شناسهٔ خبر: 28927687 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد:

پیگیری اختصاص 18هزارمیلیارد تومان برای اشتغال پایدار روستایی

تهران- ایرنا- رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: تلاش می شود تا سقف 18 هزار میلیارد تومان منابع مالی برای ایجاد اشتغال پایدار روستاییان ارائه شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، محمدرضا پورابراهیمی داورانی در تشریح نشست روز دوشنبه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، افزود: امیدوارم روند جذب منابع و ایجاد اشتغال روستایی با توجه به قانونگذاری که در سال گذشته انجام شده، سرعت یابد و تلاش کمیسیون بر این است تا سقف 18 هزار میلیارد تومان منابع برای ایجاد اشتغال پایدار فراهم شود.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در جلسه امروز کمیسیون با حضور روسای کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی و نمایندگان بانک ها و سازمان برنامه و بودجه عملکرد دستگاه ها در ارتباط با اجرای مصوبه مجلس درخصوص اختصاص 1.5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی بررسی شد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: براساس گزارش های اخذ شده که در کمیسیون اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت، بخش زیادی از منابع مربوط به مصوبه مجلس درخصوص اختصاص 1.5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی علیرغم تکلیف قانونی جذب و عملیاتی نشده است و گزارشات از این موضوع حکایت دارد که حتی با لحاظ نرخ ارز 4200 تومانی میزان پرداختی ها در این خصوص 30 درصد تعهداتی است که باید صورت می گرفت.

**انتقاد از میزان جذب منابع برای اشتغالزایی در روستاها
پورابراهیمی اضافه کرد: مجموع پرداخت ها در ارتباط با مصوبه مجلس برای اختصاص 1.5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی، براساس نرخ ارز در سامانه نیما که 50 درصد آن عملیاتی نشده، به این صورت است که اعداد تعهد در این رابطه 9 هزار میلیارد تومان از سهم صندوق توسعه و 9 هزار میلیارد تومان از سهم بانک ها می شود که با احتساب موارد مذکور، میزان جذب منابع حدود 20 درصد است.
این نماینده مجلس ادامه داد: در جلسه کمیسیون اقتصادی مشکلات مربوط به تاثیر رشد نرخ تورم در اجرای طرح ها نیز مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد چند اقدام عملیاتی انجام شود. سازمان های حمایتی مانند کمیته امداد امام به دلیل ارائه تضمین ها به بانک ها باید تا یک ماه آینده تعهداتشان اجرایی شود.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: تا پایان آبان ماه نشست بعدی کمیسیون اقتصادی درباره روند اجرای مصوبه مجلس در این خصوص برگزار می شود و گزارش ها براساس برش های استانی و برش های مربوط به بخش های مختلف براساس تفکیک بانک ها به کمیسیون اقتصادی ارائه می شود تا این کمیسیون موضوع را ارزیابی کند.

**اعلام آمادگی ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) برای اشتغالزایی
وی یادآور شد: مشکلات مربوط به تضامین در رابطه با مصوبه مجلس درخصوص اختصاص 1.5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی مورد رسیدگی قرار گرفت و دستگاه ها مانند کمیته امداد تضمین کلی ارائه کرده، بنابراین ریسک متوجه این موضوع نیست، نکته دیگر اینکه ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) نیز اعلام آمادگی کرده تا تعهدات در زمینه اشتغالزایی روستایی ارایه دهد.

**حضور وزیران پیشنهادی کار و صنعت در کمیسیون اقتصادی
به گزارش خانه ملت، پورابراهیمی افزود: در جلسه امروز کمیسیون اقتصادی رحمانی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت و شریعتمداری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در کمیسیون برنامه های خود را برای تصدی سمت وزارت تشریح کرده و نقطه نظرات اعضای کمیسیون نیز مطرح شد.
سیام*3061*1535

نظر شما