شناسهٔ خبر: 28926826 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

2 دلیجه و یک سرتشی دربوشهر رها سازی شد

بوشهر-ایرنا- رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل محیط زیست استان بوشهر گفت: 2 بهله دلیجه و یک سر تشی (سر واحد شمارش جوندگان) در طبیعت این استان رهاسازی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، خسرو درویشی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: گونه تشی رهاسازی شده از سوی دوستداران محیط زیست به این اداره کل تحویل و پس از تیمار و مراقبت چند روزه در یکی از زیستگاه های مستعد استان رهاسازی شد.
وی بیان کرد: تشی بزرگترین جونده ایران است که خارهای بلند روی بدنش او را از سایر پستانداران متمایز و برخلاف جوجه تیغی (که یک پستاندار از خانواده خارپشت هاست)، این گونه از نظر جثه و وزن بزرگتر و جزو خانواده جوندگان (Rodentia) است.
درویشی ادامه داد: تشی مانند جوجه تیغی ها شبگرد و در این ساعت از شبانه روز فعالیت بیشتری دارد.
وی گفت: این جوندگان تمام قسمت های گیاهان از پیاز و ریشه تا ساقه و برگ را مصرف و از میوه هایی مانند خرما، مهره داران کوچک و برخی مواقع لاشه حیوانات تغذیه می کنند.
درویشی یادآور شد: تشی ها به صورت انفرادی زندگی و بیشتر در جنگل، باغ ها و اطراف زمین های کشاورزی زندگی می کنند.
وی در خصوص رها سازی 2 بهله دلیجه گفت: ماموران اجرایی یگان حفاظت محیط زیست استان بوشهر این 2 پرنده را از متخلفان شکار و صید و زنده گیری پرندگان شکاری کشف و ضبط کردند.
درویشی ادامه داد: هر سال در فصل کوخه نشینی از این پرنده بعنوان طعمه و دام برای زنده گیری پرندگان قیمتی و مورد قاچاق استفاده می شود.
وی گفت: انتظار می رود با همکاری سمن های زیست محیطی و افزایش فرهنگ عمومی حفاظت از تنوع زیستی و گونه های با ارزش کشور و بویژه استان بوشهر روند زنده گیری و قاچاق این وحوش ارزشمند کاهش یابد.
7212/6047/6045

نظر شما