون عربستان در کنسولگری این کشور در خاک ترکیه تا جایی پیش رفت که «محمد بن سلمان»، ولیعهد این کشور اقرار کرده این مسئله موجب کودتا علیه او شده است انتظار می رفت جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور رقیب عربستان در خاورمیانه موضع گیری های تندی نسبت به ریاض در این خصوص داشته باشد.

اما مقامات کشورمان تاکنون هیچ موضع گیری رسمی نسبت به این مسئله نداشته اند که البته تعدادی از رسانه های تندرو خواستار گرفتن موضع در قبال این مسئله از سوی ایران بوده اند اما هیچکدام از این فشارها بر روی مقامات کشورمان کارساز نبوده است.

این سکوت ایران در برابر بحرانی که گفته می شود تا عزل «بن سلمان» پیش می رود بر اعتبار دیپلماسی ایران افزوده زیرا این بحران اگرچه به نفع ایران است اما اگر ایران نسبت به آن موضع گیری می داشت تمام نگاه های دنیا و به خصوص منطقه خاورمیانه را از ریاض به سمت تهران متوجه می کرد و حالا که مقامات جمهوری اسلامی نسبت به افول عربستان هیچ واکنشی نشان نداده اند این مسئله منجر شده تا همچنان تمرکز افکار عمومی بر روی ریاض باشد و دعوای این کشور با جامعه بین المللی ادامه یابد و آل سعود راهی برای گریز از آن نیابد.

روند اتفاقات برای منافع جمهوری اسلامی ایران پیش می رود و ایران نیز با درک این مسئله متوجه شده نباید برای محکوم کردن عربستان عجله کند و این نکته در طول سال های اخیر از سوی دیپلمات های جمهوری اسلامی ایران به خوبی درک شده که سکوت همواره انفعال نیست و در گاهی از موارد به اقدام تعبیر می شود.

 

بنای مجلس تعامل با دولت است/بهتر بود رییس جمهوری در معرفی وزرا با مجلس مشورت می کرد

«علی بختیار» در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان در مورد چهار وزیر پیشنهادی رییس جمهوری گفت: تصمیم گیری برای برخی از وزارتخانه ها کار آسان تری است، وزرای پیشنهادی صنعت و اقتصاد افرادی با تجربه و آشنا به حوزه کاری شان هستند و تخصص های لازم را در این زمینه دارند. از نظر ما این افراد مناسب این وزارتخانه ها هستند.

نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از آنجا که «شریعتمداری» در حوزه وزارت کار کار نکرده اند و «اسلامی» نیز به حوزه وزارت رفاه آشنا نیستند از این رو تصمیم گیری در مورد این ۲ نفر موکول به برنامه ها و نشست هایی که نمایندگان با آنها دارند، می شود.

وی تصریح کرد: ما امیدواریم این وزرا بتوانند برنامه های مدون و خوبی را برای برون رفت این ۲ وزارتخانه از چالش ها و مشکلات پیش رویشان به نمایندگان ارایه دهند و پیشنهادهایی که ارایه می دهند در راستای رسیدن به یک وضعیت مطلوب باشد.

 

آخرین خبرها از مبارزه دستگاه قضا با مفاسد اقتصادی

مفاسد اقتصادی از مشکلاتی است که نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورها نیز وجود دارد. هریک از کشورها اقدامات خاصی را در این زمینه انجام داده است و در کشور ما نیز دستگاه ها و نهادهای خاصی برای مبارزه با مفاسد اقتصادی در نظر گرفته شده اند که در راس آنها «دستگاه قضا» قرار دارد. قوه قضائیه بر اساس تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری از سال ۸۰ تاکنون مبنی بر لزوم مبارزه با مفاسد اقتصادی در قالب «جهاد» برنامه ها و اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده است و در آخرین اقدام انجام شده در این زمینه «حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای»، سخنگوی دستگاه قضا و معاون اول قوه قضائیه خبر داده است که «حکم اعدام ۲ متهم پرونده مفاسد اقتصادی اخیر (ارز و سکه) در مرحله تجدید نظر خواهی در دیوان عالی کشور تایید و قطعی شده است.»

وی در ارتباط تلفنی با شبکه خبر اعلام کرده است: « «وحید مظلومین» فرزند «حبیب الله» پیش از این در شعبه دو دادگاه ویژه جرایم اقتصادی به اتهام افساد فی الارض از طریق سردستگی و تشکیل شبکه فساد و اخلال در نظام اقتصادی کشور به اعدام محکوم شده بود که این حکم در مرحله تجدیدنظر هم قطعی شد. «محمد اسماعیل قاسمی» با اسم مستعار «محمد سالم» فرزند «غلامعلی» هم که از اعضای اصلی باند مظلومین است به اعدام محکوم شد که این حکم نیز در مرحله تجدیدنظر خواهی قطعی شده است، اتهام وی افساد فی‌الارض از طریق مشارکت در تشکیل شبکه فساد اخلال در نظام اقتصادی و ارزی و پولی کشور با انجام معاملات غیرقانونی و غیرمجاز ارز و سکه و قاچاق عمده ارز در حد کلان است.»

 

تعزیرات و سازمان حمایت برای اربعین در فرودگاه‌ها مستقر می‌شوند

وزیر امور خارجه تصریح کرد: دولت پاکستان اذعان داشته در صورت همکاری ایران پیگیر پیدا کردن مرزبانان ربوده شده هستیم در واقع مسئولیت دولت پاکستان به جهت اتفاق این حادثه و نگهداری این مرزبانان در خاک این کشور است.

وی افزود: به همراه سردار باقری و در سطوح دیگر با دولتمردان و مسئولان کشور پاکستان صحبت کردیم تا حضورشان در مرز مشترک با ایران را افزایش دهند، البته جمهوری اسلامی ایران حضور خوبی در مرز مشترک خود با پاکستان دارد. به همراه «سردار باقری» و در سطوح دیگر با مسئولان پاکستانی صحبت شده تا حضورشان در مرز مشترک با ایران را افزایش دهند.

 

سفر سردار پاکپور به پاکستان

«سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف»، سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه با اشاره به تلاش های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای آزاد سازی مرزبانان ایرانی ربوده شده توسط گروهک تروریستی وابسته به استکبار جهانی گفت: سپاه از همان ابتدای وقوع حادثه ربایش، تلاش های ویژه و فوری برای آزاد سازی مرزبانان بومی ایرانی و برخورد با تروریست های تحت حمایت سازمان های جاسوسی بیگانه را در دستور کار قرار داد و در تداوم این تلاش ها، صبح امروز (دوشنبه ) «سرلشکر جعفری»، فرمانده کل سپاه، «سردار پاکپور»، فرمانده نیروی زمینی سپاه را در رأس هیاتی برای پیگیری موضوع به پاکستان اعزام کرد.

 

راه اندازی دیتابانک ایثارگران فاقد شغل/۱۲ هزار و ۵۰۰ ایثارگر در انتظار اشتغال هستند

«حجت ترشیزی»، مدیر کل امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی در مراسم رونمایی از سامانه فروش تولیدات خانواده ایثارگران این وزارتخانه که امروز دوشنبه ۳۰ مهرماه برگزاری شد با اشاره به نقش جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس به عنوان مهندسی رزمی گفت: اعزام بیش از پنج هزار و 400 نفر به جبهه های جنگ و تقدیم سه هزار و 600 شهید از خانواده جهاد سازندگی ما را بر آن داشت تا در راستای پاسخگویی به نیازمندی های معیشتی خانواده ایثارگران برنامه ریزی های دقیقی را داشته باشیم که این برنامه ها حمایت های معیشتی را دربر می گیرد.

وی با اشاره به اشتغال فرزندان ایثارگر اظهار کرد: ما در مقابل لشکر نظامی بیرون و استکبار جهانی باید بسیار منسجم عمل کنیم، جهاد سازندگی با آنکه از نیروهای نظامی نبود نشان داد اگر تهدیدی سراغ جمهوری اسلامی بیاید با بسیج امکانات کشور در کنار سایر اقشار می تواند نقش مهمی در پشتیبانی و مهندسی جنگ بر عهده داشته باشد.

مدیر کل امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: از مهمترین تهدیدات پیش روی نظام تهدیدات اشتغال است. اشتغال به عنوان یکی از عناوین سال از سوی رهبر انقلاب نامگذاری شد اما نباید به این موضوع در حد یک سال اکتفا کرد و باید اقدامات زیرساختی در سطح وسیع انجام پذیرد.

 

مسئولان نظام هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند

«حضرت آیت‌الله خامنه‌ای»، رهبر انقلاب اسلامی صبح دوشنبه گذشته (۹۷/۰۷/۲۳) در ابتدای جلسه‌ی درس خارج فقه خود در توضیح «نامه‌ی حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) خطاب به مسئولان و فرماندهان نظامی»(۱) برخی وظایف آنان را برشمردند و این نامه را به مثابه دستورالعملی برای همه مدیران نظام اسلامی دانستند و با اشاره به فرازهایی از این نامه گفتند: در منطق حکومت علوی اگر کسی به خاطر مسئولیتش دارای امتیاز و احترامی شد، این موضوع نباید اخلاق و رفتار او را با مردم تغییر بدهد و او را از مردم دور کند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: مسئولان نظام اسلامی بدانند شکر نعمت مسئولیتشان در  این است که به بندگان خدا  نزدیکی بیشتری پیدا کنند، با آنان نشست و برخاست کنند و نسبت به آنها مهربانی و توجه بیشتری به خرج دهند.

پیش از برجام همکاری ایران با سوئیفت طبق دستور آمریکا قطع شده بود و با اجرایی شدن برجام این همکاری از سر گرفته شد و حالا «ترامپ» تلاش می کند باز هم این همکاری را قطع کند و پس از آن که هفته گذشته «برایان هوک»، رئیس گروه اقدام علیه ایران در کاخ سفید به بلژیک سفر کرد و به رایزنی در این خصوص با سوئیفت پرداخت حالا «استیون منوچین»، وزیر خزانه داری آمریکا می گوید که در حال گفتگو با سامانه پیام رسان مالی مستقر در بلژیک (سوئیفت) به منظور قطع دسترسی ایران هستیم و انتظار داریم به زودی بیانیه ای در این باره منتشر شود.

 

صدور یک میلیون و ۴۵۰ هزار روادید عراق برای زائران اربعین

«مجتبی کریمی» در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان از ثبت نام یک میلیون و 600 هزار نفر در سامانه «سماح» به منظور سفر به کربلای معلی در ایام اربعین خبر داد.

رییس اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه همچنین اعلام کرد: تاکنون برای یک میلیون و 450 هزار متقاضی ایرانی روادید عراق صادر شده است و صدور این روادید ادامه دارد.

 

حمایت مالی اروپا از خریداران نفت ایران

هرچه به چهارم نوامبر یا همان ۱۳ آبان نزدیکتر می شویم راهکارهای اروپا به منظور جلب رضایت ایران فاز عملی تر به خود می گیرد و در همین رابطه قاره سبز اعلام کرده که از خریداران نفت ایران حمایت می کند.

بنابراین گزارش، اروپا می کوشد که تا چهارم نوامبر، حداقل یک بانک ایرانی به سوئیفت وصل شود تا از آن طریق مراودات بانکی و پولی برای کالاها و خدماتی که مشمول تحریم ها نمی شوند، ادامه یابد.

همچنین، سیستم SPV و یا همان اقدام با اهداف ویژه، راهکاری استثنایی است و آن؛ ایجاد ساز و کاری بدون وجود بانک و مراودات پولی است. یعنی مبادلات تجاری ایران با کشورهای آسیایی چون چین و هند در این سیستم ثبت می شود و طرف چینی و یا هندی ما به ازای خرید خود از ایران را به صورت پول و یا خرید کالا از اروپا دریافت می کند .این سیستم کاملا ابتدایی که می تواند برای ایران مزیت باشد.

البته این سیستم فقط برای ایران نیست و همه کشورهای تحت تحریم امریکا می توانند از آن استفاده کنند که البته افزایش استفاده از آن می تواند منجر به افزایش کارایی شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما