شناسهٔ خبر: 28926825 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

"محمد بن سلمان آمریکا را خوب فریب داده است| ترامپ برای پنهان ماندن بربریت سعودی پوششی را فراهم کرده است"

نیویورک‌تایمز:ترامپ مطابق میل شاهزاده‌دیوانه‌سعودی عمل می‌کند|گاردین:پادشاه‌عربستان سرنوشت شاه‌ایران را بیاد بیاورد شاهزاده دیوانه نه تنها وحشیانه عمل می‌کند بلکه غیرقابل اعتماد و بی‌کفایت است/ترامپ در حال تبدیل شدن به عروسک خیمه شب‌بازی عربستان سعودی است/نگران‌ام محمد بن سلمان امریکا را به جنگ با ایران بکشاند او به ضرر منافع ما کار می کند او یک قصاب است/ ماجرای قتل خاشقجی هدیه‌ای است برای رقبای سعودی‌ها یعنی ایران و ترکیه/محمد بن‌سلمان از ابتدا هم یک اصلاح‌طلب نبود/ترامپ باید برای خاندان سلطنتی سعودی مشخص سازد که اگر خواستار حفظ رابطه با امریکا هستند نیازمند ولیعهد تازه‌ای خواهند بود که یک قصاب نباشد/ تجربه تاریخی نشان می‌دهد که سرکوب وحشیانه مخالفان منجر به افزایش نارضایتی مردم و پیامدهای فاجعه‌بار می‌شود. پادشاه عربستان به اندازه کافی سالم و عاقل است تا به یاد داشته باشد که چه اتفاقی برای شاه ایران افتاد. او باید این تجربه تاریخی را با پسرش محمد بن سلمان به اشتراک بگذارد.

صاحب‌خبر -
 
نیویورک‌تایمز:ترامپ مطابق میل شاهزاده‌دیوانه‌سعودی عمل می‌کند|گاردین:پادشاه‌عربستان سرنوشت شاه‌ایران را بیاد بیاورد
شاهزاده دیوانه نه تنها وحشیانه عمل می‌کند بلکه غیرقابل اعتماد و بی‌کفایت است/ترامپ در حال تبدیل شدن به عروسک خیمه شب‌بازی عربستان سعودی است/نگران‌ام محمد بن سلمان امریکا را به جنگ با ایران بکشاند او به ضرر منافع ما کار می کند او یک قصاب است/ ماجرای قتل خاشقجی هدیه‌ای است برای رقبای سعودی‌ها یعنی ایران و ترکیه/محمد بن‌سلمان از ابتدا هم یک اصلاح‌طلب نبود/ترامپ باید برای خاندان سلطنتی سعودی مشخص سازد که اگر خواستار حفظ رابطه با امریکا هستند نیازمند ولیعهد تازه‌ای خواهند بود که یک قصاب نباشد/ تجربه تاریخی نشان می‌دهد که سرکوب وحشیانه مخالفان منجر به افزایش نارضایتی مردم و پیامدهای فاجعه‌بار می‌شود. پادشاه عربستان به اندازه کافی سالم و عاقل است تا به یاد داشته باشد که چه اتفاقی برای شاه ایران افتاد. او باید این تجربه تاریخی را با پسرش محمد بن سلمان به اشتراک بگذارد.
 "نیکلاس کریستف" ستون‌نویس روزنامه "نیویورک‌تایمز در یادداشتی ضمن انتقاد از موضع ترامپ در قبال عربستان سعودی اشاره کرد که او پوششی را برای پنهان ماندن بربریت سعودی‌ها فراهم کرده است.  
 
به گزارش روز نو ؛ او در این یاداشت می‌نویسد:"روسای جمهوری آمریکا به طور مرتب در زمینه ایجاد پوشش برای پنهان‌ماندن فساد و فرار از مجازات مشغول به کار بوده‌اند؛ ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا اما زمین بازی جدیدی را پیدا کرده است. او از دولت امریکا برای ایجاد پوشش به منظور پنهان‌ماندن بربریت یک حکومت مستبد خارجی استفاده می‌کند. من جمال خاشقجی را از 15 سال پیش می‌شناختم. بسیار عصبانی هستم که گروهی از اراذل و اوباش خاندان سلطنتی حتی انگشتان خاشقجی را نیز بریده بودند؛ بدان خاطر که او با آن یادداشت و مقالات انتقادی نوشته بود. با این حال، من به همان اندازه از نوع واکنش کاخ سفید عصبانی هستم. در گذشته، ترامپ بارها اوباما را متهم کرده بود که سر تعظیم در برابر پادشاه عربستان سعودی فرود آورد. او اما خود امروز نه تنها در مقابل یک پادشاه سر تعظیم فرود نیاورده بلکه مطابق میل یک شاهزاده دیوانه عمل می‌کند.  
 
نیویورک‌تایمز: ترامپ مطابق میل شاهزاده دیوانه سعودی عمل می‌کند| گاردین: پادشاه عربستان سرنوشت شاه ایران را بیاد بیاورد
 
شاهزاده محمد بن سلمان بارها ترامپ و جارد کوشنر داماد او را مطابق میل خود به جهت‌های مختلف سوق داده است. او می‌داند چگونه دکمه‌های آمریکایی را فشار دهد. اکنون نوبت ترامپ است که به او کمک کند تا پوششی برای پنهان ماندن حقیقت ماجرا در پرونده شکنجه مرگبار یک روزنامه‌نگار بین‌المللی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول فراهم شود.  
 
"تایمز" گزارش داده که دستکم چهار نفر از قاتلان خاشقجی در ارتباط مستقیم با محمد بن سلمان بوده‌اند. هر کسی که عربستان سعودی را بشناسد، می‌داند که بدون اجازه محمد بن سلمان در آن کشور حرکتی انجام نمی‌شود. اگر این گزارش‌ها درست باشد، مقام‌های امریکایی از هر دو حزب مقصر هستند. آنان به حاکمی بی‌پروا اجازه دادند تا قدرت خود را تحکیم کند و به او کمک کردند تا فکر کند که می‌تواند هر کسی را از بین ببرد. ترامپ و کوشنر به زودی او را متحد بالقوه قلمداد کردند. او را به کاخ سفید دعوت کردند. محمد بن سلمان جنگی را در یمن ادامه می‌دهد که سازمان ملل آن را بدترین بحران انسانی در جهان خوانده است. مدارس بمباران می‌شوند و هشت میلیون یمنی در آستانه قحطی و گرسنگی قرار دارند. محمد بن سلمان روابط عربستان سعودی با قطر را قطع کرد. او نخست‌وزیر لبنان را ربود. او فعالان حقوق زنان را زندانی کرد. در هیچ یک از این موارد اما او با مجازات و پیامد کارهای منفی خود مواجه نشد.  
 
این روزنامه در ادامه می‌نویسد: "اگر او می‌تواند تمام این کارها را انجام دهد و همچنان از سوی امریکا مورد تشویق قرار گیرد، پس جای تعجبی ندارد که با خود فکر کند می‌تواند یک روزنامه‌نگار مزاحم را از صحنه حذف کند و در این‌باره نیز عواقب جدی‌ای متوجه‌اش نباشد. حقیقت این است که ما سال‌ها با حمایت از عربستان سعودی باعث شدیم تا افراط‌گرایان و تامین مالی تروریسم که به حملات یازدهم ستامبر منجر شد، تسهیل شود. زمانی که عربستان سعودی مدراس متعصبانه را در غرب افریقا، پاکستان و اندونزی تاسیس می‌کرد ما صرفا تماشا می‌کردیم.  
 
ستون‌نویس نیویورک تایمز در ادامه این یادداشت می‌نویسد: "دیگر بس است! کافی است! فرانکلین روزولت روزگاری یکی از دیکتاتورهای نیکاراگوئه را را "پسر یک روسپی اما پسر ما از یک روسپی" قلمداد کرد اکنون برخی امریکایی‌ها به محمد بن سلمان نیز این‌گونه می‌نگرند. محمد بن سلمان امریکا را خوب فریب داده است. او درباره یک بازی خوب صحبت می‌کند اما به وعده‌هایش عمل نکرده است؛ نه در مورد خرید 110 میلیارد دلاری تسلیحات از امریکا، نه در مورد اجرای طرح صلح ترامپ در خاورمیانه و همین‌طور در مورد فروش سهام شرکت نفت سعودی ارامکو به بخش خصوصی نیز کار خاصی انجام نداده است. در یمن نیز جنگ او فرصت تازه‌ای را برای القاعده ایجاد کرد، درگیری او با قطر به نفع ایران تمام شد، آدم‌ربایی سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان حزب‌الله را قوی‌تر از همیشه کرد و ماجرای قتل خاشقجی هدیه‌ای است برای رقبای سعودی‌ها یعنی ایران و ترکیه. به طور خلاصه شاهزاده دیوانه نه تنها وحشیانه عمل می‌کند بلکه غیرقابل اعتماد و بی‌کفایت است. او منافع ما را پیش نمی‌برد بلکه به آن آسیب می‌رساند. یکی از ترس‌های من این است که او سعی خواهد کرد ما را به جنگ با ایران بکشاند. اکنون ترامپ در حال تبدیل شدن به عروسک خیمه شب‌بازی عربستان سعودی است. ترامپ باید همکاری پنهان خود با سعودی‌ها و تلاش برای ایجاد پوشش بر روی اقدامات آنان را متوقف کند. او باید از تحقیق بین‌المللی حمایت کند و خواستار آزادی اصلاح‌طلبان واقعی در عربستان سعودی شود. او باید برای خاندان سلطنتی سعودی مشخص سازد که اگر خواستار حفظ رابطه با امریکا هستند نیازمند ولیعهد تازه‌ای خواهند بود که یک قصاب نباشد".  
 
محمد بن سلمان هرگز یک اصلاح‌طلب نبود
 
روزنامه "گاردین" نیز در یادداشتی تحت عنوان "محمد بن سلمان هرگز یک اصلاح‌طلب نبود. این موضوع ثابت شده است"، می‌نویسد: "شاهزاده سعودی به زنان اجازه رانندگی را داد اما ناپدید شدن جمال خاشقجی ماهیت واقعی او را نشان داد. در ماه ژوئن زمانی که ممنوعیت رانندگی زنان عربستان سعودی به پایان رسید، محمد بن سلمان یکی از شاهزادگان جدید در جهان بخشی از دستور کار خود برای مدرنیزه‌کردن و آزادسازی جامعه عربستان سعودی را نمایش داد. با این حال، او به فعالان حقوق زنان هشدار داد که سخنی نگویند. او این پیام نادرست را ارسال کرد: حق رانندگی به زنان هدیه‌ای از سوی او به زنان بوده است نه نتیجه کارزار فعالان حقوق زنان. در نیتجه، او نشان داد که اصلاحاتی روی نداده بلکه موضوع بیشتر شبیه تجارت و یک معامله بود.  
 
در تابستان سال 2017 میلادی 30 روحانی، نویسنده و روشنفکر سعودی به‌خاطر ابزار مخالفت خود با سیاست‌های خاندان سلطنتی تحت رهبری محمد بن سلمان بازداشت شدند. پس از آن خاشقجی به واشگتن فرار کرد. او روزنامه‌نگاری برجسته با بیش از 30 سال سردبیر نشریات و روزنامه‌های مختلف بود. او در دسامبر 2016 میلادی به دلیل انتقاد از سیاست‌های ترامپ از حضور در تلویزیون‌های مورد حمایت سعودی‌ها منع شد. او علیه ربایش سعد حریری توسط عربستان سعودی، محاصره دیپلماتیک قطر و سرکوب مخالفان و رسانه‌ها نوشت. محمد بن سلمان سیطره خود را بر روی تمام نهادها از گارد ملی، وزارت کشور تا سازمان‌های اطلاعاتی تا شرکت نفتی ارامکو بزرگترین شرکت نفتی جهان اعمال کرد. بن‌سلمان این کارها را تحت پوشش مبازه علیه فساد انجام داد و 326 بازرگان و شاهزاده را در هتل ریتز کارلتون ریاض بازداشت کرد. در نتیجه، او رقبای خود را از صحنه خارج کرد. تجربه تاریخی نشان می‌دهد که سرکوب وحشیانه مخالفان منجر به افزایش نارضایتی مردم و پیامدهای فاجعه‌بار می‌شود. پادشاه عربستان به اندازه کافی سالم و عاقل است تا به یاد داشته باشد که چه اتفاقی برای شاه ایران افتاد. او باید این تجربه تاریخی را با پسرش محمد بن سلمان به اشتراک بگذارد.


افتاب نیوز

نظر شما