شناسهٔ خبر: 28927617 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

تأثیر هپاتیت‌های B و C بر سرطان کبد/ ریشه‌کنی هپاتیت تا ۲۰۳۰

سازمان بهداشت جهانی سیاست و برنامه ریزی‌هایی برای کنترل این بیماری در سطح جهان اتخاذ کرده و از سه سال قبل نیز همزمان با برنامه توسعه پایداری که در سازمان ملل به تصویب رسید کنترل هپاتیت‌های B و C به عنوان یکی از برنامه‌ها قرار گرفت

صاحب‌خبر -
شفاآنلاین>سلامت>مدیر مرکز تحقیقات عفونت‌های منتقله از خون جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: دو سوم سرطان‌های کبد< Liver cancers> مربوط به هپاتیت‌های B و C بوده و جزء عفونت‌هایی است که مرگ و میر بالائی دارند.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر محمدرضا هدایتی مقدم در حاشیه بازدید از مجتمع پزشکی و پیراپزشکی جهاد دانشگاهی گناباد با بیان این مطلب گفت: از حدود ۱۰ سال قبل متوجه شده‌اند که میزان مرگ و میر ناشی از هپاتیت‌های B و C نسبت به بیماری‌های عفونی دیگر نظیر سل، ایدز، مالاریا و... بیشتر شده و از حدود شش سال قبل این موضوع به طور کامل در سطح جهان ثابت شد و توجه سازمان بهداشت جهانی را به خود جلب کرد.

وی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی سیاست و برنامه ریزی‌هایی برای کنترل این بیماری در سطح جهان اتخاذ کرده و از سه سال قبل نیز همزمان با برنامه توسعه پایداری که در سازمان ملل به تصویب رسید کنترل هپاتیت‌های B  و C به عنوان یکی از برنامه‌ها قرار گرفت.

این متخصص پزشکی اجتماعی تصریح کرد: بر اساس این برنامه کشورهای عضو، متعهد شدند که در عرض ۱۵ سال تا سال ۲۰۳۰ اقداماتی را برای کنترل، حذف و ریشه‌کنی این بیماری انجام دهند؛ داروهای جدیدی تولید شد که نسبت به داروهای قبل مؤثرتر بوده و عوارض جانبی کمتری داشت. این دارو که خوراکی است تا بالای ۹۰ درصد بیماری را از بدن فردی که عفونت دارد، پاک می‌کند.


امید به حذف هپاتیت تا سال۱۴۱۰

هدایتی‌مقدم افزود: سازمان بهداشت جهانی نیز راهنمائی‌هایی را منتشر و سازمان‌های غیر انتفاعی در سطح دنیا حرکت‌هایی در خصوص آموزش و اطلاع‌رسانی به عموم مردم انجام دادند.

وی خاطرنشان کرد: در استان خراسان رضوی نیز از سال گذشته توسط دانشجویان و با مشارکت سازمان‌های مختلف از جمله جهاد دانشگاهی، مرکز بهداشت استان، انجمن‌های دانشجویی و انجمن‌های خیریه حمایتی، برنامه‌هایی اجرا شده است.

این متخصص پزشکی اجتماعی با بیان اینکه در ایران حدود پنج شرکت داروسازی< Pharmacy> نسبت به تولید داروهایی برای درمان هپاتیت C اقدام کرده‌اند، گفت: این داروها بیش از ۹۸ درصد برای بیماران مؤثر واقع شده و در چند سال اخیر نیز به مقدار لازم تولید شده و تحت پوشش بیمه درمانی نیز قرار گرفته بنابراین مشکلی از بابت این بیماری در کشور وجود ندارد.

وی اضافه کرد: برای هپاتیت B افراد مبتلا به این بیماری شناسایی شده و در جهت مراقبت و کنترل آنها اقداماتی انجام شده که امیدواریم با قطع زنجیره عفونت در سال ۱۴۱۰ عفونت هپاتیت C به طور کامل در کشور حذف شود.

ابتلای ۳۵۰ میلیون نفر به هپاتیت‌های B و C در جهان

مدیر مرکز تحقیقات عفونت‌های منتقله از خون جهاد دانشگاهی خراسان رضوی تأکید کرد: در میان عفونت‌های ویروسی، عوارض و مرگ و میر بیماران هپاتیت‌های B و C بیشتر بوده و نزدیک ۳۵۰ میلیون نفر به این دو عفونت مبتلا هستند.

وی با اشاره به اینکه از هر ۱۲ مرگ ناشی از سرطان، یک مورد از این دو عفونت بوده، افزود: طی مطالعاتی که در استان‌های مختلف کشور انجام شده شیوع هپاتیت B که قبل از شروع واکسیناسیون در سال ۷۲ بالای سه درصد بوده امروزه به کمتر از دو درصد رسیده و در مشهد هم کمتر از یک و نیم درصد بوده که از میانگین کشوری هم کمتر است.

هدایتی‌مقدم اظهار کرد: ایران در منطقه خاورمیانه، در مورد هپاتیت C  کمترین شیوع را در میان کشورها دارد و شیوع آن کمتر از نیم درصد است؛ ولی این بیماری در کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس و همچنین کشورهای آسیای میانه شیوع خیلی بالاتری دارد.

وی گفت: گروه‌های خونی پرخطر هپاتیت C گروه‌هایی هستند که در معرض اشتراک خونی قرار می‌گیرند نظیر معتادان تزریقی و بیماران تالاسمی که خون مکرر دریافت می‌کنند و همچنین بیماران دیالیزی و هموفیلی جزء افرادی هستند که بیشتر در معرض هپاتیت  C قرار می‌گیرند.

مدیر مرکز تحقیقات عفونت‌های منتقله از خون جهاد دانشگاهی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: افراد بی‌خانمان، کودکان کار، زنان بدسرپرست و در مجموع افرادی که وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند بیشتر در معرض این بیماری قرار داشته و اقدامات تشخیصی و درمانی نیز هزینه‌های قابل توجهی برای آنها دارد که باید دولت، خیرین و نهادهای غیردولتی به کمک آنها بیایند تا با تأمین منابع مالی بتوانیم به اهداف ۱۴۱۰ برسیم.ایسنا

نظر شما